Indsæt flere rækker i Wordtabel
Fra : Majbritt Hansen

Dato : 30-01-02 11:07

Hej

Hvordan indsætter jeg nemmest flere rækker i en Word tabel, hvor der nogle
gange skal indsættes 30 rækker, andre gange 117 rækker ovs.

Majbritt

Fra : Mads

Dato : 30-01-02 11:46

"Majbritt Hansen" <info@mbweb.dk> wrote in message
> Hvordan indsætter jeg nemmest flere rækker i en Word tabel, hvor der nogle
> gange skal indsættes 30 rækker, andre gange 117 rækker ovs.

Jeg mener ikke der umiddelbart er nogen metode.

Men en makro der i simpel form kunne se cirka sådan ud vil kunne løse dit
problem.

Sub InsertRowsBelow()
Selection.InsertRowsBelow Int(InputBox("Hvormange rækker skal
indsættes", "Indsæt rækker under", 1))
End Sub

Mvh Mads

Fra : Jan Kronsell

Dato : 30-01-02 12:05

"Majbritt Hansen" <info@mbweb.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvordan indsætter jeg nemmest flere rækker i en Word tabel, hvor der nogle
> gange skal indsættes 30 rækker, andre gange 117 rækker ovs.

Normalt skal du markere et antal rækker, der svarer til det antal du gerne
vil have indsat. Men hvis du skal indsætte flere rækker end du har, bliver
dette beværligt.

Selv bruger jeg følgende lille makro:

Sub Tilføjrk()

Dim varX As Integer

varX = InputBox("Angiv antal rækker", "Indsæt rækker")
Selection.InsertRowsAbove varX
Selection.MoveLeft Unit:=wdCharacter, Count:=1

End Sub

Den viser en dialogboks, hvor du kan indtaste hvor mange rækker der skal
indsættes. Disse indsættes over den række din markør står i. Hvis du hellere
vil indsætte nedenunder, skal du skrive InsertRowsBelow i stedet for
InsertRowsAbove.
Efter indsættelsen vil markøren blive anbragt i den første celle i den
første nyindsatte række.

Makroen har jeg så lagt i en knap på Tabel værktøjslinien.

Jan

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-01-02 13:12

"Jan Kronsell" <jkr@lyngbyes.dk> skrev i en meddelelse

> Makroen har jeg så lagt i en knap på Tabel værktøjslinien.
>
> Jan

Så var jeg da ikke helt galt på den, da jeg spurgte om ikke andre havde
løsningen

Kurt

Fra : Jan Kronsell

Dato : 30-01-02 14:56

> Så var jeg da ikke helt galt på den, da jeg spurgte om ikke andre havde
> løsningen

Nope! Da det havde irriteret mig længe nok, at skulle markere ad flere
omgange, lavede jeg makroen.

Jan

Fra : pre

Dato : 30-01-02 16:40

Det pudsige er så at Word har mange andre, måske endda bedre løsninger, og
Word har en meget fin hjælperutine, hvor Tabel har en stor samlet oversigt
over hele tabel-systemet.
pre

Fra : Jan Kronsell

Dato : 30-01-02 20:52

Hej pre

> [...]
> Word har en meget fin hjælperutine, hvor Tabel har en stor samlet oversigt

Kan du ikke give et eksempel på en af de andre metoder. Jeg synes jeg har
brugt utroligt lang tid med hjælpen, og det eneste jeg kan finde om emnet
er:

"Marker det samme antal rækker eller kolonner, som det antal rækker eller
kolonner, du vil indsætte.

Klik på pilen ved siden af Indsæt tabel på værktøjslinjen Tabeller og
rammer, og klik derefter på den ønskede Indsæt-kommando. ".

Men jeg vil da meget gerne have en anden metode, så jeg ikke skal oprette
min makro hver gang jeg flytter til en anden pc.

Jan

Fra : pre

Dato : 31-01-02 15:11

Hej

NG´ernes styrke er bl. a. de nuancer der dukker op i forskellige situationer
og det er også den kontrol der sikrer at ingen slipper ubemærket fra en
forkert påstand. Derimod må der være en balance mellem problemløsning og i
at lægge egentlig undervisning frem.

Gennem tiden tillægger vi alle os flere eller færre vaner [uvaner(] som
passer til den måde vi bruger et program på. Det er en naturlig ting som
udnytter en erhvervet erfaring. Når så en (tilsyneladende) begynder sender
et elementært spørgsmål, så vågner alle op - for nu er der lejlighed til at
demonstrere sin viden, sin rigdom af erfaring.

Gudskelov er der ingen der kan forbyde en sådan mail.
Det er bare ikke det spørgeren søger. Som Kineserne siger: Giv en sulten
mand en fisk og du har en mæt mand for en dag eller to. Vis den sultne mand
hvordan han fanger fisk og du har en mand med selvrespekt og fremdrift.

At udnytte / at vælge imellem andres erfaring er utrolig svært for den som
ikke i forvejen har kendskab til de pågældende features, og kendskab starter
med at man arbejder med problemet og selv finder så mange løsninger som
muligt. Da jeg engang begyndte at udarbejde en oversigt over Words mest
brugte
felter, gjorde jeg mig megen umage for kun at "vise vejen" så der både var
eksempler og udfordringer. Tiden vil vise om det lykkedes.

Uden på nogen måde at råbe Hurrah for Words hjælpetekster, så er netop tabel
hjælpen forbilledligt opbygget med en oversigtsrutine, links, og indeks
opslag. For en begynder må det være rart at vide at der findes en speciel
værktøjslinie med supplerende muligheder, at der under visse omstændigheder
dukker menu´er frem i højreklikket o.s.v. Det er samme sted man henter viden
om alle de andre spørgsmål og muligheder med tabeller.

Du efterlyser andre muligheder, her et par citater - og jeg kan tilføje at
den go´e gamle Windows fidus stadig gælder: Gør et eller andet, indsæt en
tabel fra menulinien, en række eller skriv "Bøh". Tryk på F4 som repeterer
handlingen, tryk igen, igen, igen. Den bliver bare ved så længe du trykker.
Selv er jeg så doven at jeg klikker på Tabel-ikonen og derefter F4 til der
er rækker nok. Svjh. er kolonnerne i højreklikket men det er sjældent et
problem og makroløsningen er vistnok på overdrevet. Vi drukner i alle de
snipper.

********************************
Add rows or columns to a table
Select the same number of rows or columns as the number of rows or columns
you want to insert.
On the Tables and Borders toolbar, click the arrow next to Insert Table ,
and then click the Insert command you want.

Notes
You can also use the Draw Table tool to draw the row or column where you
want.

To quickly add a row at the end of a table, click the last cell of the last
row, and then press the TAB key.

To add a column to the right of the last column in a table, click just
outside the rightmost column. On the Table menu, point to Insert, and then
click Columns to the Right.
*********************************

Fra : Jan Kronsell

Dato : 31-01-02 19:21

> [...]
mand
> hvordan han fanger fisk og du har en mand med selvrespekt og fremdrift.

Nu ved jeg ikke præcis hvad det er spørgeren søger! Bortset fra en måde at
indsætte flere rækker på ad gangen. og det var det jeg svarede på. Men
personligt synes jeg det er ret besværligt at skulle indsætte en række, og
så gentage denne handling ved at trykke F4 117 gange. det er jeg simpelhen
for doven til så jeg vil nu blive ved min makro.

Jan

Fra : pre

Dato : 31-01-02 20:05

Hej Jan

Dit citat er ikke komplet - men
Hvis du mangler flere metoder, så er her lidt ekstra:

Sæt markøren til højre for sidste række og tryk Enter.

Sæt markøren nedenunder tabellen. Fra Tabel menuen vælg rækker ovenfor. I
Indsæt Rækker dialogboksen skriv antallet. Boksen kan også kaldes fra
værktøjsliniens Indsæt tabel, hvis en eller flere rækker er markeret.

Marker flere rækker ved at klikke og trække til venstre for tabellen. Kald
Tabel menuens Rækker ovenfor.
pre

Fra : Jan Kronsell

Dato : 31-01-02 23:27

Hej "pre"
>Dit citat er ikke komplet
OK, den køber jeg....

> [...]
> værktøjsliniens Indsæt tabel, hvis en eller flere rækker er markeret.
>
> Marker flere rækker ved at klikke og trække til venstre for tabellen. Kald
Alle de nævnte metoder virker. Der er bare ingen, der umiddelbart løser
problemet omkring at indsætte et konkret antal rækker inde i en tabel, hvis
det antal der ønskes insat er større end det antal der kan markeres.

Såfremt de nye rækker skal indsættes nederst er det til gengæld ingen
problemer med Word's indbyggede funktioner.

Jeg er i øvrigt helt enig med dig i, at hjælpen til tabeller er rimeligt god
i forhold til så meget andet hjælp i Word.

Hilsen
Jan

Fra : pre

Dato : 01-02-02 11:39

Som jeg startede: Hver har sine vaner. Men da du åbenbart er lisså doven
som jeg, og da du gerne vil ha´ et alternativ, så prøv at klik på
menuliniens Excel tabel. Du får som før 5*3 rækker - men: Træk og slip til
pengene passer. Klik udnfor tabellen for at komme tilbage til Word, eller
udnyt Excels fremragende rutiner. Det er hele tiden muligt at hoppe frem og
tilbage.
Og så har vi vist alle alternativerne og kan stoppe tråden.
pre

Fra : Jan Kronsell

Dato : 01-02-02 23:48

Enig

Jan

Fra : Majbritt Hansen

Dato : 31-01-02 10:19

Hvordan det ?

Majbritt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-01-02 12:30

> [...]
>
> Hvordan indsætter jeg nemmest flere rækker i en Word tabel, hvor der nogle
> gange skal indsættes 30 rækker, andre gange 117 rækker ovs.

Her afhænger det af, hvor du vil indsætte rækkerne. Er det midt i tabellen,
eller er det i forlængelse af tabellen.
Er det sidstnævnte, skal du bare stå lige under den tabel du har. Vælg
Menuen Tabel - Indsæt - Rækker, så kommer der en dialogboks, hvor du kan
skrive det antal du vil indsætte.

Er det midt i en tabel er det mere problematisk - tror jeg nok.
Når man vil indsætte rækker midt i en tabel, er udgangspunktet, at man
markerer en eller flere rækker, og når man så vælger indsæt række, så sættes
det antal rækker ind, som man har markeret.
Hvis du har en tabel med 20 rækker og vil indsætte 30 nye rækker, kan du
altså ikke umiddelbart gøre det ad en gang, da du jo højest kan markere 20
rækker.
Hvis de f.eks. skal indsættes efter 5. række, kan du kun markere fra 6-20 og
derfor indsætte 15 rækker på en gang. Så derfor må du lave øvelsen 2 gange.
Måske andre har set løsningen på at indsætte et vilkårligt antal rækker midt
i et dokument?

Kurt