Fedtprocent
Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 31-01-02 16:32

I motionscenteret stod en "fedtprocenttester".
Indtast køn/alder/højde, stig op med bare fødder.
Der måles vægt og modstand i fødder (Jeg havde 433 ohm)
Der spyttes en fedtprocent ud.
Jeg kan tænke mig at køn/alder/højde/vægt kan give nogle
generelle fingerpeg, men hvorfor skal modstanden i fødderne måles ??
Det må da også være ret afgørende om jeg har tørre fødder eller
lige har svedt.

mvh Jan

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 28-01-02 16:56

> [...]
> generelle fingerpeg, men hvorfor skal modstanden i fødderne måles ??
> Det må da også være ret afgørende om jeg har tørre fødder eller

Modstanden giver et hint (ved ikke hvor præcist det er) om fordelingen af
væv, fedt etc.

Våde fødder burde afgjort gøre en forskel

Fra : Jacob

Dato : 31-01-02 19:05

> Modstanden giver et hint (ved ikke hvor præcist det er) om fordelingen af
> væv, fedt etc.
>
> Våde fødder burde afgjort gøre en forskel

Det er jo ikke modstanden i føderne der måles, men modstanden fra den ene
fod gennem kroppen og over i den anden fod.
Om de er våde eller ej, burde ikke betyde noget, da strømmen ikke løber
langs ydersiden af foden, men gennem den og rundt i systemet.

Men... hvad var så din %

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 28-01-02 19:16

> Det er jo ikke modstanden i føderne der måles, men modstanden fra den ene
> fod gennem kroppen og over i den anden fod.

ahh yes - silly me

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-01-02 19:45

Jacob wrote:

> [...]
> Om de er våde eller ej, burde ikke betyde noget, da strømmen ikke løber
> langs ydersiden af foden, men gennem den og rundt i systemet.

Men betyder det ikke noget om man er svedig over hele kroppen, så?
Umiddelbart kunne jeg forestille mig at strømmen ville foretrække at
løbe uden på huden hvis denne var vædet i salt sved.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-01-02 20:09

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Men betyder det ikke noget om man er svedig over hele kroppen, så?
> Umiddelbart kunne jeg forestille mig at strømmen ville foretrække at
> løbe uden på huden hvis denne var vædet i salt sved.

Inden i kroppen er der saltvand over det hele...

--
Henning Makholm "... det kan ikke blive fortalt
med hans egne ord, for efter den 11.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 31-01-02 20:28

Henning Makholm wrote:

> Inden i kroppen er der saltvand over det hele...

Godt du ikker er min læge
Hvis det var sandt, så ville ideen med at måle modstanden jo ikke give
nogen mening. Hvilket jeg dermed ikke har sagt det gør.
Jeg vil tro at apparatet der omtales, giver et kvlificeret gæt, men
ikke noget nær den virkelige fedtprocent. Den kommer nok i samme
kategori som den slags maskiner som skulle kunne spå om fremtiden...

Martin Ehmsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-01-02 21:12

Scripsit Martin Ehmsen <thames@get2net.dk>

> Godt du ikker er min læge

Det gælder i store træk. Men lige netop i fedtvævet er der mindre
saltvand end i resten af kroppen, fordi fedtdråberne i de enkelte
celler jo ikke er vandige. Det kan man vel forestille sig har en vis
indflydelse på den samlede modstand.

--
Henning Makholm "Slip den panserraket og læg
dig på jorden med ansigtet nedad!"

Fra : Susanne Jensen

Dato : 01-02-02 15:36

Jeg tror ikke, at de fedtprocent maskiner giver noget som helst ...
hvis du deltager i et videnskabeligt projekt, hvor man ser på
slankemetoder, så får du også målt din fedtprocent, men ikke med sådan
noget tingeltangel som står rundt om i fitness centre!

Der skal man vejes i vand og i luft ... og man skal også måles
forskellige steder på kroppen, for at finde ud af, hvor meget dine
knogler vejer.

Jeg har aldrig selv prøvet, men måske er der nogen der har prøvet,
enten at udføre eller deltage sådanne forsøg ... i så fald, vil jeg
gerne vide, præcis hvordan!

MVH Susanne

(Men hvis man bruger de tingester i fitness centrene, så gælder der
nok det samme som for badevægte .. man skal bruge den samme hver gang!
Og dertil skal man nok heller ikke sammenligne sin egen % med
venindens/vennens - men man kan måske godt bruge dem, til at følge sin
egen udvikling !?)

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 31-01-02 23:13

> Men... hvad var så din %

Hov Hov, ikke snage........

Faktisk fandt jeg efterfølgende en afhandling om BIO-ELECTRICAL IMPEDANCE
ANALYSIS, se f.eks. : http://myweb.worldnet.net/~althomas/

Måske er der alligevel noget om det.......

Jan