Hvordan centrerer jeg et link med css?
Fra : Elsebeth Larsen

Dato : 30-01-02 14:42

Hej
Jeg har nogle lange tekstsider og derfor er de opdelt med
bogmærker der springer: "tilbage til toppen". Siderne er styret
med CSS og bogmærket er tildelt en klasse. Bogmærket vil gerne
skrifte farve, str. m.m. efter anvisningerne i CSS'en men jeg kan
ikke få bogmærket centreret på siden. Jeg har forsøgt alle mulige
koder f.eks. text-align: center ... position... margin, men der
er ikke noget der virker! Er der nogen der har en god ide, vil
jeg blive glad!
Venlig hilsen Elsebeth Larsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 30-01-02 15:32

Elsebeth Larsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Er der nogen der har en god ide, vil jeg blive glad!

Hej Elsebeth,

Har du eventuelt et link til en side? Saa er det meget nemmere at se
hvad der er galt. Hvis du ikke har et link kan du istedet poste en
stump af koden med bogmaerkerne.

De bedste hilsener
Jonas

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-01-02 15:48

Mener du at du gerne vil have siden til at scrolle sidelæns ind til
bogmærket? I så fald kan du glemme det.
Ellers sådan:

Fra : Elsebeth Larsen

Dato : 04-02-02 11:04

Hej Jens Peter og tak for dit svar.
Jeg kan se at det virker i HTML koden, men jeg vil gerne kunne styre
link centreringen fra et eksternt css. Ellers skal jeg ind og definere
div style på alle "tilbage til toppen" bogmærker, hvilket vil være et
stort arbejde. Jeg har prøvet at definere "div" i css'en men kan ikke
få bogmærket til at reagere på det , hvilket selvfølgelig er logisk
fordi der ikke står noget om div i HTML koden. Men er der en måde at
fortælle bogmærket at det både skal reagere på den tildelte klasse og
på div style? Eller kan jeg definere div-style sammen med min klasse?
Jeg forstår stadig ikke hvorfor linket ikke kan reagere på følgende
komando i den eksterne CSS:(klassen hedder top)

a.top {font-family: verdana, san-serif;
font-size: 10 pt;
text-align: center}

Håber du kan forstå hvad jeg mener!
Venlig hilsen Elsebeth

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-02-02 14:48

Med a.top virker det kun på et link.
Så i stedet skal du kun skrive .top og i din div skal der stå: