GSM-mobiltelefoner kan aflyttes!!!???!!! E~
Fra : Leif Andrew Rump

Dato : 20-12-00 13:36

Ingeniøren|net skrev den 19. december at GSM-mobiltelefoner kan
aflyttes (http://www.ing.dk/arkiv/001219/gsm.html)!!! Jeg har
ikke kunne finde mere materiale i nogen nyhedsgrupper eller web-
udgaven af den avis ing.dk henviser til (http://www.dn.no/)!?!
Er det en and???

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer * Leif Andrew Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 13:52

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 20-12-00 13:52

Kører en normal GSM telefon ikke med frekvensjumping?

Hvordan kan aflytteren vide hvilken frekvens der hoppes til?

Jeg tro ikke på den.

\MK

Fra : John R. Jensen

Dato : 22-12-00 00:26

"Morten Klostergaard" <Morten@Klostergaard.dk> wrote in message
> Kører en normal GSM telefon ikke med frekvensjumping?

Det afhænger i aller højeste grad af:

Hvor meget du bevæger dig.

Hvor du er (hvor mange sendere du kan "høre")

Kan du kun høre en BS er der jo ikke så meget at hoppe til... (ok, de steder
er der nok ikke alt for mange af her i Danmark !)

> Hvordan kan aflytteren vide hvilken frekvens der hoppes til?

Tjaa, du skal jo alligevel dekryptere det digitale signal, og i dette signal
ligger der jo også informationer om hvor telefonen "hopper" til.

> Jeg tro ikke på den.

Det kan du rolig gøre, det kan lade sig gøre, men det er nu ikke hvad
politiet gør.

De gør som beskrevet længere nede i strengen, ved at gå ind hos operatøren.

Hvis de (politiet, eller hvem der nu skulle have lyst til at lytte med)
skulle "lytte på frekvensen" skulle de jo hele tiden være meget tæt* på
mobiltelefonen, og skulle kunne "høre" de samme BS'er som den aflyttede
telefon. Ellers ville de jo kun få den halve samtale...

*telefonen har jo en meget begrænset rækkevide, specielt på GSM 1800.

> \MK

Mvh John Jensen

Fra : +* Trinity *+

Dato : 20-12-00 16:45

Jeg må indrømme at jeg tror på det....
Se bare 39 millionrøveriet... her havde politiet da aflyttet ham den enes
mobiltelefon, så der må da være noget om snakken

Dj Koch / Trinity
ICQ: 210224743

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 20-12-00 18:38

"+* Trinity *+" <XXXkoch@hansen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg må indrømme at jeg tror på det....
> Se bare 39 millionrøveriet... her havde politiet da aflyttet ham den enes
> mobiltelefon, så der må da være noget om snakken

De har en speciel adgang til centralen, der gør at de kan aflytte der. De
gør det ikke i luften.

\MK

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 28-12-00 22:30

Denne "aflytning" er sket ved at "aflytterne" havde klonet et SIM-kort..

Systemet er som sådan stadig at betragte som sikkert. Det er IKKE en
simpel sag at knække et SIM-kort. Det er iøvrigt gjort før af et
amerikansk universitet. Og med en EDB-maskine på størrelse med en
lade...

/Keld

Fra : Morten@Klostergaard.~

Dato : 29-12-00 09:03

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@bigfood.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> simpel sag at knække et SIM-kort. Det er iøvrigt gjort før af et
> amerikansk universitet. Og med en EDB-maskine på størrelse med en

Hvis et simkort er på et net, og et simkort magen til forsøger at gå på
også, lukkes de begge af nettet.

\MK

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-12-00 12:04

On Thu, 28 Dec 2000 22:30:27 +0100, Keld Rosenberg
<keld.rosenberg@bigfood.com> wrote:

> [...]
>simpel sag at knække et SIM-kort. Det er iøvrigt gjort før af et
>amerikansk universitet. Og med en EDB-maskine på størrelse med en

Kilden til historien er Dagens Næringsliv - en norsk blanding af
Ekstra Bladet og Børsen. Ifølge artiklen drejer det sig om computer,
norget hardware og noget software, som leveres samlet i en kuffert
under navnet GSM 900/1800 Interceptor (du kan finde den dels på en
britisk site, dels på en taiwanesisk. Den kan angiveligt udnytte det
hul i GSM-krypteringen, som to israelske/russiske forskere tidligere
har hævdet, at de har fundet.

Det nye er _ikke_, at man kan aflytte GSM - det kan de fleste
mobilselskaber i forvejen på deres basestationer.

Det nye er, at man med denne computer kan "tappe" signalerne ud af
luften fra en transportabel enhed. Angiveligt kan den aflytte 200
telefonnumre af gangen - og al snakken gemmes som WAW-filer. Det er
også en nyhed, at den er til at købe for "menigmand" til en - for de
rette - rimelig pris på lige godt 200.000 dollar.

Af artiklen i Dagens Næringsliv fremgår det, at en nordmand, som
formidler salget af "dimsen" til private, bl.a. har været i kontakt
med to medierådgivere, som havde brug for sådan en. Journalisten fik
en "prøvetur", og ifølge ham, så virkede det. Artiklen udløste en del
ballade i Norge, bl.a. i Justitsministeriet -
læs mere på bl.a. www.nettavisen. no og www.digitoday.no.

Lars