Foto
IBM760 5420
Teil 3020
H-P dias-scanner
Fra : anders larsen

Dato : 02-02-02 22:22

Hej
Jeg har fået den svære opgave at skulle vejlede en som skal købe en scanner
som også skal kunne scanne dias ind.
Jeg har selv en Acer Prisa med dias scan, scanneren er ganske god hurtig og
støjsvag, men diasscanningen er knap så god. 600X1200 dpi.
Erfaringsmæssigt syntes jeg HP scannerne larmer for meget og er for
langsomme, men nu har jeg set en nyere model HP 5470C med diasadapter
1200x2400, er der nogen der har erfaring med dette monstre, og bliver
diasbillederne skarpe i denne scanner?
På forhånd tak
hilsen
Anders

Fra : Esben

Dato : 03-02-02 00:23

"anders larsen" <aol@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> langsomme, men nu har jeg set en nyere model HP 5470C med diasadapter
> 1200x2400, er der nogen der har erfaring med dette monstre, og bliver

Jeg bruger en 5490 på mit arbejde, hvilket er den samme som 5470 blot med
arkføder. Den er lynhurtigt, ihvertfald i 600dpi og derunder. De dias og
negativer jeg har scannet er blevet ok skarpe, jeg har dog ikke haft
mulighed for at sammenligne med en reel diasscanner, og så er diasadapteren
ikke bred nok til store dias. Jeg vil prøve at scanne nogle billeder hvor
jeg både har negativer og fabriksfremkaldte billeder ved lejlighed.

Ud over det er jeg stødt på et driverproblem der gør at dias og negativer nu
bliver helt gule eller lyserøde. Jeg har kontaktet HP support vedr. dette,
og de mener at det kan løses ved at bruge en ældre version af
scannersoftwaren som de så vil sende mig (har version 3.13, men de mener at
3.1 er bedre).

--
Esben

Fra : J@N

Dato : 03-02-02 07:24

> [...]
> langsomme, men nu har jeg set en nyere model HP 5470C med diasadapter
> 1200x2400, er der nogen der har erfaring med dette monstre, og bliver

Jeg købte en HP5470 i efteråret lige umiddelbart efter den blev markedsført.
Den blev valgt fordi den kunne scanne 2400x2400 dpi, jeg ved så ikke om det
er snydepixel eller ægte optisk opløsning. Jeg er meget godt tilfreds,
selvom resultatet aldrig kommer på højde med billeder taget med mit digicam.
Synes nu ikke den siger meget under scanning, men det tager sin tid for at
opnå gode resultater. Jeg har lagt et diasbillede ud på hjemmesiden, der er
taget med et lille Minox i 1985:

http://home18.inet.tele.dk/fred/test/falcon.jpg

Jan

Fra : Jens Olsen

Dato : 03-02-02 11:13

On Sun, 3 Feb 2002 07:24:24 +0100, "J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk>
wrote:
> [...]
>opnå gode resultater. Jeg har lagt et diasbillede ud på hjemmesiden, der er

- Puh det var lidt tungt at hente (flere minutter på mit ældre analoge
modem), men jeg må sige at HP er kommet sig lidt siden min 6200C med
tilhørende diasadapter.

Det er imponerende at der ikke er "støj" i de mørke partier, det havde
6200C ikke kunnet klare.

Jens

Fra : Per F Andersen

Dato : 04-02-02 12:09

Lige en enkelt teknisk bemærkning:
Der er ingen mening i at vise et jpg-billede på 800X600, der fylder over 600
Kb - 100 Kb er alt rigeligt!

--
mvh Per

-----
Se mine Indiensbilleder på http://www.worldonline.dk/~perfa
http://www.grafolog.dk

Fra : J@N

Dato : 04-02-02 19:11

Nu ved jeg hvor kritiske folk er herinde, især når det gælder en flatbed
scanner, og det var en grundene til jeg smed filen ind som den lå på min
harddisk, men du har ret i at mindre størrelse kunne også gøre det f.eks.
200 Kb. Kommer den ned på hundrede og derunder er der synlig forskel på
kvaliteten.

Jan

Fra : emj

Dato : 05-02-02 01:58

J@N skrev i <a3mint$p3n$1@sunsite.dk>:

> [...]
>harddisk, men du har ret i at mindre størrelse kunne også gøre det f.eks.
>200 Kb. Kommer den ned på hundrede og derunder er der synlig forskel på

Jeg har lige prøvet at komprimere din fil 35 % og det kan den sagtens
tåle. Der er absolut ingen synlig forskel.
Hilsen emj

--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : J@N

Dato : 05-02-02 07:01

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige prøvet at komprimere din fil 35 % og det kan den sagtens
> tåle. Der er absolut ingen synlig forskel.
> Hilsen emj

Ja, du har fulddstændig ret, og det er netop hvad jeg skriver foroven.......

Jan