Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Public Domain" bagtæppe
Fra : Christian Vandsø

Dato : 31-01-02 10:11

Er der noget sted i Århus hvor man kan låne et lokale med "bagtæpper"
(jeg ved ikke hvad det hedder i fotosprog - de der
rullegardinslignende baggrunde fotograferne trækker ned for at have en
pæn baggrund).

/Christian

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 31-01-02 23:21

"Christian Vandsø" <christian@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (jeg ved ikke hvad det hedder i fotosprog - de der
> rullegardinslignende baggrunde fotograferne trækker ned for at have en

Hvis det kun er baggrunden du skal bruge, er der jo også den mulighed at
købe noget stof, og så lige sy det sammen, så det bliver større. Eller få en
til det hvis du ikek selv kan..

Jeg kan huske der var en gang da der var studio nede i "huset", men ved ikke
om den stadig findes. Men det er da værd at undersøge. Kan du ikke selv lave
eller låne dig til en løsning, kan du overveje at henvende dig til en af de
mange fotografer, der findes i Århus, men så skal du nok være forberedt på
at leje dig i et af deres studioer.

Håber mit indlæg hjalp lidt.

Med venlig hilsen
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : svs

Dato : 05-02-02 15:10

Tholo - www.tholofoto.dk <Tholo@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> mange fotografer, der findes i Århus, men så skal du nok være forberedt på

Det findes skam stadigvæk. For at låne det skal man bestå et
intro-kursus, og derefter kan man leje det for 25-30 kr. i timen

Søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-02-02 17:34

svs wrote:

> Det findes skam stadigvæk. For at låne det skal man bestå et
> intro-kursus, og derefter kan man leje det for 25-30 kr. i timen

Man kan også melde sig ind i Ølstykke Fotoklub, de har så vidt jeg ved,
både atelier, flashanlæg og mørkekammer, som medlemmerne kan bruge.

http://home19.inet.tele.dk/fotoklub/ står der flg.

Vore faciliteter omfatter et stor atelier med forskellige
baggrundsruller, blitzanlæg og B-lamper til studieoptagelser, samt et
velindrettet mørkekammer med udstyr til arbejdet med såvel sort/hvid som
farvebilleder. Desuden findes der lysbilledfremvisere til både 24x36 og 6x6.

Fra : svs

Dato : 05-02-02 18:09

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Man kan også melde sig ind i Ølstykke Fotoklub, de har så vidt jeg ved,
> både atelier, flashanlæg og mørkekammer, som medlemmerne kan bruge.

Så vidt jeg husker ligger Ølstykke ikke i Århus

Søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-02-02 19:17

svs wrote:

> Så vidt jeg husker ligger Ølstykke ikke i Århus

Nej Ølstykke ligger på "Djæveløen" sån' ca. 30 km. fra København,
men prøv flg. link, og se hvad du kan finde af fotoklubber over
i det mørke Jylland...

http://home4.inet.tele.dk/fkj/fotoorg/main/klubber.htm

Fra : svs

Dato : 05-02-02 19:34

> [...]

> Nej Ølstykke ligger på "Djæveløen" sån' ca. 30 km. fra København,
> men prøv flg. link, og se hvad du kan finde af fotoklubber over

Hvad jeg mente var at det måske er lidt irelevat at fortælle om Ølstykke
fotoklub, nå nu Christian spurgte efter et 'studie' i Århus.

Men nok om det.

Søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-02-02 20:44

svs wrote:

> Hvad jeg mente var at det måske er lidt irelevat at fortælle om
> Ølstykke fotoklub, nå nu Christian spurgte efter et 'studie' i Århus.

Ja - ja det havde jeg glemt, men oplysningen kan måske være interessant
for andre, og helt generelt er det godt at få luftet, at fotoklubberne
har mange gode faciliteter, som medlemmerne kan låne gratis, et godt
flashanlæg koster jo hurtigt 10 - 15 tusser, og det er da de færreste
fotoamatører der har råd til en sådan investering.

Fra : Langgaard

Dato : 01-02-02 09:56

Hej

Hvad tror du en fotoklub er til !!!!

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-02-02 10:20

"Christian Vandsø" wrote:

> [...]
> (jeg ved ikke hvad det hedder i fotosprog - de der
> rullegardinslignende baggrunde fotograferne trækker ned for at have en

Det hedder en baggrundsrulle.

Baggrundruller:

- er lavet af kraftigt papir
- de fås i et stort antal forskellige farver
- der er 10 eller 20 meter på rullen
- de findes i 3 forskellige bredder
- en baggrundsrulle koster ca. 4 - 500 kr. (fagfoto pris excl. moms).

Man hænger papirbanen op lige under loftet, og ruller den ud så den
beskriver en bue, ned af vægen og ud på gulvet, det kaldes at lave en
baggrund uden horizont.

Proff. fotografer regner baggrundspapir for en engangsvare, d.v.s. at de
klipper det stykke af, som der er kommet fodaftryk på, og de har også et
specielt stativ, der samtidig rummer flere ruller med forskellig farve.

I meget store atelierer, er den horizont løse baggrund bygget i faste
materialer, som man maler med mat plastmaling.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 03-02-02 23:10

> [...]
> Proff. fotografer regner baggrundspapir for en engangsvare, d.v.s. at de
> klipper det stykke af, som der er kommet fodaftryk på,

Nu findes de også som stof baggrunde og det er nok dem de fleste proffer
bruger, da de holde længere tid, selv på trods af den noget højere pris.
Så er man også fri for at skulle stille sig af en en halv meter baggrund
efter hver fotografering, fordi folk har gået på den med sko på.*S*

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-02-02 02:49

"Tholo - www.tholofoto.dk" wrote:

> [...]
> noget højere pris. Så er man også fri for at skulle stille sig
> af en en halv meter baggrund efter hver fotografering, fordi folk

Du tænker nok på baggrunde af fibermateriale, de har eksisteret i mange
år, de er super stærke, men de er akkurat ligså modtaglige for snavs som
papir, og så er du hundedyre.

Hvis det handler om en hvid baggrund, så er den bedste løsning, en
horizontløs baggrund bygget i træ, og beklædt med glasvæv, og malet med
plastmaling, så kan man nøjes med at ha' kulørerne på rulle.

Men jeg har mest fotograferet industri produkter, og i de tilfælde hvor
der har været personer på billederne, så har det altid været modeller,
det er noget andet end at fotografere alm. menesker.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 04-02-02 23:38

> Du tænker nok på baggrunde af fibermateriale, de har eksisteret i mange
> år, de er super stærke, men de er akkurat ligså modtaglige for snavs som
> papir, og så er du hundedyre.

Næjså mendt ikke, jeg tænkte på en alm hånd malet lærreds baggrund.
De er dyre ja, men holder også vildt lang tid i forhold til en papirs
baggrund.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-02-02 01:24

"Tholo - www.tholofoto.dk" wrote:

> Næjså mendt ikke, jeg tænkte på en alm hånd malet lærreds baggrund.
> De er dyre ja, men holder også vildt lang tid i forhold til en papirs
> baggrund.

Jeg kender godt de håndmalede lærreds baggrunde, men jeg har altid
opfattet dem som specielle portræt-baggrunde, som ikke er beregnet til
at rulle ud på gulvet, så man får en horizontløs scene - men det er
måske ikke tilfældet.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 06-02-02 23:37

> [...]
> opfattet dem som specielle portræt-baggrunde, som ikke er beregnet til
> at rulle ud på gulvet, så man får en horizontløs scene - men det er

Dem jeg har adgang til er faktisk ganske gode til at rulle ud på gulvet.