Filmsammenfald
Fra : Martin Møller

Dato : 31-01-02 13:29

Inspireret af en tråden "seriesammenfald" i dk.medier.tv funderede jeg lidt
over, om det samme princip gør sig gældende for film.

Jeg kan indtil videre kun komme på et tilfælde, hvor en person, der optræder
i en film, er med i en anden. Det er filmene 'Jackie Brown' og 'Out of
Sight', hvor Michael Keaton i begge film spiller politimanden Ray Nicolet.

Er der andre?

--
Mvh. Martin

Fra : Kasper Navrbjerg

Dato : 31-01-02 13:52

Martin Møller wrote in message ...
> [...]
>i en film, er med i en anden. Det er filmene 'Jackie Brown' og 'Out of
>Sight', hvor Michael Keaton i begge film spiller politimanden Ray Nicolet.

Hej Martin.
Hvordan mener du?
Skal karakteren bare være den samme? - der er jo mange opfølgningsfilm som
har nogle af de samme karakterer med som 1'eren havde.
Eller hvordan?? Jeg ikke helt forstå
Mvh. Kasper

Fra : Martin Møller

Dato : 31-01-02 14:20

"Kasper Navrbjerg" wrote:

> Skal karakteren bare være den samme?

Ja, en karakter, der medvirker i måske en lille birolle eller noget i den
stil.

- der er jo mange opfølgningsfilm som
> har nogle af de samme karakterer med som 1'eren havde.

Jep, det er klart.

> Eller hvordan?? Jeg ikke helt forstå

Det jeg mener er bare: Hvis nu Mel Gibson som Martin Riggs fra 'Dødbringende
Våben' havde haft en lille birolle i eksempelvis en af 'Die Hard'-filmene,
kunne man sige at der var tale om et sammenfald. Eller hvis Luke Skywalker
havde haft 2 minutters optræden i 'Aliens'.

Jeg tror bestemt ikke, det er mange film, det drejer sig om - til forskel
fra comedy-shows, vil en film ofte få en lidt sær drejning, hvis en bestemt
person fra en film medvirker i en anden. Så der er nok mest tale om
komedier, farcer, lystspil eller noget i den dur.

--
Mvh. Martin

Fra : Jens Thomsen

Dato : 31-01-02 15:28

"Martin Møller" <martin@NOGODDAMNSPAMsophusmedical.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne man sige at der var tale om et sammenfald. Eller hvis Luke Skywalker
> havde haft 2 minutters optræden i 'Aliens'.

Mel Gibson og Danny Glover møder hinanden ganske kort i Maverick.
Øjenkontakten underbygges af en strofe af underlægningsmusikken fra Lethal
Weapon.

Men de spiller naturligvis ikke de samme figurer, så den duer nok ikke helt
ifølge den definition, du opstiller.

En række af figurerne i Tarantinos fire første manuskripter er gengangere:
Vic/Vincent Vega fra Reservoir Dogs og Pulp Fiction startede oprindeligt ud
med at være samme person. Michael Madsen fik tilbudt at gentage rollen i
Pulp Fiction. I dag bliver de dog regnet som brødre, og der har været tale
om en film om dem begge. Vics tilsynsværge i Reservoir Dogs hedder
Scagnetti - det samme som Tom Sizemoores rolle i Natural Born Killers.
Alabama fra True Romance bliver også omtalt i Reservoir Dogs.

MVH
Jens

Fra : Martin Møller

Dato : 31-01-02 15:49

"Jens Thomsen" wrote:

> Mel Gibson og Danny Glover møder hinanden ganske kort i Maverick.
> Øjenkontakten underbygges af en strofe af underlægningsmusikken fra Lethal
> Weapon.

Det dæmrer! Jeg må indrømme, jeg trak en anelse på smilebåndet, da jeg så
denne film.

> Men de spiller naturligvis ikke de samme figurer, så den duer nok ikke
helt
> ifølge den definition, du opstiller.

Nja... Men sjovt anyway.

> Alabama fra True Romance bliver også omtalt i Reservoir Dogs.

Det husker jeg overhovedet ikke... Hvornår og hvordan?

--
Mvh. Martin

Fra : Jens Thomsen

Dato : 31-01-02 16:23

> Det husker jeg overhovedet ikke... Hvornår og hvordan?

I samtalen mellem Joe og Mr. White. Joe spørger Mr. White om, hvordan
Alabama her det. Mr. White siger noget i retning af, at han ikke har set
hende længe. De har lavet nogle kup sammen.

I det oprindelige manuskript til True Romance døde Clarence og efterlod
Alabama. Hun fortsatte alene en forbryderkarriere.

MVH
Jens

Fra : Martin Møller

Dato : 31-01-02 16:26

"Jens Thomsen" wrote:

> I samtalen mellem Joe og Mr. White. Joe spørger Mr. White om, hvordan
> Alabama her det. Mr. White siger noget i retning af, at han ikke har set
> hende længe. De har lavet nogle kup sammen.

Ved man fluks hvilken Alabama de taler om eller afsløres dette i et
manuskript et sted på nettet?

--
Mvh. Martin

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 31-01-02 17:43

"Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> skrev:
>Mel Gibson og Danny Glover møder hinanden ganske kort i Maverick.
>Øjenkontakten underbygges af en strofe af underlægningsmusikken fra Lethal
>Weapon.

Det allersjoveste er dog, at Glover siger "I'm too old for this shit"
- hans standardreplik fra LW-filmene.

Niels Søndergaard

Fra : Tommy Nielsen

Dato : 31-01-02 14:38

Jay & Silent Bob optræder mere eller mindre
i alle film fra kevin Smith.

Clerks
Mallrats
Dogma
Chasing Amy
jay & Silent Bob strikes back.

Tommy Nielsen.
skuf@mail.dk

Fra : Torben Larsen

Dato : 31-01-02 14:47

"Tommy Nielsen" <skuf@mail.dk> wrote in message
> Jay & Silent Bob optræder mere eller mindre
> i alle film fra kevin Smith.
>
> Clerks
> Mallrats
> Dogma
> Chasing Amy
> jay & Silent Bob strikes back.

Ja, men nu er Clerks, Mallrats og Chasing Amy jo egentlig en trilogi med
deraf følgende mange sammenfald, dvs. personer der nævnes og har optrådt i
en af de andre film osv osv. Og så forstår jeg faktisk ikke at Mallrats blev
kritiseret så meget.......eller også har jeg bare RIGTIG dårlig smag :)

Torben

Fra : Emil Rune

Dato : 31-01-02 15:36

"Torben Larsen" <turbonegro@[REMOVE]hotmail.com[THIS]> skrev i en meddelelse

> [...]
blev
> kritiseret så meget.......eller også har jeg bare RIGTIG dårlig smag :)

Du har bestemt ikke dårlig smag; Mallrats er, IMO, en af 90'ernes bedste
komedier. Der er ikke nogen der kan skrive dialog som Kevin Smith ;)

Hilsen
Emil

Fra : Torben Larsen

Dato : 01-02-02 00:17

"Emil Rune" <erune@worldonline.dk> wrote in message
> Du har bestemt ikke dårlig smag; Mallrats er, IMO, en af 90'ernes bedste
> komedier. Der er ikke nogen der kan skrive dialog som Kevin Smith ;)

TAK.......TAKTAKTAK.....TAK

Torben

Fra : Jakob Strandgaard An~

Dato : 31-01-02 14:42

Jeg sad og så kodename Nina på TV DK2 (det er ikke så tit jeg ser netop den
kanal), men der tænkte jeg faktisk ved at Harvey spiller en fyr der er
"oprydder", altså en der fjerner lig. Det samme gør han i Pulp Fiction!!! Så
vidt jeg husker har begge karakter ikke noget navn, men hedder blot Cleaner.
Problemet er dog at fyren vist nok dør i kodename Nina.......

Fra : Per Kristensen

Dato : 31-01-02 17:27

"Jakob Strandgaard Andersen" <jakobsa@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]

Cleaner.
> Problemet er dog at fyren vist nok dør i kodename Nina.......

I den oprindelige film Nikita er det Jean Reno, der er "The Cleaner". Han
spiller samme rolle i Léon.

Fra : Martin Møller

Dato : 31-01-02 17:41

"Per Kristensen" wrote:

> I den oprindelige film Nikita er det Jean Reno, der er "The Cleaner". Han
> spiller samme rolle i Léon.

Nej, den går ikke! Léon er ikke den samme som i 'Nikita'. Jean Reno er
lejemorder i begge film, men hans figurer er ikke identiske.

--
Mvh. Martin

Fra : Per Kristensen

Dato : 01-02-02 09:13

> Nej, den går ikke! Léon er ikke den samme som i 'Nikita'. Jean Reno er
> lejemorder i begge film, men hans figurer er ikke identiske.
>
> --
> Mvh. Martin

Luc Besson har udtalt at idéen til Léon var at lave en film om "The Cleaner"
fra Nikita, men nej du har ret, han er ikke den selv samme person i begge
film.

8.12 "Is Leon the same guy as Nikita's Victor The Cleaner?"

Even though both Victor and Leon look very much like eachother, more or less
have the same job (Remember that Victor work for some secret government
organization), wear the same clothes and bag, they are not the same person.
Acordning to Besson Leon might be the more human American cousin of Victor.

Fra : René Schnoor

Dato : 31-01-02 15:12

De to gamle mænd der bytter Dan Akroyd ud med Eddie Murphy i "Bossen og
bumsen" optræder også i "Coming to America"

René

Fra : Martin Møller

Dato : 31-01-02 15:54

"René Schnoor" wrote:

> De to gamle mænd der bytter Dan Akroyd ud med Eddie Murphy i "Bossen og
> bumsen" optræder også i "Coming to America"

Ah, ja, det er rigtigt. 'Coming to America' var på mange måder genial.

--
Mvh. Martin

Fra : Agricola

Dato : 31-01-02 15:19

"Martin Møller" <martin@NOGODDAMNSPAMsophusmedical.dk> wrote in message
> [...]
> i en film, er med i en anden. Det er filmene 'Jackie Brown' og 'Out of
> Sight', hvor Michael Keaton i begge film spiller politimanden Ray Nicolet.

Så vidt jeg husker, så er der et lille bitte sammenfald mellem Håndlangerne
og True Romance. Jeg mener at Alabame bliver nævnt i Håndlangerne.

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 31-01-02 15:37

"Martin Møller" <martin@NOGODDAMNSPAMsophusmedical.dk> wrote > Er der andre?

> -

Robert Patrick gentager sin rolle fra Terminator 2 i Waynes World 1 (Have
you seen this boy)

og i Loaded Weapon optræder Bruce Willis i en lille rolle, der minder meget
om John McClane

(og så er der selvfølgelig Richard Roundtree som den oprindelige Shaft i den
nye udgave med Samuel L. Jackson)

det var så'n lige hvad jeg kunne huske

jørgen

Fra : René Schnoor

Dato : 31-01-02 16:48

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Martin Møller" <martin@NOGODDAMNSPAMsophusmedical.dk> wrote > Er der
andre?

> Robert Patrick gentager sin rolle fra Terminator 2 i Waynes World 1 (Have
> you seen this boy)

Han er også med som T1000 i "The Last Action Hero"

Fra : Rasmus Sørensen

Dato : 31-01-02 17:32

> Er der andre?
>
> --
> Mvh. Martin

Dan Aykroyd, som spiller Dr. Raymond Stantz
i "Ghostbusters" har en lille birolle som samme person
i "Casper"

Hilsen

Rasmus

Fra : C.H.Engelbrecht

Dato : 31-01-02 23:47

Et eller andet sted i det galaktiske senat i Phantom Menace skulle efter
sigende sidde E.T.!

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 01-02-02 00:50

"C.H.Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> wrote in message
> Et eller andet sted i det galaktiske senat i Phantom Menace skulle efter
> sigende sidde E.T.!

Iøvrigt skulle der også være en spinner (flyvende bil) fra Blade Runner i en
scene på Corruscant.

Ser man ikke også et alien-kranie i Predator 2? (Ved ikke helt om disse
gælder!?)

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Martin Møller

Dato : 01-02-02 00:56

"Trond Øyvind Hermansen" wrote:

> Ser man ikke også et alien-kranie i Predator 2? (Ved ikke helt om disse
> gælder!?)

Jo, det gør man, nu du siger det. Jeg mener endvidere, at man ved siden af
hænger et alien-dronninge-kranie (correct me if I´m wrong).
Hentydningen i dette er vist guf for de fleste sci-fi freaks.

--
Mvh. Martin

Fra : Wolfgang

Dato : 01-02-02 10:52

"Martin Møller" <martin@NOGODDAMNSPAMsophusmedical.dk> wrote in message

> Er der andre?

Her er lidt trivia stuff fra T2. Det er måske ikke helt hvad du er ude
efter, men måske interessant alligevel:

I T2 gentager Schwarzenegger en replik han brugte i Kindergarten Cop: "I
need a vacation".
--
Sprængstoffet, som Cyberdyne bygningen springes i luften med, hedder det
samme (polydichloric euthimal) , som det hallucinogen, der blev produceret i

/w

Fra : Per Kristensen

Dato : 01-02-02 13:22

"Wolfgang" <wolfgang@nowhere.nonet> wrote in message
> [...]
> efter, men måske interessant alligevel:
>
> I T2 gentager Schwarzenegger en replik han brugte i Kindergarten Cop: "I
Ah den er vist lidt tynd, men de andre er gode nok.

Fra : Wolfgang

Dato : 01-02-02 22:06

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> wrote in message

> Ah den er vist lidt tynd, men de andre er gode nok.

Ja, det har du ret i. Med andre skuespillere ville jeg slet ikke have
bemærket den, men med Arnolds noget specielle accent kunne jeg ikke lade
være at drage parallellen.

/w

Fra : Ole Kofoed

Dato : 01-02-02 18:36

> [...]
> i en film, er med i en anden. Det er filmene 'Jackie Brown' og 'Out of
> Sight', hvor Michael Keaton i begge film spiller politimanden Ray

Lidt Hongkong:

Richard Kiel og Harold Sakata spiller Jaws og Oddjob i "Aces Go Places
III".

Francis Ng er med i en del forskellige film som Kwan / Ugly Kwan,
personen er dog ikke helt den samme i dem alle, men altid en barsk
triade boss. Han spiller hovedrollen i den fremragende "Once Upon a Time
in Triad Soceity".

Mvh.

Ole

Fra : Jakob Strandgaard An~

Dato : 01-02-02 18:39

Hvad med tommy lee jones´ karakter i flygtningen. Blev der ikke lavet en der
hed US marshalls, hvor han var den samme bejent??

Fra : Martin Møller

Dato : 01-02-02 19:09

"Jakob Strandgaard Andersen" wrote:

> Hvad med tommy lee jones´ karakter i flygtningen. Blev der ikke lavet en
der
> hed US marshalls, hvor han var den samme bejent??

Jo, han er med i 'U.S. Marshalls', men spørgsmålet er vel om filmen ikke er
en slags to´er til 'The Fugitive' (som i øvrigt vises i aften på DR1). I
'U.S. Marshalls' jagter de også en person, spillet af Wesley Snipes, derfor
kunne filmen vel ligeså godt hedde 'The Fugitive 2'.
Hmm...

--
Mvh. Martin

Fra : Wolfgang

Dato : 01-02-02 22:08

> [...]
derfor
> kunne filmen vel ligeså godt hedde 'The Fugitive 2'.

Helt enig.

/w

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 02-02-02 00:17

Martin Møller skrev:

> Jo, han er med i 'U.S. Marshalls', men spørgsmålet er vel om
> filmen ikke er en slags to´er til 'The Fugitive' (som i øvrigt vises i
aften
> på DR1).

Mon ikke, man snarere ville kalde den en spin-off? Det er jo typisk film
eller serier, hvor en biperson bliver gjort til hovedperson.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Ole

Dato : 02-02-02 10:36

> [...]
derfor
> kunne filmen vel ligeså godt hedde 'The Fugitive 2'.

Hvilket også var arbejdstitlen, det er jo ikke kun Tommy der går igen, det
er jo hele hans team der er det samme. Men Harrison F ville ikke være med i
en toer, så jeg tror at det er derfor at de ikke kalder den Fugitive 2.

mvh Ole

Fra : Martin Møller

Dato : 02-02-02 12:22

"Ole" wrote:

> [...]
> er jo hele hans team der er det samme. Men Harrison F ville ikke være med
> en toer, så jeg tror at det er derfor at de ikke kalder den Fugitive 2.

Som du og Peter B. Rosa kommer ind på, er jeg helt enig i, at 'U.S.
Marshalls' kun er en to´er i den forstand at det er Tommy Lee Jones team,
der denne gang kommer i centrum. Trækplasteret i 'The Fugitive' var netop
Harrison Ford, der som flygtning skulle grueligt meget igennem. Det at Tommy
Lee Jones havde et team var nærmest en birolle, som så er blevet gjort til
tilsvarende trækplaster i 'U.S. Marshalls'.

Har vi andre film, hvor tilsvarende sker? Altså at en biperson i den første
film, bliver til hovedperson i en efterfølger?

--
Mvh. Martin

Fra : Brian Nielsen

Dato : 02-02-02 13:18

> [...]
første
> film, bliver til hovedperson i en efterfølger?

Jurassic Park II, Jeff Goldblum var da ikke mere end en bifigur i etteren.

/Brian