Mobilix og GPRS...
Fra : Johnny Damkjær Rasmu~

Dato : 30-12-00 20:24

Mobilix's pressemeddelelse vedr. GPRS:

Mobilix net klar med GPRS

Den nye datatransmissionsteknologi gøres nu klar til lancering.

Fem virksomheder og adskillige af Mobilix' egne medarbejdere - i alt omkring
200 personer - har gennem de sidste uger løbende gennemført en omfattende
FUT-test (FUT=Friendly User Test) af GPRS-systemet og dets funktion i
Mobilix' GSM 1800 net. Testen er forløbet så godt, at Mobilix i dag kan
konstatere, at nettet er GPRS-klart og fungerer inden for hele selskabets
normale dækningsområde.

"Mobilix begynder at markedsføre sine GPRS-services, når samspillet mellem
net, terminaler, CPU-enheder og periferiudstyr har nået et punkt, hvor
almindelige kunderne ikke risikerer at løbe ind store problemer eller
skuffelser. Så lanceringen finder sted så snart test-resultaterne er
godkendte. Og vi regner med, at dette sker i løbet af januar eller i starten
af februar", siger Lars Andersson, direktør for Mobilix'
business-to-business division. "Det vigtigste er at undgå de startproblemer
som WAP oplevede, hvor teleselskaberne gik ud og slog på stortromme for en
løsning, længe før WAP-universet var så modent, at det kunne komme brugerne
til virkelig gavn. "

Med WAP var et af de store problemer telefonerne, som ikke kom på markedet
før længe efter WAP var introduceret. Det problem eksisterer til dels også
med GPRS. Man har ganske vist set de første GPRS-telefoner, men kun et par
stykker. Endnu har de store skandinaviske producenter, hvis produkter mange
af Mobilix' kunder har forkærlighed for, ikke lanceret deres GPRS-telefoner.

"Dertil kommer, at vi forudser betydelige problemer, når brugerne skal
integrere GPRS-teknologien med de bærbare PC´er, PDA´erne eller hvad man nu
ellers vil bruge som interface til transmissionsdelen," siger Lars
Andersson.

"Efter vores opfattelse er vi med GPRS på det nuværende stadie tilbage ved
en situation som ligner den der eksisterede, da de første modems kom frem.
Den gang det næsten krævede en ingeniøruddannelse at koble en PC op til et
net. I dag kan man intet steds købe et PCMCIA-kort eller en PDA som bare
tilsluttes en GPRS-telefon, hvorefter en GPRS-baseret løsning kører
problemfrit. Det kan meget vel vare måneder, inden vi når den situation.
Indtil da mener vi rent ud sagt ikke, at GPRS er for menigmand, så med en
hovedkulds lancering risikerer vi at give kunderne flere problemer end
glæder."

Når Mobilix lancerer GPRS, vil man til gengæld prissætte GPRS langt under
den snes kroner eller mere pr. transmitteret Megabyte, som andre selskaber
har varslet - foruden den oprettelsesafgift og kvartalsvise abonnementspris,
der opkræves for at GPRS-terminalen kan være online 24 timer i døgnet.

Lars Andersson regner med, at Mobilix' pris kommer til at ligge på ca. 6 kr.
pr. megabyte.

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 31-12-00 00:51

On Sat, 30 Dec 2000 20:24:29 +0100, "Johnny Damkjær Rasmussen"
<info@jdr.dk> wrote:

> [...]
>integrere GPRS-teknologien med de bærbare PC´er, PDA´erne eller hvad man nu
>ellers vil bruge som interface til transmissionsdelen," siger Lars
Hvorfor mon han mner at det er problem, der er vel ikke den forskel på
at tilslutte en normal GSM telefon via IrDA og en GPRS telefon til en
PDA/bærbar

>I dag kan man intet steds købe et PCMCIA-kort eller en PDA som bare
>tilsluttes en GPRS-telefon, hvorefter en GPRS-baseret løsning kører
>problemfrit.
Det håber jeg og tror jeg ikke ikke er regtigt, de nye GPRS telefoner
kommer selvfølglig med IrDA og nogle også med bluetooth.
Er der nogen der har en ide om hvor et evt. problem kunne ligge?

> [...]
>der opkræves for at GPRS-terminalen kan være online 24 timer i døgnet.
Det er vel også normal mobilix politik, kom forsent på marked, dumpe
priser med underskud i 2 milliard klassen som resultat, det må nu være
fedt at være statsejet

>Lars Andersson regner med, at Mobilix' pris kommer til at ligge på ca. 6 kr.
>pr. megabyte.
Det er vel kun når man sidder med sin bærbar og surfer at prisen er et
problem, ved e-mail, wap og PDA brug synes jeg ikke prisen er
skræmmende, det ville selvfølglig være fedt hvis prisen var så lav at
man ikke behøves at tænke over det ved normal brug.

mvh
Anders

ps. Nu er jeg ikke specielt meget inde i korrekt usenet brug, men er
der ikke noget med at det er en uskik at poste den slags indlæg hvis
man ikke selv har nogle kommentar, istedet kunne man jo bare poste et
link