Opdatering af bios. Hjælp til bootdisk.
Fra : Colzen

Dato : 02-02-02 09:01

Hej NG

Jeg vil prøve at opdatere Bios for at løse nogle problemer (se tråd ECS
K7S5A og GeForce3), men jeg er ikke helt med på hvordan jeg laver en
bootdisk. Jeg kører win2k.

På forhånd tak.

Mvh
Claus

Fra : Torben Larsen

Dato : 02-02-02 09:35

"Colzen" <claus.olsen@cool.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Jeg vil prøve at opdatere Bios for at løse nogle problemer (se tråd ECS
> K7S5A og GeForce3), men jeg er ikke helt med på hvordan jeg laver en
> bootdisk. Jeg kører win2k.

Formater som normalt, og sæt et hak i "Create an MS-DOS Start-up disk" eller
tilsvarende på en dansk win2k.

Torben

Fra : Colzen

Dato : 02-02-02 11:38

> Formater som normalt, og sæt et hak i "Create an MS-DOS Start-up disk"
eller
> tilsvarende på en dansk win2k.
>
> Torben

Jeg har desværre ikke den mulighed da der ikke findes sådan et felt. Hvad
andre muligheder har jeg så?

Claus

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 02-02-02 12:27

> Jeg har desværre ikke den mulighed da der ikke findes sådan et felt. Hvad
> andre muligheder har jeg så?

Du har ret Colzen. Du har ikke den mulighed i win2000/XP.

Det du skal gøre er at downloade en bootdisk på følgende adresse:

http://www.user-friendly.net/ftp/pub/Boot%20Disks/boot98se.exe

Derefter skal du have den kopieret ud på en diskette med programmet
winimage:

http://www.winimage.com/

Herefter skal du have rettet lidt på den disk du har fået lavet. Der må så
vidt jeg husker ikke starte noget op på disken, så derfor er det en god ide
lige at slette autoexec.bat og config.sys, så skulle pjuteren starte op blot
med dos-prompt c:\

Jeg kan ikke huske om der er plads på disketten til flash program og bios,
men du kan sikkert finde nogle ting der kan slettes på dem.

Jeg ved godt dette er en meget kringlet vej til en boot diskette, men hvis
man ikke ejer tidligere versioner af windows, er man faktisk lidt på spanden
hvis man skal lave en ren boot for at opdatere bios.

/Lars

Fra : Lars J.H

Dato : 02-02-02 13:07

On Sat, 2 Feb 2002 12:27:20 +0100, "Lars Christoffersen"
<Lars.Christoffersen@mail.dk> wrote:

snip
> Jeg ved godt dette er en meget kringlet vej til en boot diskette, men hvis
> man ikke ejer tidligere versioner af windows, er man faktisk lidt på spanden
> hvis man skal lave en ren boot for at opdatere bios.

Ja, det er en unødigt kringlet vej. Enten

1) følger man KK's forslag vedr. bootdisk.com eller

2) man tager sin Win2000 CD, navigerer til 3DPARTY\ CA_ANTIV\ MAKEDISK.BAT,
kører bat-filen og får en lavet en Win95 bootdisk, sletter alt på denne
diskette pånær --> Msdos.sys, Io.sys og Drvspace.bin. Evt. lader
autoexec.bat blive men sletter dens indhold og tilføjer een linje -
AMI329 020112L.rom - for at køre flash-tool'et automatisk efter
boot.

--
mvh Lars J.H

Fra : Lars J.H

Dato : 02-02-02 13:12

On Sat, 02 Feb 2002 13:07:12 +0100, Lars J.H <lajuhe@mail.tele.dk> wrote:

> tilføjer een linje - AMI329 020112L.rom - for at køre flash-tool'et automatisk efter ..

Dette er iøvrigt, som nævnt i anden tråd, BIOS/rom'en for nyeste BIOS til
omtalte mobo med LAN. Skal naturligvis lige rettes til hvis den *.rom man
vil flashe med hedder noget andet.

--
mvh Lars J.H

Fra : Torben Larsen

Dato : 02-02-02 15:07

"Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@mail.dk> wrote in message
> Du har ret Colzen. Du har ikke den mulighed i win2000/XP.

Hmmm, hvad for en win 2k, er det så jeg har ????
Og XP Pro også for den sags skyld ?????

Torben

Fra : Lars J.H

Dato : 02-02-02 11:16

On Sat, 2 Feb 2002 09:00:30 +0100, "Colzen" <claus.olsen@cool.dk> wrote:

> Jeg vil prøve at opdatere Bios for at løse nogle problemer (se tråd ECS
> K7S5A og GeForce3), men jeg er ikke helt med på hvordan jeg laver en
> bootdisk. Jeg kører win2k.

Et lille tip: AMI flashtool'et har ofte problemer med at finde *.rom
filen hvis man først kører AMI329.exe og derpå angiver hvilken
*.rom man vil flashe med med.

Det er derfor som regel bedst at lægge en autoexec.bat fil
på bootdisketten der kun indeholder linjen:
AMI329 020112L.rom

( i det viste eks. bruges nyeste BIOS/rom fil - 020112L.rom -
til et K7S5A med LAN onboard )

Bemærk iøvrigt at ECS har lagt en opdateret AGP VxD driver
ver. 1.09 til download på deres site. Direkte link -->
http://www.ecs.com.tw/download/driver/k7s.htm

--
mvh Lars J.H

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-02 12:06

Hent denne:

DrDOS 7.X Disk For Bios Flashing Basic-No Drivers

www.bootdisk.com

Den genererer en bootbar diskette.
Så er det bare at kopiere din flasher og din bios rom fil over og genstarte.

ved prompten skriver du xxxflash xxxxx.rom eller hvad de nu hedder. Følg så
vejledningen.

Fra : Colzen

Dato : 02-02-02 13:28

Takker mange gange for hjælpen. Det er nu lykkedes, men det løste desværre
ikke mit problem. Den kan stadig kun køre med 1 blok SD-ram. Måske det er
mobo det er galt med?

Claus

Fra : Lars J.H

Dato : 02-02-02 13:59

On Sat, 2 Feb 2002 13:28:28 +0100, "Colzen" <claus.olsen@cool.dk> wrote:

> Takker mange gange for hjælpen. Det er nu lykkedes, men det løste desværre
> ikke mit problem. Den kan stadig kun køre med 1 blok SD-ram. Måske det er
> mobo det er galt med?

Det er da ganske tænkeligt. Jeg har i hvert fald haft fingre et K7S5A der
ikke ville acceptere 2 stk. SD-RAM klodser på een gang uanset hvilken
BIOS version jeg prøvede. Fik det byttet hvorpå det funkede fint med
2 stk. SD klodser uanset hvilken BIOS der var installeret.

--
mvh Lars J.H