Erfaringer med at fjerne silikone ?
Fra : Michael

Dato : 31-01-02 09:36

Hej,

Jeg har fået kig på en ny (brugt) 430L balje. Vedkommende, som har det i dag
har, som så mange andre, lavet baggrund og sider i flamingo. Men, det er
limet på. Jeg vil nok også ha' en hjemmelavet flamingobaggrund, men vil nu
nok lave den selv - og vil helst kunne se ind gennem gavlene.

De fleste har vel prøvet at fjerne lidt silikone fra glasset her og der -
ganske simpelt med et barberblad eller lign - men når der nu er tale om en
hel gavlside (eller bagrude)...er der nogen erfaringer med det ?...er det
rimeligt simpelt at få af ?...og får man det ordenligt rent (uden at skulle
bruge en hel måned på det) ?

På forhånd tak

Michael

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-01-02 11:14

Michael <mit200@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c59017f$0$207$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> hel gavlside (eller bagrude)...er der nogen erfaringer med det ?...er det
> rimeligt simpelt at få af ?...og får man det ordenligt rent (uden at

En hobbykniv er nok det bedste, men jeg plejer at pille bladet ud af
kniven,
for så kan bladet få kontakt med glasset, og bladet knækker ikke så let.
Desværre er metoden, ikke uden omkostninger for dine fingre, da der skal
bruges kræfter, og det gør fingerne ømme.
Hvis du får ordenligt fat med bladet, og det er skarpt, skulle du kunne
få det af med et
rimeligt resultat.
Hvis det er helt umuligt af få af, kan en løsning være at sætte nye ruder
i.

Carsten

Fra : Michael

Dato : 31-01-02 12:28

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote

> Hvis du får ordenligt fat med bladet, og det er skarpt, skulle du kunne
> få det af med et
> rimeligt resultat.

Ja, det tror jeg også på. Var nu også mere i tvivl om, om det kunne blive en
"se-pænt-ud-i-stuen"-model, eller om det "kun" kunne stå inde ved siden af
de andre.

> Hvis det er helt umuligt af få af, kan en løsning være at sætte nye
ruder
> i.

heh, ja det er selvfølgelig rigtigt, men så ryger besparelsen ved at købe
omtalte fremfor en anden :)

Michael

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-01-02 15:01

Michael <mit200@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c59299d$0$225$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> ruder i.
>
> heh, ja det er selvfølgelig rigtigt, men så ryger besparelsen ved at købe
> omtalte fremfor en anden :)

Jeg mente nu ikke alle ruderne, men kun dem der var oversmurte med
siliconen.
Hvis prisen på det brugte akvarie er så høj, at det ikke kan svare sig at
sætte 2 nye ende ruder i,
så er prisen alt for høj!

Carsten

Fra : news.tele.dk

Dato : 31-01-02 15:23

> [...]
> siliconen.
> Hvis prisen på det brugte akvarie er så høj, at det ikke kan svare sig

Klart, jeg var lige lidt langsom *s*, sorry...men du har naturligvis ret.

Tak for svaret

Michael

Fra : Kent Christensen

Dato : 31-01-02 12:27

"Michael" <mit200@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3c59017f$0$207$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> rimeligt simpelt at få af ?...og får man det ordenligt rent (uden at skulle

Der findes et middel, der hedder Silikonefjerner. Det skal smøres på silikonen og
sidde et stykke tid. Bagefter er det en leg at få silikonen af. Fås i byggemarkeder.
Glasset skal rengøres rigtigt godt bagefter.

Vh
Kent

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-01-02 15:03

Kent Christensen <Jacko@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5929d8$0$99593$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

byggemarkeder.
> Glasset skal rengøres rigtigt godt bagefter.

Ja det skal side meget længe!!
For det virker ikke på den slags silicone, der er tale om silicone som du
bruger til biler
og den slags.
Hvis det var muligt, tror du så ikke at fabrikanterne af silicone, skrev
det på patronerne,
istedet for at skrive at det skal fjernes mekanisk?

Carsten

Fra : Kent Christensen

Dato : 31-01-02 23:38

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:a3bifu$dlu$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> det på patronerne,
> istedet for at skrive at det skal fjernes mekanisk?

Du behøver ikke blive fornærmet, fordi jeg mener noget andet end dig -
uanset om jeg har ret eller ej .

Jeg ved, at det virker på den type silikone, som man bruger i fx vådrum. Og
det er vel samme type, som man bruger til akvarier. Selvfølgelig må der ikke
være mugdræbende i silikonen til akvariet, men ellers... Da jeg engang selv
byggede et akvarie, brugte jeg noget eddikesyrebaseret silikone. Det virkede
fint.

Vh
Kent

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-01-02 23:58

Kent Christensen <Jacko@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c59c713$0$220$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Du behøver ikke blive fornærmet, fordi jeg mener noget andet end dig -
> uanset om jeg har ret eller ej .

Jeg bliver ikke fornærmet, men tror bare ikke på dig!
Det skulle være meget mærkeligt at du som den eneste har haft
succes med noget som andre har haft fiasko med.

> [...]
selv
> byggede et akvarie, brugte jeg noget eddikesyrebaseret silikone. Det

Hvad hedder så mærket?? Så vi andre også kan forsøge os med det?
jeg har et 325 l akvarie som skal limes om, men hvis jeg kan få noget at
smøre på siliconen, så den løsner sig vil jeg da meget gerne bruge det,
for det
er et heste arbejde.

Carsten

Fra : Kent Christensen

Dato : 01-02-02 01:46

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:a3chq2$28ng$1@news.cybercity.dk...

> [...]

> jeg har et 325 l akvarie som skal limes om, men hvis jeg kan få noget at
> smøre på siliconen, så den løsner sig vil jeg da meget gerne bruge det,

Hej

Polyfilla laver en god silikonefjerner, men jeg kan desværre ikke huske, hvad den
præcist hedder. Skulle dog være let at få fat i, hvis du spørger i et byggemarked.
Silikonefjerneren gør fastsiddende silikone blød, så den er let at skrabe af.

Vh
Kent

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-02-02 09:59

Kent Christensen <Jacko@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c59e4de$0$211$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

byggemarked.
> Silikonefjerneren gør fastsiddende silikone blød, så den er let at skrabe

Det vil jeg da prøve at finde ud af!

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-01-02 19:04

"Michael" <mit200@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> hel gavlside (eller bagrude)...er der nogen erfaringer med det ?...er det
> rimeligt simpelt at få af ?...og får man det ordenligt rent (uden at

Dette kunne jo så være enpassende lejlighed til at opfordre til at man
sparer på siliconen. Det er slet ikke nødvendigt at bruge ret meget - nogle
få klatter er normalt fuldt ud tilstrækkeligt til at klæbe en flamingoplade
fast.

mvh
Jan

Fra : Davidsen

Dato : 31-01-02 22:11

> [...]
> hel gavlside (eller bagrude)...er der nogen erfaringer med det ?...er det
> rimeligt simpelt at få af ?...og får man det ordenligt rent (uden at

Havde selv et lignende problem - og indlæg i gruppen for noget tid siden.
Jeg nåede frem til at en god stak barberblade eller en billig hobbykniv, og
masser af tid gav et (for mig) acceptabelt resultat.
Gavle og bagrude på et 250 liters - en eller to dages arbejde.

MVH
Davidsen
A guy walks into the psychiatrist wearing only clingfilm for shorts.
The shrink says, "Well, I can clearly see you're nuts."