Mobil dataforbindelse på 14,4 ??
Fra : M@ds

Dato : 28-12-00 20:35

Hej

Jeg har set nogle mobiltelefoner bl.a. Nokia 7110 hvor der står at de
har dataforbindelse på 14.4 kbit/s.
Jeg troede max. var 9.6 kbit/s. Eller det er det måske ikke? Skal man
have spesielt abbo.??

Hilsen
M@ds
mads@iname.com

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-12-00 21:30

"M@ds" wrote:

> [...]
> har dataforbindelse på 14.4 kbit/s.
> Jeg troede max. var 9.6 kbit/s. Eller det er det måske ikke? Skal man

Tele Danmark kan du ihvertfald ikke gøre det med. De har princippet
om at være dårligst til den dyreste pris.

Med den ny Nokia 6210 kører man 28800 bps ved Tele DK (4 * 9600), men
man kan køre 48k eller 56k hos Sonofon).

Fra : Jogge

Dato : 28-12-00 21:45

"Povl H. Pedersen" <pope@my.terminal.dk> wrote in message

> Tele Danmark kan du ihvertfald ikke gøre det med. De har princippet
> om at være dårligst til den dyreste pris.

Det var da udentvivl den mest latterlige ting jeg har læst længe!

> Med den ny Nokia 6210 kører man 28800 bps ved Tele DK (4 * 9600), men
> man kan køre 48k eller 56k hos Sonofon).

TeleDK kører pt. 38,4 Kb/s og sidst jeg tjekkede kørte HSCSD maks med 43.200
bps, så hvis du kan kører med 56K hos sonofon så syntes jeg du er mægtig
dygtig

Fra : M@ds

Dato : 28-12-00 22:01

"Jogge" <Jogge@post7.tele.dk> wrote in message
> [...]
43.200
> bps, så hvis du kan kører med 56K hos sonofon så syntes jeg du er mægtig

Men hvad er det Nokia 7110 har, når den kan køre 14.4 kbit/s? Det er da ikke
HighSpeed...??
Og understøtter TeleDK Nokia 7110's 14.4 kbit/s ??

Hilsen
M@ds
mads@iname.com

Fra : Michael Krog

Dato : 28-12-00 22:13

> Men hvad er det Nokia 7110 har, når den kan køre 14.4 kbit/s? Det er da
ikke
> HighSpeed...??
> Og understøtter TeleDK Nokia 7110's 14.4 kbit/s ??

Hold fast, denne diskussion om HSCSD har gået på længe. Jeg prøver lige
igen:

Det er korrekt at Nokia 7110 kan køre 14.4. TDK understøtter IKKE 14.4
(Korrekt, TDK kan naturligvis køre High Speed - men det er i multipla af 9.6
kbit/s = 38.4 kbit/s). Sonofon kan udnytte 14.4 (4 x 14.4 = 57.6 kbit/s =
43.2 kbit/s downlink og 14.4 kbit/s uplink. Der er desværre ikke fuld
duplex... - desværre er abonnementerne skruet således sammen, at du skal
have et High Speed dataabonnement for at udnytte de sidste 4.8 kbit/s - lidt
forrykt.
Nokia 7110 falder desværre lidt ved siden af det danske abonnementssystem.

Michael

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 28-12-00 22:25

High Speed Circuit Switched Data (HSCSD) eller High Speed...

Består i princippet af to ting:

1) En mere effektiv komprimering af datastrømmen på radiointerfacet (9,6
->14,4 kbit/sek) og
2) Muligheden for at anvende mere end eet timeslot..

Tilsyneladende gør Sonofon begge dele... (4 timeslots x 14,4 kbit = 57,6
kbit/sek.)

TeleDanmarkMobil bruger så kun mulighed 2)... (4 timeslots x 9,6 kbit =
38,4 kbit/sek.)

Hvis du som TeleDanmarkMobil kunde vil bruge High Speed skal du have et
mobildata abonnement... (hvis du ikke har brug for High Speed kan du
kalde op med 9,6 kbit/sek. med et abonnement uden specielt
data-tillæg...)

Fra : Carsten Petersen

Dato : 29-12-00 02:08

Hej TDC kommer til at køre 14.4 som standard i det nye år vi kommer ind i så
kan man bruge sin 6150 og 7110 fuldt ud.med 14.4 .:)

"(9,6

Fra : M@ds

Dato : 29-12-00 09:09

In article <92go3f$2qom$1@news.cybercity.dk>,
"Carsten Petersen" <Carsten@Petersen.nu> wrote:
> Hej TDC kommer til at køre 14.4 som standard i det nye år vi kommer
ind i så
> kan man bruge sin 6150 og 7110 fuldt ud.med 14.4 .:)

Hvis "TDC" = Teledanmark Mobil, så lyder det da dejligt.
Hvor har du informationen fra?

Hilsen
M@ds
mads@iname.com

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Carsten Petersen

Dato : 29-12-00 23:34

hmm mener at have fået det afvide af TDM og nu TDC

Fra : M@ds

Dato : 30-12-00 13:07

In article <92j3e1$b7s$1@news.cybercity.dk>,
"Carsten Petersen" <Carsten@Petersen.nu> wrote:
> hmm mener at have fået det afvide af TDM og nu TDC
>
> "> Hvis "TDC" = Teledanmark Mobil, så lyder det da dejligt.

ok... (BTW: hvad er TDC?)

Hilsen
M@ds
mads@iname.com

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-12-00 14:41

"M@ds" wrote:

> ok... (BTW: hvad er TDC?)

Tele Danmark Communications.

Se pressemeddelelse på:

http://presseloge.teledanmark.dk/koncernkommunikation/cgi-bin/kk_show_text_msg.cgi?Site=PL&Id=3143&Type=Pressemeddelelse

De intellitgente mennesker har valgt et navn, som selvfølgelig er optaget både
som .dk og com.

Hvorfor de ikke tog skridtet fuldt ud og rettede navn til Tele Denmark
Communications ved jeg ikke. Jeg er modstander af disse hybride dansk/engelske
firmanavne.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 31-12-00 14:48

M@ds <mads@iname.com> wrote:

> [...]
>har dataforbindelse på 14.4 kbit/s.
>Jeg troede max. var 9.6 kbit/s. Eller det er det måske ikke? Skal man

En kanal i GSM systemet overfører ca. 22 kbit/s (jeg er ikke helt sikker på
tallet, men det er der omkring) i hver retning. Af disse bruges 13,5 kbit/s
til tale og resten til fejlkorrigerende koder. Når man anvender sin GSM til et
dataopkald har man normalt kun brugt 9,6 kbit/s, men en udvidelse af GSM
standarden giver mulighed for 14,4 kbit/s, ved at indrage nogle af de
fejlkorrigerende bits.

En anden mulighed er at bruge High Speed Circuit Switched Data (HSCSD - i
daglig tale High Speed Data). Der bruger man flere kanaler med op til 14,4
kbit/s per kanal. Pt. kan kun Nokia levere telefoner med HSCSD, men de andre
kommer meget snart efter det.

I Danmark har kun Sonofon indført 14,4 kbit/s, men Tele Danmark skulle komme
med når de indfører GPRS. Desværre blander Sonofon begreberne lidt sammen og
kalder 14,4 kbit/s for High Speed Data - som man så skal betale ekstra for.
Både Sonofon og Tele Danmark har indført HSCSD - og begge kræver data
abonnement for at bruge det. Nokias telefoner (Card Phone 2 og 6210) kan
sættes op til at bruge enten 1 kanal fra telefonen og 3 kanaler til telefonen,
eller 2 kanaler hver vej.

Nogle personer bringer forvirring ind ved at nogle lægger data-hastighederne i
hver retning sammen. Det er naturligvis noget vrøvl, mit almindelige 33.6
modem ville ellers pludseligt blive et 67,2 kbit/s modem. Det er desværre ikke
tilfældet.

Godt Nytår
Peter