Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital film til SLR...
Fra : KNL DtP

Dato : 02-02-02 16:11

Hejsa!

For et års tid siden læste jeg om en digital film, som kunne smides i
SLR'en. Produktet, som vist aldrig er udkommet, hed noget med Silicon EFS-1.
Ved en søgning på google fandt jeg ud af at firmaet var fået konkurs, så der
kommer nok ikke mere ud at dette projekt...

Ved nogen, om noget tilsvarende er blevet lavet? Jeg har et herligt Canon
EOS 5 kamera, og elsker at bruge det med normal sølvfilm..... men en gang i
mellem ville det nu være skønt at kunne skyde 200 billeder af i ok jpg
kvalitet - uden det kostede i film og fremkaldelse.

Skal jeg skyde tanken ud af hovedet eller finders der ret faktisk et
produkt, som kan bruges?

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : sonny windstrup

Dato : 01-02-02 17:43

KNL DtP wrote:

> [...]
> Ved en søgning på google fandt jeg ud af at firmaet var fået konkurs, så der
> kommer nok ikke mere ud at dette projekt...

Hah. Dette spørgsmål dukker op med jævne mellemrum. Prøv groups.google.com
digital+film+slr ... det korte af det lange af koncensus synes at være, at
produktet med stor sandsynlighed aldrig vil se dagens lys, og at hvis det
så endelig gør, vil de første generationer nok være stort set ubrugelige.

Problemer med konceptet:

- Forstørrelses effekt - med mindre den aktive CMOS eller CCD imager er
på fuld eller sammenlignelig størrelse med 35mm negativer, vil kun
en lille og umarkeret del af søgerens midterfelt komme med på billedet.
Det gør det svært at sætte en komposition sammen.

- Mangler interface: Hvordan kontrollerer man indstillinger? Digital imageren
skyder 'blindt', og der er ingen LCD skærm til at se om billedet blev
godt eller ej, eller om det overhovedet blev optaget.

- Film fremføring på moderne 35mm kameraer er computerstyret, og afhængig
af kameratype er der flere forskellige sensorer til at afgøre om filmen
blev fremført korrekt. En 'simuleret' film vil give problemer på mange
kameraer fordi spolerne ikke kører rundt som på en normal film.

- Specifikationerne på de nævnte vaporware digifilm produkter igennem
tiden har konsekvent været skuffende. Typisk har der været tale om
100-ISO 1-megapixel imagers, svarende til de tidligste og nu stærkt
forældede digitale consumer digicams fra 4-5 år siden.

Lagt sammen var forventningerne derfor ikke alverden. :)

> [...]
> mellem ville det nu være skønt at kunne skyde 200 billeder af i ok jpg
> kvalitet - uden det kostede i film og fremkaldelse.

Jeg tror du vil være gladest i længden med et 'rigtigt' digitalt kamera.
Canon har masser af interessante digital produkter i alle prisklasser --
helt op til EOS-1D, som godt nok stadig koster en lille formue men i alle
hensyn burde svare til dit EOS-5 i brug og kvalitet.

Mvh.
Sonny
http://www.kobotica.com/

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-02-02 08:18

sonny windstrup <kobot1000@kobotica.com> wrote in

> [...]
> se dagens lys, og at hvis det så endelig gør, vil de første
> generationer nok være stort set ubrugelige.

Derudover er der også en patent problematik. Jeg mener at der var en
virksomhed der tog patent på ideen, forsøgte at udvikle den selv og gik
konkurs.

--
Hilsen
Kenneth