Køb af H-båd
Fra : Tulletante

Dato : 31-01-02 19:19

Hej

Jeg er en uerfaren sejler (men med duelighedsbevis) som vil gerne købe en
H-båd, men jeg har ikke prøvet at købe båd før. Jeg tror jeg har den
generelle viden på plads omkring selve købet, men jeg vil gerne høre om
nogen har tips omkring hvad man skal kigge efter når det gælder H-båd. Jeg
vil gerne bruge båden til kortere ture og ingen kapsejlads. Kan H-båden
siges at være en god "begynderbåd"?

Jeg har omkring 50.000 kr. til bådkøb. Er det realistisk at få en båd uden
for mange "problemer" for dette? Jeg har tilgang på ekstra sejl, men det er
jo forskellige årgange og "typer" af H-både (Elvstöm, Botnia osv.). Kan man
bruge nye sejl på ældre bådtyper?

Desuden:
- Er det almindelig at vinterplads til båden (på land) er med i prisen når
man lejer bådplads?
- Er det almindelig at stativ følger med i prisen? Og hvad med kaleche til
overdækning af båden?
- Hvad vil jeg skulle slippe i forsikringspenge? Og bør man have kasko?
- Kender nogen en havn i eller i nærheden af København hvor det ikke er så
grusomt dyrt at leje bådplads?

Med venlig hilsen
Tora Klevås, København

Fra : @ndersson

Dato : 31-01-02 20:13

.........klip
..
Kan H-båden > siges at være en god "begynderbåd"?

Hej Tora

Jeg har aldrig sejlet i en H-båd men det er min klare opfattelse at det ikke
er en begynderbåd.. Men der er der sikkert andre der kan/vil svare på.
> [...]
er
> jo forskellige årgange og "typer" af H-både (Elvstöm, Botnia osv.). Kan

Ja selvfølgelig, kan du bruge nye sejl....... Hvis målene passer til
båden... Jeg sejler i en 21 fod Jeanneu flirt med omsyet sejl vist nok fra
en folkebåd.

> Desuden:
> - Er det almindelig at vinterplads til båden (på land) er med i prisen
når
> man lejer bådplads?

Nej .. i Fakse Ladeplads havn er vinterplads ekstra. Men i Brøndby Havn
(10 - 15 minutter fra centrum i bil) er den med i prisen.. og der er
priserne rimelige.

> - Er det almindelig at stativ følger med i prisen? Og hvad med kaleche til
> overdækning af båden?
Oftes følger stativ med ved handel med en brugt båd privat.

> - Hvad vil jeg skulle slippe i forsikringspenge? Og bør man have kasko?

Jeg har kun ansvar og betaler ca. 140 kr. om året.. i Codan.

> - Kender nogen en havn i eller i nærheden af København hvor det ikke er så
> grusomt dyrt at leje bådplads? Som sagt Brøndby Havn.. 5 minutter fra
Bella centret.. via motorvej til Avedøre Holme
klip........

Hilsen

Andy

Skipper og matros på skuden JAM

Fra : Peter

Dato : 01-02-02 00:33

Ud over svaret fra Andy, har jeg lyst til at tilføje følgende:
H-båden er en fremragende sejler, med alt hvad der hører til af
trimmuligheder. Bl.a. derfor er den også en yndet kapsejler, (hvor der
bliver kapsejlet på MEGET højt plan). Men H-båden bliver også brugt som
skolebåd, og netop fordi den har alle trimmuligheder, er den meget velegnet
hvis man "RIGTIGT" ønsker at lære at sejle.

Som tursejler har den efter min mening for lidt plads. I den bådstørrelse
(og type) ville jeg personligt vælge f.eks. Spækhugger el. Albin Express.
Som H-båden er de sjove, hurtige og letdrevne, - og har altså lidt mere
plads. (Men om de kan fås til 50.000 ved jeg ikke).

Om køb: Mange H-både har sejlet kapsejlads, og flere på højt plan, og - de
har ganske givet fået nogle "tæsk" gennem årene. Nogle kan derfor være
blevet lidt "bløde"- det kan du afgøre ved en sejltur med en erfaren
(H-båds) sejler.

Havneplads: Hvis det er muligt at finde en havn, hvor der er flere andre
H-både, bliver det sjovere, (og du lærer mere - hurtigere).

Hvis du vil undersøge mere, er nettet en god kilde, hvor du blandt andet
finder oplysninger om klub og trim. Prøv at søge på "H-båd" hos f.eks.
Google, - så skal du bare se. I øvrigt har "Båd Nyt" en brugtbådstest af
H-båden (og flere andre).

Held og lykke med sagen, Peter

- - - - - - - - -

Fra : dag.stenberg@nospam.~

Dato : 01-02-02 11:19

@ndersson <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> wrote:
> Kan H-båden > siges at være en god "begynderbåd"?

Ja, utan minsta tvivel! Jag har seglat H-båt i 11 år och den är så gott
som idiotsäker, samtidigt som den är mycket trevlig att segla. Jag bytte
1999 till större för att jag inte ville huka mig under rufftaket längre.
50.000 kr låter realistisk för en båt byggd kring 1980. Vinterstativ
borde gå på c. 4000 kr och gnya storsegel på 6000-7000 kr, begagnade
från 1000 kr uppåt.

Dag Stenberg
Helsingfors

Fra : Hanne og Hans

Dato : 01-02-02 15:27

Hos
Sejlklubben "Lynetten"
32575778
Kan du få Vand og landplads
til en rimelig pris. De har også en stor sejlerskole med trim og kapsejlads
på progammet, såvel som teori undervisning til dueligheds og yachtskipper.
H-båden er lige så god en begynderbåd som andre. Det kommer kun an på
hvordan du selv vil sejle den.God fornøjelse.
Hans.

Fra : Jens Juul

Dato : 02-02-02 16:31

Hej

Jeg er ikke H-bådssejler men kender flere der har haft en som begynderbåd
uden problemer.
I de fleste bådannoncer fremgår det om stativer følger med (og det gør de
ofte) såvel som andet udstyr. Og det er tit her du kan se hvor meget du
får for pengene - altså om du betaler 50 k for en "skrabet" eller
veludstyret båd. Bådudstyr koster det hvide ud af øjnene så det er en god
ide at medtage i betragtningerne.

Som nævnt andesteds er Lynetten en velfungerende og billig klub - helt tæt
på kbh (ude ved siden af det gamle B&W værft). Priserne er efter størrelse
og til en H-båd skal du regne med ca 2400 kr pr år for pladsen incl
landplads og ca 1200 kr i klubmedlemsskab. Herudover skal du lægge 80
timers pligtarbejde pr år og give et indskud på ca 10000kr når du bliver
anvist en fast plads (de første par år ligger man på en gæste plads).
Klubbens hjemmeside er www.lynetten.dk
Et andet bud er svanemøllehavnen. Her er der rift om pladserne men
eftersom en H-båd er smal skulle der være en chance alligevel.

Mht forsikringspræmier kan du som regel selv regne den ud ved at besøge
selskabernes hjemmesidder. Jeg betaler ca 1800 pr år for en kasko på en RJ
85 Spec. til en værdi af 90 000 kr. og de fleste selskaber giver en mindre
rabat hvis man har duelighedsbevis.

Held og lykke

Mvh Jens

Fra : Hanne og Hans

Dato : 03-02-02 11:01

Hos Lynetten er det kun 80 timers pligtarbejde det første år.
Hans.

Fra : @ndersson

Dato : 03-02-02 15:13

"Hanne og Hans" <urd@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hos Lynetten er det kun 80 timers pligtarbejde det første år.
> Hans.

Hej Hans

Det er de 80 timer der var årsag til at jeg valgte lynetten fra og at der
ikke går busser til lynetten hele vinteren.. En af mine bekendte ligger der
fast og er ved at ombygge en stor stålbåd og han er så træt af at være
afhængig af en bil når han arbejder der uden for sejlsæsonen..

Fra : Hanne og Hans

Dato : 04-02-02 10:04

Til din oplysning skal jeg fortælle at Linie 8 kører til Refhaleøen hele
året.
Hans

Fra : Jens Juul

Dato : 03-02-02 16:36

> [...]
>fast og er ved at ombygge en stor stålbåd og han er så træt af at være
>afhængig af en bil når han arbejder der uden for sejlsæsonen..

Jeg ligger der også og bruger min cykel eller bus nr 8, som mig bekendt
kører hele tiden (det har den ihvertfald gjort i december, januar og
februar). Men jeg kan godt se problemet hvis man er igang med et stort
projekt og skal fragte materialer frem og tilbage - men det problem vil
man vel have de fleste steder.
Mht til de 80 timer synes jeg det er en meget okay måde at få et forhold
til sin klub på samt møde nogle af de andre medlemmer på den måde.

Mvh Jens