Nokia 6150 eller en anden telefon ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-12-00 22:54

Jeg skal have en anden telefon da min Ericsson SH888 efterhånden
har en horribel lav batterilevetid. Jeg vil derfor købe en telefon
med bedre batterilevetid, og helst også med trådløs data. Jeg har
ikke behov for høj hastighed, da det kun er til mails og evt. noget
VT-100 emulering.

Ericsson lister deres R320 til 90 timer standby/5 timer tale,
mens Nokia lister alle deres til 50-250 timer standby / 2:30 - 4:30
timer tale.

Jeg ved at den gode talekvalitet koster 5% mere end Full rate, og
half rate sparer 35%. Det kan forklare forskellen i de listede
taletider for Nokia, men kan ikke forklare standby tiden. Jeg skal
bruge en telefon der som minimum kan klare 6 * 10 minutters opkald
i løbet af 2 døgn på standby. Og gerne mere.

Der findes på markedet følgende:
Pris Batteri Vægt
Nokia 6150: 999,- 3.5 / 150 145 g modem 9600 bps
Ericsson R320: 1795,- 5.0 / 90 100 g WAP - modem 9600 bps
Nokia 7110: 2195,- 3.5 / 157 141 g WAP - modem 9600 bps
Siemens S35: 2295,- 6.0 / 220 99 g WAP - modem 9600 bps
Nokia 6210: 2495,- 3.5 / 157 114 g WAP - modem 48800 bps

Jeg køber telefonen med Sonofon loyalitetsrabat, dvs. jeg får
tilskud, men skal ikke have nyt nummer.

Hvad skal jeg vælge ? Og hvad hvor realistiske er de opgivne
tale/standby tider relativt de enkelte mærker imellem ?

WAPland.com har målt 7110 til 95 timer standby, 4 timer tale,
og Ericsson R320 til 78 timer standby / 4:10 tale., og Nokia
6210 til 240 timer standby og 5:40 tale! Men det er vel umuligt
at måle under samme forhold, da der vel er sat nye master op
mellem de forskellige tests.

I øjeblikket hælder jeg mest til Nokia 6150, da jeg kan køre
en WAP browser på min Palm III. Derudover kan man lettere tillade
sig at opgradere / udskifte når der kommer noget ny teknologi.

Jeg har adrig været vil med min Ericsson, hader tasterne. Mens
mine ældre Nokia var ret gode pånær lav lyd.

Fra : Nic

Dato : 28-12-00 00:07

6150 Er kanon.
Dog er standbytiderne aldrig som opgivet.

Jeg har solgt min 6150 til fordel for en 6210.
Den er fed nok, men de penge ville jeg godt have sparet...

nicolai

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 28-12-00 13:08

On Wed, 27 Dec 2000 21:53:46 GMT, "Povl H. Pedersen"
<pope@my.terminal.dk> wrote:

>Jeg vil derfor købe en telefon
>med bedre batterilevetid, og helst også med trådløs data

Nokia 6150 har ikke indbygget modem.

Såfremt du vil bruge den som modem til din Palm skal du også
investere i TDK GlobalPulse.
--
Per K. Nielsen