græsspisning ?
Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 31-01-02 13:04

Er der nogensinde blevet lavet en undersøgelse af hvorfor hunde spiser græs
?

Jeg syntes altid at folk har forskellige ideer med at det er noget med fibre
i maven o.s.v.?

Hvordan kan det være at man ikke har fundet ud af at putte det gode fra
grasset i tørfodderet ?

Fra : Marlene

Dato : 31-01-02 14:32

Punish the deed,not the breed
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
nyhedsmeddelelse:goa68.9610$Eu2.999317@news010.worldonline.dk...
> [...]
fibre
> i maven o.s.v.?
>
> Hvordan kan det være at man ikke har fundet ud af at putte det gode fra

De hunde, mine forældre har haft (gravhunde), har altid spist græs, hvis de
har haft lidt ondt i maven. Vi går/gik ud fra, at de havde ondt i maven, da
de efterfølgende kastede op efter at have spist græsset.

Mvh. Marlene.

Fra : Is

Dato : 31-01-02 19:24

> [...]
fibre
> i maven o.s.v.?
>
> Hvordan kan det være at man ikke har fundet ud af at putte det gode fra

---
Jeg TROR, der kan være flere årsager !

Det hænder når jeg kommer hjem fra arbejde, så farer hunden ud og spiser
græs, for kort efter at kaste der op igen. Hvis jeg undersøger det lidt
nærmere, så er der tit små sten og lignende imellem. Hvis de istedet får
andet at spise kaster de ikke op !!! jeg tror at det er når maven er helt
tom, gå genere disse "småting"

Andre gange spiser de det uden at kaste op, til gengæld kan jeg så se det
dagen efter i afføringen, det tror jeg er fordi det er godt for tarmene !!

Der er sikkert flere bud !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 01-02-02 19:14

Is <e.i@fjern@get2net.dk> wrote in message news:a3c30u$qrh$1@sunsite.dk...

> [...]
> dagen efter i afføringen, det tror jeg er fordi det er godt for tarmene !!

Venlig hilsen
> Erik Isager

Min hund spiser tidt græs jeg har opgivet at lære den at lade være dels
fordi jeg selv er i tvivl om det måske er sundt for den !? og dels fordi der
hvor jeg lufter ham er der mange andre hunde der også spiser græs !så det må
jo smage godt ? og nogle gange i specielt vejr er det ligesom om at at alle
hundene ikke gidder at lege men kun går rundt og gumler græs ?så det må jo
smage forskellige alt afhænigt af vejret !?Han har kun kastet op 2 gange af
det og den ene gang var her for et par dage siden da en anden hundeejer
havde kastet godbidder ud på græsset hvor vi står ,måske havde han fået
småsten med op da han skulle spise godbidderne ?

Jeg har også bare tænkt over hvad det præcis er i græsset de kan lide ? og
hvorfor det er ekstra spændende i særligt vejr ? og hvorfor ingen har fundet
på at putte det i tørfodder for så ville det da blive utroligt populært
blandt hundene

Fra : Rikke Vang Olsen

Dato : 01-02-02 21:17

Den ene af mine hunde spiser de små kornspirer på markerne næsten hver dag
(Jeg er heldig at bo på landet så alt omkring vores hus er plantet til med
vintersæd eller hvad man kalder det) Den spiser også nogle gange græs, hvis
der er halvlange strå. Jeg har endnu aldrig observeret, at den har kastet op
efterfølgende, så jeg har konkluderet at han sikkert bare synes det smager
godt. Min anden hund rører det aldrig.

Mange hilsner
Rikke
meddelelse news:goa68.9610$Eu2.999317@news010.worldonline.dk...

Fra : Kiksekage

Dato : 02-02-02 23:45

"Rikke Vang Olsen" <riva@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3c5af87b$0$240$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> efterfølgende, så jeg har konkluderet at han sikkert bare synes det smager

Prøv at give den broccoli i dens mad - og se om den stopper.
Hvis ja, så er det sikkert fordi den har en fin følelse for, om den
er i underskud med f.eks. folinsyre, som findes i store mængder
i "grønt" - og mest i broccoli.

Mh

Fra : Is

Dato : 03-02-02 00:05

> [...]
> Hvis ja, så er det sikkert fordi den har en fin følelse for, om den
> er i underskud med f.eks. folinsyre, som findes i store mængder
---
Flere tegn på "mangler"
Det sidste stykke tid har begge mine hunde været helt "syge" efter rå
gulerødder, og kartofler !
Mangler de noget , eller kan de bare li det ??
Jeg har altid givet mine hunde VitalAnimin, men er for 3/4 år siden holdt op
med det! kan det mon være årsagen ???

Græsspisning:
hvis mine hunde kan vælge, så tror jeg de foretrækker "kvik græs" , det er
utroligt at se dem kunne lugte et par græsstrå der står ude på den anden
side af det trådhegn der omgir hundegården, og så se hvordan de forsøger at
stikke tungen gennem hegnet for at få lige de par strå !!

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 04-02-02 12:07

Jeg har et bud på, hvorfor hundene spiser græs, så må I jo se om I køber
den

Når ulve nedlægger et byttedyr, så æder de det meste af dyret, herunder
også en del af benene og pelsen. Når så afføringen kommer ud, så er
benstumperne pakket ind i hår, og skader derfor ikke tarmen.

Kunne det samme ikke være tilfældet med græs. Hunden kan jo ikke fordøje
græsset, og det kommer stort set uskadt ud. Hvis nu vores hunde havde fået
en "naturlig" kost så ville evt. benstumper være omviklet med græs og
beskytte tarmen. Det samme gør sig gældende når en hund skal kaste op. Her
ser man ofte, at den æder græs inden den brækker sig, men er det ikke mere
sandsynligt, at den æder græs (beskytter spiserøret for evt. benrester)
fordi den skal brække sig, i stedet for som mange tror, den brækker sig
fordi den æder græs.

Da vi ikke kan spørge hunden hvorfor den æder græs, er vi nødt til at
gætte, og det betyder der er frit slag i bolledejen for teorier, men den
med at hunden æder græs fordi den mangler noget, det tror jeg ikke på.
Hunde kan ikke vide hvilke ting de mangler og så oven i købet selv finde
ud af hvordan de dækker det ind.

Jeg har for øvrigt prøvet at smage på den græstype som min hund æder, og
det smager meget godt i starten, men derefter snørede min hals sig sammen
så jeg snart ikke kunne få luft. Så fremover er det en fornøjelse jeg
alene overlader til min hund.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 04-02-02 14:42

//www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@ writes:
>fået
>Her
>mere
>
>Det var en intersant teori ! men hvordan bliver benstumperne omviklet af
>græsset ?

På samme måde som de ville være blevet omviklet af hår, hvis den havde
nedlagt et byttedyr. Jeg så en gang et billede af en ulvelort i en eller
anden norsk eller svensk bog om ulve, og afføringen var helt pakket ind i
hår. Jeg kunne forstille mig, at det virker ligesådan med græs. Ulve
spiser i øvrigt også græs.

>hvis de kan finde ud af at de skal have græs til at pakke benrester ind i
>nede i maven så kunne de vel også finde ud af at de manglede det af en
>anden
>grund !?

Nu er der jo en gradsforskel. Jeg mener det at det unægtelige må være
nemmere at konstatere, at man får røvhullet flænset op af benstumper end
at vide om man er i underskud med B12 vitaminer, eller hvad mener du

Hilsen
Poul Erik Rise