Støbning af blink
Fra : HB Nielsen

Dato : 31-01-02 22:18

Er der nogle der kender en god hjemmeside hvor der bliver beskreven hvordan
man støber blink selv???
HB

CowShit: www.fusk.subnet.dk

Fra : Kent Christensen

Dato : 31-01-02 23:49

"HB Nielsen" <hb_nielsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:a3cc9g$g3f$1@sunsite.dk...
> Er der nogle der kender en god hjemmeside hvor der bliver beskreven hvordan
> man støber blink selv???
> HB

> CowShit: www.fusk.subnet.dk

Det kan du tro!

Her er en rigtig god side:
http://home4.inet.tele.dk/lyster/egetgrej.html#Silicone%20forme

Jeg har selv lavet mange blink, og det er en rigtig spændende hobby. Vil
i øvrigt snart til at lave nogle flere. Du er meget velkommen til at maile mig,
hvis du har brug yderligere hjælp.

Vh
Kent

Fra : Henric

Dato : 01-02-02 06:30

Mycket användbar sida.
På Panduro hobby har dom limstavar med glitterlim i olika färger som kanske
går att använda till stöpning. Hur fäster du blyt? Har du någon pianotråd
eller något som löper igenom hela draget/formen eller borrar du fästhålen
för krok och beteslås direkt i blyinsatsen?
Mvh Henric

Fra : Kent Christensen

Dato : 01-02-02 12:20

"Henric" <henric@nopsam_telescopesoftware.se> skrev i en meddelelse news:uJp68.15428$n4.2362995@newsc.telia.net...
> [...]
> eller något som löper igenom hela draget/formen eller borrar du fästhålen
> för krok och beteslås direkt i blyinsatsen?

Jeg bruger en god kobbertråd, som jeg har trukket ud fra en antenneledning.
Den er ret kraftig, og den løber hele vejen gennem blinket. Man kan selvfølgelig
også bore et hul i blinket, men det ser nu ikke for godt ud. Fiskene er naturligvis
ligeglade - men det er jeg ikke . Det må jo godt se lidt prof ud.

Jeg kender godt teorien om, at kobber kan forvitre i saltvand, men passer man
godt på sine blink, sker der ikke noget. Desuden vil man sikkert ofte miste blinket,
før tråden forsvinder for øjnene af én . Jeg har ikke haft problemer med det.

Vh
Kent

Fra : Henric

Dato : 04-02-02 15:54

Jag har hittat två sorters silikon på www.panduro.se
En värmebeständig massa och en icke värmebeständig. Den värmebeständiga är 5
kronor dyrare och kostar 380 kr för 1 kg. Vad anser du om detta pris? Vilken
massa skall man använda.
Dom har även "silkonlera". En massa som man trycker ner draget i, ungefär
som vax men som stelnar.
Vax har jag dock inte hittat. Var köper du detta?
Hur fäster du bly i nne i formen? På koppartråden?

Tack på förhand.
Mvh Henric

Fra : Kent Christensen

Dato : 04-02-02 23:31

"Henric" <henric@nopsam_telescopesoftware.se> skrev i en meddelelse news:fgx78.23171$l93.4206383@newsb.telia.net...
> [...]
> som vax men som stelnar.
> Vax har jag dock inte hittat. Var köper du detta?
> Hur fäster du bly i nne i formen? På koppartråden?

Hej

Nu har jeg ikke lavet silikonforme, jeg bruger gipsforme - men det er helt sikkert
bedste med silikoneforme. Jeg vil da også have købt noget på et tidspunkt.

Du skal endelig sørge for at vælge det varmebestandige silikone. Blyet bliver jo
meget varmt, så vær sikker på det.

Modellervoks køber du i legetøjsbutikker.

Når formen er helt færdig med indløbshul til blyet og det hele, sørger jeg for at
sode den godt med stearinlys. Det er meget vigtigt (også på silikone). Blyet slipper
lettere, og du får et pænere blink. Jeg lægger derefter kobbertråden - som jeg forinden
har bukket i form - i den ene halvdel af formen. Derefter lukker jeg forsigtigt formen.
Tråden vil blive på plads, idet den jo vil ligge i de riller, som er til tråden i formen. Du
har jo sørget for kun at trykke dit afstøbningsblink så lidt ned i modellervoksen, da du
lavede formen, at øjerne blev tydeligt afsat på den ene halvdel af formen. Derefter
hælder jeg blyet i.

Vh
Kent

Fra : Kent Christensen

Dato : 04-02-02 23:44

> [...]
> som vax men som stelnar.
> Vax har jag dock inte hittat. Var köper du detta?
> Hur fäster du bly i nne i formen? På koppartråden?

Glemte lige noget.... Mig bekendt er panduro-hobby det billigste sted, du kan
købe den type silikone, du har brug for.

Vh
Kent

Fra : Henric

Dato : 05-02-02 01:42

Tackar för hjälpen.
Jag kommer nog framför allt stöpa drag till havsöring i smältlim, typ
Gladsax, men man får väl ta och testa en blypilk också.

Fra : Kent Christensen

Dato : 05-02-02 22:37

"Henric" <henric@nopsam_telescopesoftware.se> skrev i en meddelelse news:aTF78.16275$n4.2643407@newsc.telia.net...
> Tackar för hjälpen.
> Jag kommer nog framför allt stöpa drag till havsöring i smältlim, typ
> Gladsax, men man får väl ta och testa en blypilk också.
> Mvh Henric

Hej igen
En blypilk kan virkelig laves så godt, at den er mindst ligeså godt som noget andet.
Man kan jo udemærket lade pilkens krop bugte sig m.m. - den behøver jo ikke bare
være en død klump bly . Man kan faktisk lave dem som et ægte blink. Hvis du støber
blinket af 75% bly fra afbalanceringsklodser og 25% typemetal - går også under
betegnelsen skriftmetal og skriftbly - får du endda meget hårde blink/pirke. Dog ikke
så hårde, at de kan risikere at knække. Og når du så maler dem i kraftige farver og
giver dem 4 lag klar vandbaseret gulvlak bagefter, får du et virkeligt godt resultat. Du kan
få dem til at skinne langt væk . Jeg giver også mine blink en gang autopolish (fx Slipoline),
når det lakken er blevet helt tør. Det giver dem den sidste finish. Fiskene er nok ligeglade,
men nu sælger jeg nogle af mine blink.....

Hvis blyblink/blypirke laves godt og omhyggeligt, kan de blive meget flotte og holdbare.
Når du giver dem klar gulvlak (jeg bruger "Sadolac normal" gulvlak på vandbasis, blank
95), får de en en overflade, der er meget modstandsdygtig overfor slag. Lakken bliver
nemlig ikke 100% hård - den beholder lidt af sin elasticitet. Modsat prøvede jeg på et
tidspunkt en terpentinbaseret lak, og der blev lakken så hård, at der ingenting skulle
til for at få den til at krakelere. Et lille slag og både lak og maling sprang af i store flager.
Samtidig lugter den vandbaserede lak ikke særligt meget, og den er hurtigttørrende.
Det gør jo ikke noget .

Vh
Kent

Fra : Frank Hejselbæk

Dato : 16-02-02 10:00

Sidste forår købte jeg varmebestandigt silicone hos firmaet Kemitura.
http://www.kemitura.dk/shop/g0g4g.htm Jeg gav 235,- for 1 kg. Dertil kom så
moms og forsendelse, men stadig lidt billigere end hos Pandora Hobby. Det
blev faktisk nogle glimrende pirke der kom ud af anstrengelserne.

Mvh

Frank

Fra : Kaj Pedersen

Dato : 01-02-02 18:19

HB Nielsen <hb_nielsen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a3cc9g$g3f$1@sunsite.dk...
> Er der nogle der kender en god hjemmeside hvor der bliver beskreven
hvordan
> man støber blink selv???
> HB

> CowShit: www.fusk.subnet.dk
>
> Et lille tips til indlæget om tråd til blink jeg bruger svejse tråd af den
type man bruger til at svejse i rustfri stål. Det har en har en tilpas
hårhed, er rustfri, og kender man en smed eller lignende kan man få dem i
riglige mængder for et par håndbajere

Kaj