Indadtrækkende badeforhæng
Fra : Fie & Erik

Dato : 01-02-02 21:51

Hej Folkens.
Ved ikke om der er nogen af jer der har fulgt med i Ingeniørens
bagsidetema - Hvorfor trækker badeforhænget altid ind og klæber til kroppen
?
Jeg mener at det skyldes, at vandet varmer luften som så stiger, mens kold
luft trækkes ind under badeforhænget. Den skabte luftstrøm ændrer således
forholdet mellem statisk og dynamisk tryk inde i brusekabinen. Derved bliver
det statiske tryk større på ydersiden end på indersiden af forhænget.

Denne forklaring tog bagsideredaktøren og flere læsere af bagsiden for
givet, indtil der var èen som sagde at det var noget sludder, og at alle
andre manglede at læse på lektien: Læseren påstod hårdnakket, at fænomenet
opstår når det faldende vand river luften med sig og derved skaber en
strømning. Nu er der angiveligt en læserstorm på vej som jeg ser frem til at
følge. Straks jeg havde læst hans indlæg, røg jeg ud og gik i bad for at
eksperimentere og konstaterede følgende:
1) Når man står inde i kabinen og vender vandstrålen ind mod fliserne
trækker forhænget stadig ind, hvad enten man bruger varmt eller koldt vand.
2) Hvis man lader det kolde vand strømme med bruseren i "normal" position
trækker forhænget stadig ind.
3) Hvis man slukker for vandet og sætter sig på gulvet, tager det lang tid
inden forhænget hænger lodret igen.
4) Når man foretager den slags undersøgelser, synes èns kæreste det er
morsomt.

Iaften klippede jeg en masse huller i forhænget, hvori jeg monterede
elektrikkerrør af ca. 5 cm. længde. Igennem disse huller skulle
trykforskellen udlignes, uden at vandet kunne sprøjte ud ad den vej. Det
havde slet ikke tilstrækkelig trykudlignende effekt.
Man kunne selvfølgelig placere et låg over kabinen og således standse
strømmen, men så bliver der meget dampfyldt derinde.
Det næste jeg skal prøve er, at sænke forhænget et par cm. så det når gulvet
i våd tilstand og derved blokerer for blæsevejret, samtidig med at dampen
kan afgive sin fugt i den ca. 40 cm. passage der er mellem forhæng og loft.
Jeg tror ikke rigtigt på denne løsning, men det skal da prøves inden jeg
sætter persienner op istedet.

Ok - smut så ud i bad. Bagefter hører jeg gerne jeres nyvaskede holdninger
til fænomenet der, alt andet lige, må betegnes som en af de største
pestilenser i vor tid.

Mvh. Erik D.
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TSL Tournesol
Showercurtains Limited.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 01-02-02 21:55

Fie & Erik wrote:

> Ved ikke om der er nogen af jer der har fulgt med i Ingeniørens
> bagsidetema - Hvorfor trækker badeforhænget altid ind og klæber til
> kroppen ?

Der er en videnskabelig rapport her

http://www.umass.edu/newsoffice/archive/2001/070901shower.html

Den indbragte dog forfatteren IgNobel prisen sidste år, så vær lidt
varsom: http://www.improb.com/ig/ig-pastwinners.html

[...]

> [...]
>
> Iaften klippede jeg en masse huller i forhænget, hvori jeg monterede
> elektrikkerrør af ca. 5 cm. længde. ...........................

Og hun synes stadig, det er morsomt ? Du må være en lykkelig mand.

-Claus

Fra : Anja

Dato : 01-02-02 22:15

"Fie & Erik" <fie.hermansen@mail.tele.dk> wrote

Vores badeforhæng "stumper" ca 20 cm over gulvet. Det trækker aldrig indad.
Hvad er forklaringen? Og hvorfor lægger alle så ikke bare deres forhæng op?
(gulvet bliver ikke særlig vådt udenfor hvis gulvet har den rette hældning)

mvh Anja

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-02-02 22:19

Fri, 1 Feb 2002 22:14:48 +0100, "Anja" <ash@NOSPAMtrustme.dk> wrote:

>Vores badeforhæng "stumper" ca 20 cm over gulvet. Det trækker aldrig indad.

Mit stumper 16 cm, og det trækker altid indad. Er vi ved at opdage en
kritisk overgang? En ny lovmæssighed? På vej mod Nobelprisen?

hilsen pelo

Fra : Anja

Dato : 01-02-02 22:22

"Peter Loumann" < pelo@mailserver.dk> wrote in message

> Mit stumper 16 cm, og det trækker altid indad. Er vi ved at opdage en
> kritisk overgang? En ny lovmæssighed? På vej mod Nobelprisen?

-jeg går lige ud og måler..

Anja

Fra : Anja

Dato : 01-02-02 22:27

> -jeg går lige ud og måler..

Det stumper mellem 17 og 20 cm (fremgår det at jeg selv har lagt det op?)
Til gengæld er det tungere forneden pga folden hvor jeg syede det op, er det
mon den banale forklaring?

- og nu min kæreste iøvrigt færdig af grin (jeg kunne endda konkurrere med
Jan Gintberg)

mvh Anja

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 02-02-02 03:43

> Det stumper mellem 17 og 20 cm

8.5 cm. Trækker indad ligegyldigt om jeg stod i badet eller ej og uanset
vandets temperatur (op til et vidst punkt, ca. meget av). Gulvet hælder
en lille smule nedad mod risten der er helt inde ved muren. Kabinen er
106,5cm (længde) x 80cm (bredde). Brusestrålen er MEGET bred. Dækker
begge skuldre og går hele vejen fra nakken og ned til knæene
(aaaaaaahhhh . Rammer næsten forhænget.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 02-02-02 03:54

> Kabinen er 106,5cm (længde) x 80cm (bredde).

Det bør måske siges at der er observeret værre tilfælde ved
"hjærneforhæng." Min kabine er af slagsen der ses nedenfor: ~ er
forhænget, b er bruseren og s er sæbeskålen og nedenunder er risten. B
er en kæmpe blæser der sidder lige under loftet. Så skulle det vist være
sat på plads. Mit bud er og at det er luftgennemstrømningen der gør det,
samt måske lidt varme. Forhænget trækker ikke indad ved koldt vand og
uden blæser, men det trækker indad ved varmt vand og uden blæser.
________
|B b s|
| |
| |
| |
~~~~~~~~

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 02-02-02 03:58

> Mit bud er og at det er luftgennemstrømningen der gør det,

Baaahh! Dårlig formulering. I ved hvad jeg mener og jeg smutter i seng
nu. Natter. Og nu skal jeg nok lade være med at svare mere for mig selv.

Fra : Klaus Jensen

Dato : 02-02-02 13:16

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> wrote in message
> forhænget, b er bruseren og s er sæbeskålen og nedenunder er risten. B
> er en kæmpe blæser der sidder lige under loftet. Så skulle det vist være
> [...]

Hmm... Hvis bruseren er gnedet ind i sæbe med en nogenlunde neutral ph-værdi
og forhænget stumper 3,4tommer og hælder indad med i en vinkel der svarer
til at der blev blæst på det med 2 beufort - og at 12 styk 5cm's
elektrikerrør med en temperatu på 18 grader celsius ikke gør nogen særlig
forskel for eksperimentet - kan man så antage nedenstående:

b^s*2
------------------------- = For meget fritid
(((9/5)*18)+32) * 12

?

- Klaus
Ps. ;)

Fra : Fie & Erik

Dato : 01-02-02 22:52

> Vores badeforhæng "stumper" ca 20 cm over gulvet. Det trækker aldrig
indad.
> Hvad er forklaringen? Og hvorfor lægger alle så ikke bare deres forhæng
op?

Hej Anja.
OK, i har ikke problemet. Måske fordi i har gulvvarme eller hva` ved jeg.
Men udover at slippe for at forhænget klæber èen op ad kroppen, var mit
indlæg også tænkt som en videnskabelig udfordring: Udviklingen af et
badeforhæng som fuldstændigt skærmer for sprøjt uden at det af den grund
trækker indad. Jeg ved selvfølgelig godt at man bare kan fjerne det helt og
tørre vandet op bagefter, eller opsætte en badekabine med sider af hård
plast, men det er snyd - det er ikke det disciplinen går ud på. Det går ud
på at styre varme og kulde og luftstrømninger.

> (gulvet bliver ikke særlig vådt udenfor hvis gulvet har den rette
hældning)
Hvis gulvet ikke bliver vådt, så er det vel ligegyldigt med faldet på
gulvet. Hjemme hos jer bliver det vådt, hvorpå det tørrer igen, ik`.

Når det er sagt, så vil jeg gå ud og hæve vores forhæng 20 cm og tænde for
bruseren.

Mvh.
Erik D.

Fra : Anja

Dato : 01-02-02 22:54

"Fie & Erik" <fie.hermansen@mail.tele.dk> wrote

> OK, i har ikke problemet. Måske fordi i har gulvvarme eller hva` ved jeg.

Nix (desværre)

> [...]
> indlæg også tænkt som en videnskabelig udfordring: Udviklingen af et
> badeforhæng som fuldstændigt skærmer for sprøjt uden at det af den grund

Ja det er jeg klar over, men måske er der en pointe i at det "bare" skal
være tungere forneden eller have en vis højde over gulvet eller hvad ved
jeg? Jeg undrede mig sådan set bare..

mvh Anja

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-02 22:19

Jeg synes det er godt forslag - Godt emne - men jeg har bare ikke viden til
at løse det problem...sorry

Fra : Desilva

Dato : 09-02-02 23:38

Fandt lige denne side under søgning efter andre ting. Det virker som en
roværdig forklaring.

http://www.sciam.com/askexpert/physics/physics62/

Fra : Christian S

Dato : 10-02-02 13:53

Det må kunne testes...nogen som har mod på at tage et stykke pap med i bad
*G*..
hvis man tager et stykke pap med ind med et hul i , Så kan vandet uhindret
passere,
men en mulig luftturbulens skulle jo blive standset..eller ihvertfald gjort
mindre fordi den
skal rotere på et mindre område...enig ??
Mvh
Christian S

Fra : Michael Vittrup

Dato : 10-02-02 21:36

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 02-02-02 00:46

Ja men, så synes jeg da lige i skal høre om mit badeforhæng.

For 8 år siden (da emnet sidst gik i høje bøljer på bagsiden) flyttede
jeg til min nuværende adresse og der var en bruseniche som naturlivis
skulle have et forhæng. Det blev sådant et orange plastforhæng som de
nu er flest (tror jeg).

Det trak så meget ind at det var vanskeligt at få vasket benene og jeg
var helt sikker på, at det måtte der gøres noget ved. Måske en krog
eller sådan noget, det kunne fastgøres med forneden med.

Nu er det jo ikke så let igen at sætte kroge op på fliser så tiden fik
lov at gå. Problemmet aftog og idag kan det næsten ikke konstateres at
det trækker ind. Og det er det samme (omend lidt jordslåede) forhæng
der hænger der stadig.

Forklar lige det!

Jeg tipper selv på statisk elektrisitet, måske i kombination med de
andre nævnte forhold.

-Bjarne Laursen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-02-02 07:34

Bjarne Laursen skrev:

> Problemmet aftog og idag kan det næsten ikke konstateres at det
> trækker ind. Og det er det samme (omend lidt jordslåede) forhæng
> der hænger der stadig.
>
> Forklar lige det!

Det er vel blevet stift af aflejret kalk (eller ælde)? Har du prøvet
at afkalke forhænget og hænge det op igen?

> Jeg tipper selv på statisk elektrisitet,

Det tror jeg ikke - statisk elektricitet kan ikke lide fugtig luft.

// Klaus

Fra : Susanne Jensen

Dato : 02-02-02 12:09

Hvis ønsket går på at anskaffe sig et forhæng, der aldrig bliver suget
ind - så tror jeg at et kraftigt plasticforhæng er sagen!

Sådan et har jeg, og det hænger stift ned ... de koster ikke alverden
- og de skal ikke sys, hvis de ikke passer helt - man klipper bare -
så er det også nemmere at genoprette æren, hvis det bliver lidt skævt
- ikke, Anja :)

Men hvis der er nogen der har dårlige erfaringer med disse
plasticforhæng, så må I endelig skrive!

MVH Susanne

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 02-02-02 13:22

Bjarne Laursen wrote:
> Problemmet aftog og idag kan det næsten ikke konstateres at
> det trækker ind. Og det er det samme (omend lidt jordslåede) forhæng
> der hænger der stadig.

Ud over det med stivheden kan kalkaflejringer gøre det tungere.
Derud over vil kalk og jordslåethed også snarere suge vand, og gøre
forhænget endnu tungere. Jeg vil også tippe på at den mindre blanke
overflade ikke i samme grad "suger" sig fast, hvis et ben skulle
strejfe forhænget. Hvis kalk-stivhed hindrer forhænget i at komme til
at hænge glat, vil det yderligere øge stivheden.

Sammenlignet med mit nuværende forhæng, vil jeg gætte på at et nyt,
glat, blødt og let forhæng vil være meget mere klistret...... :)

Mvh. Johnnie

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-02-02 21:22

"Fie & Erik" <fie.hermansen@mail.tele.dk> wrote in message
> 4) Når man foretager den slags undersøgelser, synes èns kæreste det er
> morsomt.

LOL!

Det kommer forhåbentlig ikke bag på dig?