Hdd begrænsninger
Fra : Karsten Olesen

Dato : 31-01-02 20:46

Asus A7V.

Hvor stor harddisk kan den håndtere
på ATA-100 stikkene ?

Nu er 80 GB jo nærmest
en standard på de bedre PC'ere,
og jeg ku' godt bruge lidt mere plads...

Hvor ligger begrænsningerne.
ATA, BIOS, styresystem ???

Fra : Ploink

Dato : 31-01-02 22:07

Det er vel ikke et problem på A7V som sup. 4 disks med ata100 + 4 disks med
ata66
Mvh. Ploink@12move.dk

Fra : Karsten Olesen

Dato : 31-01-02 22:29

"Ploink" <Ploink@12move.dk> skrev i en meddelelse
> Det er vel ikke et problem på A7V som sup. 4 disks med ata100 + 4 disks
med
> ata66
****************

Måske.
Hvis jeg vil ha' 3 x 120 GB IBM disks...1800,- + moms...var det
vidst.../stk.

MVH

Fra : Christian Kelstrup

Dato : 31-01-02 23:03

Karsten Olesen wrote:

> [...]
>
>Nu er 80 GB jo nærmest
>en standard på de bedre PC'ere,
>og jeg ku' godt bruge lidt mere plads...

"Grænsen" efter 33,8GB er 137GB (65536 cylinders x x 16heads x 255
sectors/track - <http://www.atlguide2000.com/eng/begin/fdisk.htm>).

Den næste standard ser vist sådan ud - efterfølgeren til det nuværende
28bit adressing system:
<http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,55983,00.asp>
Drafts for the latest ATA standard, version 6, adopt a 48-bit
addressing system, raising maximum drive capacity more than a
millionfold to 144 petabytes (a petabyte equals a million gigabytes).

Bemærk at der findes forskellige softwareløsninger der lægger sig i din
harddisks Master Boot Record og derved kan du alligevel bruge diske
større en din controller ellers lige vil være med til.

Christian