Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fordele ved RAW filer f for JPEG
Fra : J.Starup

Dato : 01-02-02 23:28

Hvad er der af fordele ved RAW filer frem for JPEG filer
Er det nemmere -flere mugliheder for at behandle et billed i et program bag
efter at billedet er taget
eller hvad
--
Med Venlig Hilsen fra en nybegynder
Jørgen Starup

privat e-mail boble@pc.dk
arbejde joesta@europe.lego.com

Fra : HB Nielsen

Dato : 01-02-02 23:51

Hej
Forskellen på en RAW og en JPG fil er at RAW-filen er som et negativ, dvs at
du ikke kan lave en ændring og gæmme det som raw igen, da bliver du nødt til
at gemme som fx jpg.

HB

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 02-02-02 03:13

Man kunne vælge et format med samme kvaliteter som RAW, f.eks. TIFF når man
har redigeret i billedet...

"HB Nielsen" <hb_nielsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> du ikke kan lave en ændring og gæmme det som raw igen, da bliver du nødt

Starup

Fra : Lene Baarts

Dato : 02-02-02 00:50

"J.Starup" <boble@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er der af fordele ved RAW filer frem for JPEG filer

Dit billede bliver ikke komprimeret som det er tilfældet med billeder i
jpeg. Når du fotograferer i jpeg går en del data fra billedet tabt ved
komprimeringen. Det er specielt en fordel at bruge raw eller tiff hvis du
kun vil bruge et udsnit af dit billede, hvis det skal bruges til en
forholdsvis stor forstørrelse eller hvis det er til offset tryk.

Mange hilsner
Lene Baarts

Fra : sonny windstrup

Dato : 01-02-02 00:54

"J.Starup" wrote:

> Hvad er der af fordele ved RAW filer frem for JPEG filer
> Er det nemmere -flere mugliheder for at behandle et billed i et program bag
> efter at billedet er taget
> eller hvad

Jah, lige præcis. Et JPEG billede er allerede komprimeret én gang,
så med mindre din hensigt er at bruge det som det er, er du jo
nødt til at åbne det i et billedbehandlings program og gemme
det på ny. Hvis slutresultatet (som oftest) er et JPEG vil du
så have 2. generations komprimerings effekter. Det er så
retfærdigvis ikke en særlig vigtig faktor hvis du starter med
et JPEG i stort format fra kameraet og det ønskede slutresultat
har mindre end cirka halvdelen af originalens størrelse. Til
print i stort format er der ingen vej uden om RAW eller TIF.

Hvor RAW filer gør en stor forskel, synes jeg, er når kameraet
kan gemme 12 eller 16 bit farve kanaler. Det hjælper gevaldigt
når man justerer kontrast og lys forhold i billedet at have
så mange lysstyrke niveauer at arbejde med som muligt - så
kan man nemlig kontrast-forstærke dele af spektret uden 'banding'.
Når man så efter justering gemmer billedet i 8-bit er alle 256
niveauer jævt repræsenteret. Det gør i visse tilfælde en stor
forskel, på fx. billeder med en blød gradient henover himlen
eller portræt billeder med sarte hudtoner...

Mvh.
Sonny
http://www.kobotica.com/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-02-02 01:10

"J.Starup" wrote:

> Hvad er der af fordele ved RAW filer frem for JPEG filer
> Er det nemmere -flere mugliheder for at behandle et billed i et
> program bag efter at billedet er taget eller hvad

Der findes et hav af forskellig fil-formater til billeder, de kan
opdeles i to grupper:

Gruppe 1: Er fil-formater, der ikke komprimerer f.eks. TIFF, EPS, PICT,
RAW, BMP, o.s.v. Billeder der er arkiveret i disse formater, kan åbnes,
redigeres og arkiveres et uendligt antal gange uden kvalitetstab.

Gruppe 2: Er fil-formater, der laver en komprimering af billedets data,
når det arkiveres ned, de to mest kendte og anvendte er JPEG og GIF.

Begge disse formater anvender en anden type komprimering, end den der
kendes fra normale komprimeringsprogrammer, som f.eks. ZipIt der bevarer
alle data i den komprimerede fil.

JPEG og GIF har forskellige komprimeringsalgoritmer, men de har det til
fælles at de begge smider data væk, man mister altså billeddata, når man
arkiverer i disse fil-formater.

JPEG forenkler billedet ved at den slår flere pixel sammen, og kun
gemmer en farveoplysning for flere pixel, som farvemæssigt ligger tæt på
hinanden, man kan vælge hvor hård komprimeringen skal være, billeder med
få detaljer tåler en meget hårdere komprimering, end billeder med
mønstre og mange detaljer.

GIF virker på den måde, at det reducerer antallet af farver, fra
millioner af farver til 256 farver eller mindre, dermed forminskes
antallet af de bit's, som er nødvendig for at beskrive hver enkel pixel.

Fælles for JPEG og GIF er, at de er slut produkter, som ikke er beregnet
til at blive åbnet og viderforbejdet, da man vil tabe data for hver gang
billedet arkivere.

Dette kan afprøves på følgende vis, vælg et tilfældigt foto og åben det
PhotoShop eller et lignende billedbehandlingsprogram, og arkiver så
billedet ned i JPEG, gi' det et nyt fil-navn f.eks. "prøve-1.jpg", så
åbner man "prøve-1.jpg" og det arkiveres ned som "prøve-2.jpg", forsæt
sådan nogle gange, og alt efter hvor hård en komprimering man har valgt,
så vil man efter 3 til 6 generationer, meget tydligt se en kraftig
forringelse af billedet.

Alle digicam komprimerer billederne i JPEG, det gøres for at der kan
være et rimmeligt antal billeder på hukommelseskortet, man bør i egen
interesse, og så vidt muligt, vælge den bedste kvalitet.

Med nogle digicams, kan man også vælge at arkivere billederne
ukomprimerede, det er ofte i RAW-format, men så kan der kun ligge nogle
få billeder på hukommelseskortet, det gir naturligvis det bedste
resultat, men det forudsætter at man har en mulighed for løbende at
overføre billederne til computeren, det ukomprimerede RAW-format
anvendes typisk, når man laver studio optagelser.

Jeg kan anbefale flg.:

Når man henter billederne ind fra kameraet, så er de i JPEG-format, hvis
man ikke ønsker at bearbejde billederne, så er der ikke grund til at
ændre på fil-formatet, de kan gemmes som en "rå-film", på en CD-ROM.

Hvis man åbner og arbejder med billedet i et billedbehandlingsprogram,
så bør de herefter arkiveres i et format der ikke komprimerer, de
ukomprimerede billeder fylder godt, så man får meget hurtig behov for at
kunne lagre på CD-ROM'er.

Man bør kun arkivere ned i JPEG og GIF til konkrete formål, f.eks. til
hjemmeside, og man skal hele tiden bevare det originale ukomprimerede
billede, for man kan aldrig genskabe de billeddata, som er tabt ved en
komprimering til JPEG eller GIF.

Fra : Per Madsen

Dato : 02-02-02 02:39

Jeg tillader mig lige, at supplere:
[..]

> JPEG og GIF har forskellige komprimeringsalgoritmer, men de har det til
> fælles at de begge smider data væk, man mister altså billeddata, når man
> arkiverer i disse fil-formater.

Komprimeringsalgoritmen til GIF-formatet hedder LZW og er tabsfri.

[..]

> GIF virker på den måde, at det reducerer antallet af farver, fra
> millioner af farver til 256 farver eller mindre, dermed forminskes
> antallet af de bit's, som er nødvendig for at beskrive hver enkel pixel.

Dette er den egentlige begrænsning i billedkvaliteten, man kan opnå ved
GIF'er.
Man kan sige, at man mister farvetoner, når man vælger GIF-formatet.
Herefter sker der i modsætning til JPEG ikke yderligere kvalitetstab ved
at genindlæse billedet og gemme det.

mvh
-Per

Fra : Jens Kristoffer Niel~

Dato : 02-02-02 12:11

On Sat, 02 Feb 2002 01:09:52 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>RAW, BMP, o.s.v. Billeder der er arkiveret i disse formater, kan åbnes,
>redigeres og arkiveres et uendligt antal gange uden kvalitetstab.

TIFF understøtter principielt også komprimering - det bruges bare
sjældent af kameraer, da det er ret processorintensivt at lave (bruger
en LZW-algoritme).

> [...]

>Begge disse formater anvender en anden type komprimering, end den der
>kendes fra normale komprimeringsprogrammer, som f.eks. ZipIt der bevarer

Nej, det er en afart af LZW-algoritmen, der bruges i GIF. GIF beholder
principielt alle data og smider ikke noget væk. Desværre kan den ikke
bruges til fotos med godt resultat, da den kun understøtter 256
farver.

>JPEG og GIF har forskellige komprimeringsalgoritmer, men de har det til
>fælles at de begge smider data væk, man mister altså billeddata, når man
>arkiverer i disse fil-formater.

JPEG smider data ud, GIF gør ikke. Det er grafikprogrammerne, der
konverterer til 256 farver, før de gemmer i GIF.

> [...]
>hinanden, man kan vælge hvor hård komprimeringen skal være, billeder med
>få detaljer tåler en meget hårdere komprimering, end billeder med

God forklaring.

>GIF virker på den måde, at det reducerer antallet af farver, fra
>millioner af farver til 256 farver eller mindre, dermed forminskes
>antallet af de bit's, som er nødvendig for at beskrive hver enkel pixel.

Nej, GIF kræver som input en 256 farvers fil. Derefter komprimerer den
uden tab. Det gør den stadig ubrugelig, men ikke af den grund, som du
angiver.

>Fælles for JPEG og GIF er, at de er slut produkter, som ikke er beregnet
>til at blive åbnet og viderforbejdet, da man vil tabe data for hver gang
>billedet arkivere.

Det er til gengæld delvis forkert - du kan arbejde videre med GIF uden
yderligere tab ved ændringer. For JPEG er det korrekt.

> [...]

>overføre billederne til computeren, det ukomprimerede RAW-format
>anvendes typisk, når man laver studio optagelser.

Eller ønsker at manipulere billedet - eks. får man ved et Minolta
DiMage 7 væsentligt mere at arbejde med, og man kan nå et bedre
resultat, da man har 12 bit i stedet for 8 bit at arbejde med.

> [...]
>så bør de herefter arkiveres i et format der ikke komprimerer, de
>ukomprimerede billeder fylder godt, så man får meget hurtig behov for at

Jeg har et alternativt forslag: PNG. Formatet er mere standardiseret
end TIFF, det bruger komprimering som GIF - men med fuld farvedybde.
Komprimering er ganske effektiv - cirka en halvering i forhold til
TIFF og uden tab af data overhovedet.

Eneste ulempe er, at ikke alle programmer understøtter det endnu - men
alle de store gør.

Helt enig!

/Kristoffer

Fra : Madsen

Dato : 03-02-02 00:56

Jens Kristoffer Nielsen skrev:

> Desværre kan den ikke
> bruges til fotos med godt resultat, da den kun understøtter 256
> farver.

Det kommer vel lidt an på hvor man farver der er i billedet, men
principielt er jeg enig. :)

Madsen.

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 02-02-02 03:10

> [...]
> Hvad er der af fordele ved RAW filer frem for JPEG filer
> Er det nemmere -flere mugliheder for at behandle et billed i et program

En RAW fil er en kopi af indholdet af CCDen eller CMOSen som den så ud da du
trykkede på knappen.

Fordele:
1) Filen er komprimeret men alle data kan genskabes.
2) Filen er betydeligt mindre end en TIFF fil som heller ikke mister
kvalitet.
3) En raw fil indeholder flere data end end tilsvarende JPG fil. (f.eks.
farvedybde)
4) Med de rigtige programmer kan man ændre på blænde/lys/WB m.v. når man med
udgangspunkt i RAW filen påbegynder arbejdet med billedet.

Ulemper:
1) En RAW fil fylder mere end en JPG.
2) Der kræves til tider specialprogrammer for at bearbejde RAW filer.

At gemme billeder i JPG som alternativ til RAW, svarer (næsten) til at
opbevare dine negativer i en vinduskarm.

Fra : J.Starup

Dato : 02-02-02 08:58

Jeg siger mange tak for de mange svar

--