Rumelevator
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 02-02-02 20:59

Vi har i et par dage haft en diskussion kørende om mulighederne for at
bygge en rumelevator. Nu har jeg fundet en masse stof om emnet.

Slashdot kører aktuelt en diskussion:

http://slashdot.org/article.pl?sid=02/02/01/2231207&mode=thread

Det viser sig at NASA har en gruppe i gang med at studere mulighederne.
Een fra gruppen udtaler f.eks:

The consensus was, given proper technology development,
there were basically no showstoppers that we could see
of any major sort. It appears that over time, there is
a reasonable way to solve all of the problems that we
identified in the workshop about space elevators, and we
believe they will eventually be possible to build

Kilde: http://www.techtv.com/news/scitech/story/0,24195,3370398,00.html

Gruppens rapport er en 15 MB PDF fil, der kan downloades her (men
serveren er temmeligt sløv i øjeblikket, så hav tålmodighed):

http://www.niac.usra.edu/files/studies/final_report/pdf/472Edwards.pdf

Med hensyn til carbon nanotubes som elevatoren i givet fald skulle
bygges af, så har NASA også et Center for Nanoteknologi. Deres
hjemmeside er her: http://www.ipt.arc.nasa.gov/index.html .

Der står dog ikke noget om, hvad dette materiale vejer, så vi er
ikke blevet klogere med hensyn til vores diskussion om konsekvenserne
af en sammenstyrtning af elevator. Det kan være det står i PDF
filen, som er ved at snegle sig ned på min harddisk i øjeblikket.

-Claus