Problem med Soyo bundkort og IBM hard disk~
Fra : Nicolai Hansen

Dato : 30-01-02 10:15

Hej gruppe

Jeg har lige købt et nyt Soyo bundkort (K7 Dragon eller noget i den
dur), og har herefter fået et problem med mine harddiske.

Jeg har to IBM 40 GB deskstar harddiske, den ene er sat om som master,
den anden som slave.
Hvis jeg sætter begge to i, vil BIOS kun detektere slave harddisken,
og jeg kan derfor ikke boote fra master'en. Hvis jeg booter fra en
floppy kan jeg se begge drev.
Hvis jeg fjerner slaven, kan BIOS godt detekte master'en, og kan boote
normalt fra den.

Hvordan får jeg systemet til at boote fra master disk'en mens slaven
sidder i?
(tilføjelse: det er IKKE en mulighed at sætte den på sekundær EIDE,
begge harddiske skal sidde på primær EIDE).

Mvh Nicolai

Fra : Madsen

Dato : 30-01-02 10:50

On 30 Jan 2002 01:15:02 -0800, nic@aub.dk (Nicolai Hansen) wrote:

> [...]
>dur), og har herefter fået et problem med mine harddiske.
>
>Jeg har to IBM 40 GB deskstar harddiske, den ene er sat om som master,

Er du sikker på at de er jumpet rigtigt ?

Har du evt prøvet at jumpe dem begge som "cable select" ?

>(tilføjelse: det er IKKE en mulighed at sætte den på sekundær EIDE,
>begge harddiske skal sidde på primær EIDE).

Hvorfor ?

Jeg ville da vælge at sætte en harddisk på hver

Mvh Madsen

Fra : Nicolai Hansen

Dato : 30-01-02 15:03

> Er du sikker på at de er jumpet rigtigt ?

Jeps, 100%.

> Har du evt prøvet at jumpe dem begge som "cable select" ?

Nej, det vil jeg prøve når jeg kommer hjem.

> Hvorfor ?
>
> Jeg ville da vælge at sætte en harddisk på hver

1) Fordi mine kabler ikke kan nå fra harddisk til CD ROM
2) Fordi Windoze går HELT amok hvis jeg sætter min harddisk på
sekundær EIDE (f.eks. ser den to uformaterede harddiske istedet for en
formateret!?)

Mvh Nicolai

Fra : Lars J.H

Dato : 30-01-02 12:13

> [...]

> floppy kan jeg se begge drev.
> Hvis jeg fjerner slaven, kan BIOS godt detekte master'en, og kan boote

Hvordan har du sat dem på IDE-kablet ?

Alle ATA 66/100 ( 80 leder ) kabler er, i modsætning til "gamle" ATA 33
kabler, CableSelect kabler. Det grå stik er til slave-enheder og det sorte
for enden af kablet er til master-enheder. ( iøvrigt i praksis styret af
stel hhv. ikke-stel på pin 28 i kablet )

Selvom du vælger at jumpe dine diske som master og slave skal
det rigtige stik bruges. Jeg ville dog nok vælge CS på begge diske
og så bestemme master og slave disk vha. kablet.

--
mvh Lars J.H

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-01-02 16:56

[posted and mailed]

Lars J.H <lajuhe@mail.tele.dk> wrote in

> [...]
> det rigtige stik bruges. Jeg ville dog nok vælge CS på begge diske
> og så bestemme master og slave disk vha. kablet.

Wee, så har jeg (det var ikke mig der startede tråden) også lært noget
i dag

Tak for info, det står faktisk ikke i min manual til mit asus board at
det er sådan det forholder sig, der er bare et farvebillede af hvilken
farve stik der skal i hvor, men det var meget rart at få en forklaring.

mvh
Flemming

Fra : Nicolai Hansen

Dato : 30-01-02 22:28

> [...]
> det er sådan det forholder sig, der er bare et farvebillede af hvilken
> farve stik der skal i hvor, men det var meget rart at få en forklaring.

Desværre hjalp det ikke - problemet med cable select er fuldstændigt
det samme som det oprindelige problem. Jeg har dog opdaget at der er
en pin beskadiget på slave drevet, så jeg prøver at skifte det ud med
en Seagate disk istedet.
Selvom det lyder lidt underligt :)

Mvh Nicolai

Fra : Coach

Dato : 31-01-02 00:06

Jumper du dem som 16 eller 15 hoveder?

Du skal jumpe som 16 hoveders diske eller de vil ikke køre på dit Soyo
bundkort.

Og brug cable select, og husk den med farverne på kablet.
Sort= master, grå= slave, blå= Bundkort.

Den defekte pin kan meget vel tilskydes problemet - har selv prøvet det, og
drevet var helt umuligt.
sløvt, tiltider hurtigt, kunne ikke altid se drevet i Bios osv. osv.

Hilsen
Coach

Fra : Nicolai Hansen

Dato : 31-01-02 08:31

Tja, jeg får nok aldrig de to hard diske til at virke sammen. Jeg
satte en anden disk i, og nu kører det hele fint.
Så min konklusion er at enten kan Soyo ikke lide mine IBM harddiske
når de er to, eller også er slave hard disken defekt. Men mit gamle
bundkort brokkede sig aldrig :)