Modem contra router - hvad er bedst?
Fra : Bigfoot

Dato : 30-01-02 21:42

Jeg overvejer at få ADSL og har tænkt
mig at få den billigste modem-løsning fra Tiscali.

Nu er der en af mine kolleger, der påstår
at modem ikke kører så godt, som router?

Er det rigtigt?

Forbindelsen skal hovedsageligt bruges
til surf og download.

Vh Bigfoot

Fra : Jens

Dato : 31-01-02 00:08

"Bigfoot" <bigfoot@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg overvejer at få ADSL og har tænkt
> mig at få den billigste modem-løsning fra Tiscali.
>
> Nu er der en af mine kolleger, der påstår
> at modem ikke kører så godt, som router?

Hvorfor skulle det ikke gøre det ? Han må da have en argumentation, så prøv
at høre den og skriv hans svar her!

> Er det rigtigt?

Umiddelbart nej, men det afhænger bla. af hvad forbindelsen skal bruges til.

> Forbindelsen skal hovedsageligt bruges
> til surf og download.

Så er et modem ganske fint..... Husk dog at installere en personlig firewall
på PC'en af sikkerhedsmæssige årsager....

Jens

Fra : TBC

Dato : 31-01-02 03:20

> [...]
> mig at få den billigste modem-løsning fra Tiscali.
>
> Nu er der en af mine kolleger, der påstår
> at modem ikke kører så godt, som router?

Nej det er ikke rigtig, faktisk kan det sammen med brug af kun 1 computer
siges at være lige omvendt.

EN ROUTER har den fordel at du kan koble flere computere til forbindelsen
samtidigt på en gang, uden at en bestemt computer skal stå tændt hele tiden
som server, for at alle de andre computere også har adgang til internettet.
Derudover er der nogle der værdsætter den ekstra sikkerhed der kan være i
netværket ved at routeren snakker med alle de forskellige computere i
netværket via NAT, og at man i routeren kan styre hvilke porte der skal være
åbne hhv. lukkede. Altså har "administratoren" for det etablerede netværk
bag ved routeren kontrol med hvilke porte der skal være adgang til eller
ikke adgang til på nettet. (Hvis administratoren f.eks var ond kunne han
lukke for de porte der bruges til at spille f.eks Counterstrike med)

Altså har du med en router adgang til at nørkle med hvilke ting der skal
være adgang til eller ej, omvendt er der den ulempe at man også i nogle
tilfælde SELV er NØDT TIL at omprogramere sin router hvis man vil have
adgang til noget der i forvejen IKKE er adgang til på nettet. (f.eks. ICQ
transfers, FTP servere o.m.a.). Altså kan det også være til besvær at være
NØDT TIL at konfigurere sin router, og så er det oven ikøbet ikke ALT man
kan konfigurere alle routere til. F.eks er mange routere ikke i stand til at
håndtere multimedieprotokoller som du f.eks skal bruge i messenger eller
nogle voice-chat programmer.

ET MODEM er mere lige til. Det er bare et hul igennem direkte til
internettet. Det har den fordel at du har adgang til ALT der findes på
nettet, og at PING TIDERNE (F.eks hvis man spiller Counter Strike o.l.) er
bedre med et modem end med en router (med samme hastighedkonfiguration)
eftersom man springer nogle ressourcekrævende led over (f.eks NAT). Ulempen
med modem er at det er mere omstændigt at dele forbindelsen med andre
computere (og iflg aftalen med Tiscali vist heller ikke lovligt på fast
basis). Det kan kun ske via software (f.eks guiden hjemmenetværk i XP) og
"server" computeren skal så som sagt være tændt.

Eftersom der bare er direkte hul igennem til nettet er man nødt til at
installere en softwarebaseret firewall hvis man ellers ønsker at beskytte
sin comouter mod indtrængende udefra. Man kan også bare lade være og nøjes
med en Virusscanner som det IHVERTFALD er en god ide at have uanset om man
har modem eller router.

Altså:
ROUTER hvis forbindelsen skal deles af flere computere.
& MODEM hvis du skal have direkte og problemfrit hul igennem til alt med 1
computer og samtidigt de bedste pingtider til de billigste penge

TBC

Fra : Bigfoot

Dato : 31-01-02 13:57

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
| & MODEM hvis du skal have direkte og problemfrit hul igennem til alt med 1
| computer og samtidigt de bedste pingtider til de billigste penge

OK. Forbindelsen skal kun bruges på 1 pc.
Så det bliver et modem.
- og tak for det informative svar.

Vh Bigfoot

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-02-02 22:38

Bigfoot wrote:

> Klip
> OK. Forbindelsen skal kun bruges på 1 pc. Så det bliver et modem.
> - og tak for det informative svar.
> Vh Bigfoot

Vil du ikke gøre os den tjeneste at du næste gang du svarer på indlæg, at klippe
den tekst du svarer på, væk.?

Der er langt ned i bunden af et indlæg til dit svar, når man allerede har læst
de foregående indlæg en gang.!

Mvh. Jørgen
--
Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Bertel Torp \(The We~

Dato : 03-02-02 20:50

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse
> Der er langt ned i bunden af et indlæg til dit svar, når man allerede har
læst
> de foregående indlæg en gang.!

Du mener da vel ikke at manden skal klippe det væk han svarer på? Det er da
mod alt hvad jeg har lært!

> Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/
Du skulle måske selv kikke forbi usenet's hjemmeside de har en udemærket
gennemgang af netedikette.
Foresten så er retstavningsordbogen også tilgængelig på
www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet det kunne
du nok også få glæde af, ohh' undskyld det hjælper nok ikke på din gramatik.
--
Mvh. Bertel Torp

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-02-02 21:03

"Bertel Torp (The Webhiker)" <the@webhiker.dk> skrev i en meddelelse
> Du mener da vel ikke at manden skal klippe det væk han svarer på? Det
er da
> mod alt hvad jeg har lært!

Det er velset at skære citater ned til et minimum

> Foresten så er retstavningsordbogen også tilgængelig på
> www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet det kunne
> du nok også få glæde af, ohh' undskyld det hjælper nok ikke på din
gramatik.

Det er til gengæld ikke velset at kommentere stavefejl.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-02-02 21:20

Sun, 3 Feb 2002 20:50:07 +0100, skrev "Bertel Torp \(The
Webhiker\)" <the@webhiker.dk>:

>Du mener da vel ikke at manden skal klippe det væk han svarer på? Det er da
>mod alt hvad jeg har lært!

Og mener du, at det er nødvendigt, at citere hele det indlæg, som
Bigfoot svarer på?

Fut: news:dk.admin.netikette
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 04-02-02 02:20

> læst
> Du mener da vel ikke at manden skal klippe det væk han svarer på? Det er
da
> mod alt hvad jeg har lært!
Det kunne jo være, at manden skrev forkert.
Det er vel ikke så svært at forstå meningen.

> Du skulle måske selv kikke forbi usenet's hjemmeside de har en udemærket
> gennemgang af netedikette.
Hvad er det, som du mener er imod netiketten?

> Foresten så er retstavningsordbogen også tilgængelig på
> www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet det kunne
> du nok også få glæde af, ohh' undskyld det hjælper nok ikke på din
gramatik.
Det er der imod meget uhøfligt at kommentere andres stavning.

FUT: dk.admin.netikette
--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : SpookiePower

Dato : 03-02-02 23:35

Med en router behøver man ikke en
hub hvis man vil forbinde to computere ??
Men man skal da bruge en hub hvis man har
modem, og vil forbinde to computere, eller hvad ?