Knude
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 30-01-02 13:26

Hejsa
Ja jeg fik jo for 3 uger siden to dejlige misser fra Inges Kattehjem (i
Glostrup). De er faldet utrolig godt til og der har ingen problemer været.
Røskva er en rigtig kælekat som ligger på skødet og i fodenden af sengen,
mens Tjalfe mere er sin egen herre og godt vil lade os nusse ham når han
finder det passende.
Nåmen - nu til sagens kerne. Her i går da jeg sad og nussede Røskva, stødte
jeg på en knude agtig ting bag højre forreste skulder. Den er vel ca. ½ cm i
diameter. Jeg blev jo noget foruroliget, men det virker ikke som om den er
øm. Røskva er i hvert tilfælde ligeglad med om man rør ved den. Men tankerne
begyndte selvfølgelig at køre. Hun er væsentlig mindrer end sin bror, så
måske er det noget kræft som gør at hun vokser mindrer? Jeg havde engang et
marsvin, som var væsentlig mindre end sine søskende og den døde efter et par
mrd af kræft - sagde dyrlægen.
Nåmen - man er jo lidt paranoid når man er ny katteejer. Er der nogen af jer
som har erfaringer med sådan noget?

Jeg har desværre ikke mulighed for at komme til dyrlægen før på mandag så
jeg ville lige høre om I vidste noget.

Mvh
Vibeke

Fra : Denise

Dato : 30-01-02 13:46

Hej Vibeke
Nu skriver du ikke hvor gamle kattene er, men hvis de har fået indsprøjtning
fornylig kan der også komme en lille knude, hvis det ikke er blevet
masseret ordentligt.Og der er mange i gruppen der har fortalt om knuder i
nakken
efter vaccinationer, der forsvinder efter et stykke tid.
Det kan også være en harmløs fedtknude, men jeg synes da alligevel du skal
tale
med Inges Kattehjem om det, når det kun er 3 uger siden du fik dem, er der
vel lidt dyrlæge service.
Den ene af vores katte har fået klippet en fedtknude af baglåret, men det
var fordi
jeg synes den var blevet ret stor, faktisk ærtestørrelse, ellers betød det
ikke noget.
Det plejer at være en fedtknude hvis man kan tage rundt om den og løfte den
op,
altså den ikke sidder fast nedenunder.
Det er klart du spekulerer over det, men du kan jo også prøve at ringe til
Marianne Rasmussen på Husum dyreklinik og snakke.
Hun er/var (ikke helt sikker) dyrlæge hos Inges Kattehjem, det kan være
hun kan berolige indtil du får det checket - 38287712.
Jeg synes altid (dem jeg kender i hvert tilfælde ) at hunkatte er mindre
end hankatte. Min veninde har både en hunkat og en hankat og selvom
hunkatten er ældst er hun meget mindre end ham.
Fortæl hvad du finder ud af, men jeg tror du kan tage det roligt.
Hilsen Denise

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 30-01-02 13:53

Hej Denise

Det lyder meget betryggende, så er jeg lidt mere rolig. Jep der er stadig
dyrlægeservice på dem, en uge endnu, så jeg skal lige have snakket med dem
inden.
De er 1½ år, og hun blev neutraliseret for 3 uger siden, så det kan være
derfra at knuden måske stammer, men nu får vi at se. Jeg skal nok vænne
tilbage med hvad jeg finder ud af.

Vibeke

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 30-01-02 13:51

"Vibeke Jørgensen" <noyb@hotmail.com> skrev...

> [...]
> diameter. Jeg blev jo noget foruroliget, men det virker ikke som om den er

Mærker det som om det sidder i huden eller længere nede? Altså kan du
"flytte" den? For en af vores katte har engang haft en talgknude, som så
på et tidspunkt blev opereret væk, men katten var ligeglad med den og
det var ikke noget alvorligt.

Hunkatte vil ofte være mindre end hankatte, så størrelsen behøver ikke
at betyde noget

Hilsen
Lisbeth
--
~ http://cutiecats.tripod.com ~

Fra : Pernille Scharff

Dato : 30-01-02 14:01

Hej Vibeke,

det kan jo være så meget - check lige "under pelsen" at det ikke er et
lille sår der er blevet inficeret og har dannet en byld.

Min gamle kat havde næsten hele sit liv en "fedtknude" mellem forbenene.
Dyrlægen checkede det og sagde at det var ufarligt, og hun virkede
heller ikke generet af det. Så det kan det i hvert fald også være!

Håber det ikke er noget grimt i hvert fald...

/Pernille

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-01-02 15:37

Vibeke Jørgensen wrote:

> [...]
> mens Tjalfe mere er sin egen herre og godt vil lade os nusse ham når han

Hej Vibeke
Til lykke med misserne!

> [...]
> mrd af kræft - sagde dyrlægen.

> Nåmen - man er jo lidt paranoid når man er ny katteejer. Er der nogen

Bag højre skulder? Mener du nærmest i nakken? For så har jeg også mærket
knuder dér på mine katte - efter vaccinationer; og da Ditte engang fik
lagt et væskedepot i nakken p.g.a. dehydrering (hun lignede en lille
dromedar) kunne jeg mærke en fortykkelse i flere måneder efter. Er de
f.eks. lige blevet vaccineret inden du fik dem - eller har fået ormekur
som indsprøjtning?
At de ikke er lige store betyder ingenting - det er mine heller ikke, og
de er endda kuldsøstre og begge hunner. Hankatte er ofte større.

> Jeg har desværre ikke mulighed for at komme til dyrlægen før på mandag så
> jeg ville lige høre om I vidste noget.
>
> Mvh
> Vibeke

Du kunne måske ringe dyrlægen op og spørge, så du får ro i sindet.

Mange hilsner fra Ann R, Donna og Ditte

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 04-02-02 11:57

Hejsa
Ja så har jeg været en tur ude på Inges Kattehjem for lige at høre hvad det
var, og de sagde at der ikke var noget at bekymre sig over. De fortalte at
det bare var der hvor Røskva var blevet bedøvet. Det havde jeg jo også håbet
på - efter alle jeres opmuntrende indlæg, men det var nu meget rart lige at
få det bekræftet af en som så på det.
Nåmen jeg ville bare lige komme med de gode nyheder :)

Lykkelige Vibeke

Fra : Denise

Dato : 04-02-02 12:06

Hej Vibeke.
Tak for tilbagemeldingen, som jo heldigvis var hvad vi alle mente.

Fra : Birgitte

Dato : 04-02-02 12:38

Hej Vibeke Det var da skønt at høre,- at den lille knude var harmløs
Mange killinger får en lille knude, lige nøjagtig der hvor de er blevet
vaccineret, men for en sikkerheds skyld, er en undersøgelse på rette sted.
Held og lykke i fremtiden.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---