Grov rifle for spesielt interesserte
Fra : Erik Prestmo

Dato : 31-01-02 17:58

ETSS, European Target Shooters Supply, Inc i Littleton, Colorado, som er
eksperter på å eksportere enkeltvåpen til private kjøpere i Europa, og som
garantert fixer dette innefor offentlig regelverk både i USA og her i
landet, slik at dette er fullt lovlig og foregår helt åpent ovenfor norske
myndigheter har et interessant tilbud:

Hesse Arms .50 BMG caliber rifle.

Single shot bolt action, 34" blued barrel, 5.5" attached muzzle brake,
Picatinny spec mount rails on receiver, Laminated wood thumbhole stock,
recoil absorbing buttpad, with adjustable folding Bio-pod, adjustable
trigger with slide safety, 27 lbs weight. Comes completly finished and
headspaced, ready to fire.

$ 1 498.00

ca 1500 dollar pluss omkostninger for eksportpapirer ut av USA, frakt, toll
og moms, i underkant av 20 000 NOK inn i Norge, det er visttnok billig for
en slik "big-boomer"?

Reglene for Danmark og Sverige er ukjent for meg, men i Norge er regelverket
endret :

Gyldig ervervstillatelse ER gyldig importtillatelse, man møter opp på
Toll-kontoret med ervervstillatelse og har krav på, som privatperson, hjelp
med fortolling. Tolla sender så de aktuelle papiere over til våpenkontoret.

Lykke til, dere som skal på StorVilt-jakt!

ETSS kan nåes via

etssusa@usa.net

Og har en masse andre våpen, samlergjenstander tilgjengelig, samt at de
arrangerer interessante turer til USA, med mulighet for privat
innkvartering, jaktturer og mulighet for stressede turister til å få komme
på skytebane i en "gunfriendly" state!

--

ErikP

Norsk Skytings Terminlister :
http://hfandrep.tripod.com/SKYTERMIL/homepage.htm
Plinking? : http://hfandrep.tripod.com/Plinking.htm
Swapping? : usnorwegianbrass-subscribe@topica.com
SWS ? : SWS-FORUM-subscribe@topica.com
Norsk Jakt? : NorskJegerforum-subscribe@yahoogroups.com
Miltærhistorie? : milihistlist-subscribe@yahoogroups.com
Praktisk? : NorskPraktiskSkyting-subscribe@yahoogroups.com
Samler? : Norske-Patronsamlere-subscribe@yahoogroups.com
Western? : Westernskytterne-subscribe@yahoogroups.com

Fra : Johan Sturen

Dato : 31-01-02 19:24

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> wrote in message
> [...]
> garantert fixer dette innefor offentlig regelverk både i USA og her i
> landet, slik at dette er fullt lovlig og foregår helt åpent ovenfor norske

Hva er det som kreves for å få kjøpetillatelse på en slik kanon ? Leste om
en jeger i Trøndelag som hadde store problemer med å få kjøpe en weatherby,
han måtte vise billetter til Afrika-jaktturen eller noe sånt for å få
politiets velsigning.

Det måtte i såfall være moskusjakt på Dovre. Har hørt at de dyrene skal være
skikkelig seiglivede, og nesten umulig å få has på med en vanlig .308 eller
30-06. Kulene preller av som vann på gåsa...

Fra : jorn.rutlin@hydro.co~

Dato : 01-02-02 10:10

>Hva er det som kreves for å få kjøpetillatelse på en slik kanon ?
1. Ha ei bane der den kan brukast, dvs. godkjent for 12.7.
2. Søke om å bruke den til øvelsesskyting.

Det er prinsipielt ingen forskjell på 12.7 og 22LR. Kravet er at ein
må ha ein plass/bane der ein kan bruke våpenet (elles er det jo ingen
vits...) og at ein er skikka til å ha våpen. Faktisk så er loven fornuftig
på det området. Det er tolkinga til dei forskjellige politikamra som er
eit problem.

Slik er det når formyndarar får makt.

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 01-02-02 14:03

Er det det våben man udviklede til at skyde snigskytter med, nede i ex
Jogoslavien. Man fandt ud af at man kunne skyde snigskytterne, når de gemte
sig i et vindue, så sigtede man bare "under" vinduet, og kuglen gik så
igennem væggen, hvor skytten troede sig sikker. Skudafstand var meget stor.
Bjarne Aa