Dansk musikwebsted
Fra : Troels

Dato : 30-01-02 18:29

Hej
Efter surferi på www.allmusic.com fandt jeg ud af danske bands og solister
ikke er specielt godt repræsenteret der. Eksempelvis er bands som Kashmir,
Mew, Ibens og Love Shop ikke nævnt der, mens der ved andre som f.eks. Thomas
Helmig, Hanne Boel og TV-2 er mangelfulde eller forkerte oplysninger.
Kendetegnende for langt de fleste er at der kun er en (spinkel) diskografi,
og ingen oplysninger om kunsterne ud over det.

Jeg vil derfor hører om der i dk.kultur.musik er stemning for at vi i
fællesskab kunne lave en dansk pendant til amg?

/Troels

Fra : nikolaj borg

Dato : 30-01-02 18:37

"Troels" <tllund[blah_blah]@hotmail.com> wrote in message
> [...]
diskografi,
> og ingen oplysninger om kunsterne ud over det.

Jeg mindes, at Gasolin tidligere stod opført som et calypso-band eller noget
i den stil. Det er vist blevet (delvist?) rettet.

> Jeg vil derfor hører om der i dk.kultur.musik er stemning for at vi i
> fællesskab kunne lave en dansk pendant til amg?

Det lyder som et stort projekt. Så er der nok mere hold i at få rettet op på
de mangelfulde oplysninger på allmusic. De har vist ikke noget imod at
modtage oplysninger om bands og kunstnere.

/Nikolaj

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 31-01-02 12:55

"nikolaj borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk>

> Det lyder som et stort projekt. Så er der nok mere hold i at få rettet op på
> de mangelfulde oplysninger på allmusic. De har vist ikke noget imod at
> modtage oplysninger om bands og kunstnere.

Det er jeg nok enig i. En del af Allmusics kvalitet er dog også,
at de skriver anmeldelser af kunstnere og plader. Det kan vi
vel ikke få lov til at lave?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : nikolaj borg

Dato : 31-01-02 14:58

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> wrote in message

> Det er jeg nok enig i. En del af Allmusics kvalitet er dog også,
> at de skriver anmeldelser af kunstnere og plader. Det kan vi
> vel ikke få lov til at lave?

Man kan jo altid prøve. Under "your additions / corrections to this entry"
can man indsende næsten alt: biografi, diskografi, andre kommentarer og
lignende kunstnere. Der er også mulighed for at kommentere og anmelde
plader, så hvorfor skulle de have noget imod at få lidt ekstra info om
danske kunstnere?

/Nikolaj

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 31-01-02 15:31

> [...]
> lignende kunstnere. Der er også mulighed for at kommentere og anmelde
> plader, så hvorfor skulle de have noget imod at få lidt ekstra info om

Fint. Så mangler man bare at kunne oprette nye kunstnere, for
det er ikke alle, de har med. (Jeg prøvede at finde Karen, men
de Karen'er, de har, er ikke den danske.) Men det må man vel
kunne e-maile dem om.

Det er helt sikkert noget, jeg vil gøre noget ved i fremtiden.
For Troels' ønske er godt; det kunne være fedt at få lidt mere
info om dansk musik på nettet i en samlet databaseform. Og
man kan vel samarbejde her i gruppen om informationer og
formulering af tekst, hvis man har lyst til det.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Troels

Dato : 31-01-02 16:01

> [...]
> man kan vel samarbejde her i gruppen om informationer og
> formulering af tekst, hvis man har lyst til det.

Ja, det kunne være fint hvis vi kunne samarbejde om at stykke info sammen om
danske kunstnere. En af de ting der godt kan virke lidt afskrækkende er at
skulle lave en biografi på engelsk, og ikke være sikker på om den
overhovedet kommer med på siden.

Men i har nok ret i at det ville være dumt at lave et separat site, når nu
amg findes.

/Troels

Fra : Troels

Dato : 31-01-02 16:02

> Det er jeg nok enig i. En del af Allmusics kvalitet er dog også,
> at de skriver anmeldelser af kunstnere og plader. Det kan vi
> vel ikke få lov til at lave?

Betyder det at man skal have lov af kunsteren til at skrive en biografi
eller anmeldelse, hvis den skal lægges på nettet?

/Troels

Fra : nikolaj borg

Dato : 31-01-02 16:21

> Betyder det at man skal have lov af kunsteren til at skrive en biografi
> eller anmeldelse, hvis den skal lægges på nettet?

Det tvivler jeg kraftigt på.

/Nikolaj

Fra : Troels

Dato : 31-01-02 18:01

> Det tvivler jeg kraftigt på.

Jeg synes også det lød lidt underligt, men det er ikke desto mindre hvad jeg
fik ud af Peters indlæg:

"En del af Allmusics kvalitet er dog også,
at de skriver anmeldelser af kunstnere og plader. Det kan vi
vel ikke få lov til at lave?"

/¨Troels

Fra : nikolaj borg

Dato : 31-01-02 18:05

> [...]
> fik ud af Peters indlæg:
>
> "En del af Allmusics kvalitet er dog også,
> at de skriver anmeldelser af kunstnere og plader. Det kan vi

Jeg læste det som "få lov til af Allmusic"

/Nikolaj

Fra : Troels

Dato : 31-01-02 18:41

> Jeg læste det som "få lov til af Allmusic"

Når ok! Det kan selvfølgeligt godt være et problem, men jeg er ikke sikker
på at amg har patent på at lave en database med diskografi, biografi og
reviews af bands. Det behøver jo ikke laves som et fuldstændig rip-off.

/Troels

Fra : nikolaj borg

Dato : 31-01-02 19:17

> Når ok! Det kan selvfølgeligt godt være et problem, men jeg er ikke sikker
> på at amg har patent på at lave en database med diskografi, biografi og
> reviews af bands. Det behøver jo ikke laves som et fuldstændig rip-off.

Jeg elaborerer lige: Jeg læste det som "få lov til af Allmusic til at få det
lagt på Allmusic"

/Nikolaj

Fra : Troels

Dato : 01-02-02 00:25

> Jeg elaborerer lige: Jeg læste det som "få lov til af Allmusic til at få
det
> lagt på Allmusic"

tjohh.... jeg kan ikke rigtigt hvilken interesse allmusic skulle have i
_ikke_ at ville optage rettelser og nye bands. Det er vel i deres interesse
at databasen er så omfangsrig som muligt?

/Troels

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 01-02-02 10:21

> [...]
> _ikke_ at ville optage rettelser og nye bands. Det er vel i deres interesse
> at databasen er så omfangsrig som muligt?

Jo. Det jeg mente var konkret anmeldelserne/beskrivelserne af
kunstnere, sange og albummer. Som jeg opfatter det, er Allmusics
måde at gøre det på at have faste medarbejdere til at skrive de
ting, i modsætning til f.eks. IMDB, som har mange "user comments".
Og det er sådan set en af de ting, der er gode på Allmusic: At man
kan få en kvalificeret anmeldelse af en hel masse gamle plader inkl.
f.eks. vurdering af, hvilke opsamlingsplader der er bedst at købe.

Men som Nikolaj skrev et sted, så kan man jo altid prøve at give
dem alle de oplysninger, man vil.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 30-01-02 19:56

In an article of 30 Jan 2002 Troels wrote:

> Jeg vil derfor hører om der i dk.kultur.musik er stemning for at vi i
> fællesskab kunne lave en dansk pendant til amg?

Hvorfor dog det?

Hvorfor ikke bare sørge for at AMG bliver opdateret både med hensyn til
korrekte oplysninger, hvor de måtte være forkerte, og med hensyn til
danske kunstnere, som burde være repræsenteret på AMG?

Der der nu eksisterer en fantastisk ressource som AMG, hvorfor pokker så
begynde at splitte information op over flere steder?

--
Uffe Holst

Fra : Wertigo

Dato : 01-02-02 14:49

Troels <tllund[blah_blah]@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c582dbd$0$208$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Jeg vil derfor hører om der i dk.kultur.musik er stemning for at vi i
> fællesskab kunne lave en dansk pendant til amg?

Som andre også har påpeget det, så vil det være bedre (nemmere) at
rette/tilføje i AMG end selv at lave et websted.

Derfor opfordrer jeg alle jer andre til at gå ind og gøre netop dette!
Personligt har jeg startet med at sende nogle oplysninger om Sort Sol ind
(egentligt ganske sparsomme oplysninger om diskografi og gruppens
medlemmer - men trods alt en start). Hvis alle gruppens medlemmer hjalp lidt
til med det, så kunne vi AMG måske få en ganske udemærket og brugbar
database om dansk musik - lige fra Mercyful Fate til Blue Hawaai (eller hva'
faen Åges tåbepop favoritter nu kalder sig).

MvH Mikkel

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 02-02-02 03:00

"Troels" <tllund[blah_blah]@hotmail.com> skrev i

> Jeg vil derfor hører om der i dk.kultur.musik er stemning for
> at vi i fællesskab kunne lave en dansk pendant til amg?

I modsætning til så mange andre (lader det til), synes jeg det er
en kanon idé!

Specielt synes jeg ideen er god, fordi siden kunne laves på dansk.
Herudover kunne opdateringer m.v. ske ret hurtigt, ligesom man må
formode at interessen for at holde siden opdateret ville medføre,
at den var mere up to date end tilsvarende udenlandske.

Så hvis nogen er friske stiller jeg gerne forholdsvis
ubegrænset serverplads til rådighed!

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 02-02-02 10:15

"Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk>
> I modsætning til så mange andre (lader det til), synes jeg det er
> en kanon idé!
>
> Specielt synes jeg ideen er god, fordi siden kunne laves på dansk.

Det tænkte jeg også på. Men samtidig er det et minus, fordi
informationen så ikke er til rådighed for ikke-dansktalende,
i hvert fald ikke i lige så høj grad som på et engelsksproget site.

> Herudover kunne opdateringer m.v. ske ret hurtigt, ligesom man må
> formode at interessen for at holde siden opdateret ville medføre,
> at den var mere up to date end tilsvarende udenlandske.

Det er stadig ret ambitiøst. Det ville være dumt at skyde idéer
ned på forhånd, men hvis et sådant sted skal have en berettigelse,
så skal det være stort, med rigtig mange kunstnere repræsenteret
og hurtigt opdateret. Ellers kan man jo lige så godt finde sin
information på andre danske hjemmesider (der er trods alt info
om Kashmir, Mew, Thomas Helmig osv. på dansk internet!).

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk