indebors svinger
Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 30-01-02 09:49

Jeg ved emnet har været oppe før, men nu har jeg selv investeret i et
ekkolod på januarudsalg.

temp og log føleren skal selvfølgelig hækmonteres, men jeg vil egentlig
helst have svingeren, transduceren eller hvad man nu kalder den, monteret
indenbors. Dels er den mindre sårbar, og dels kommer den længere frem i
båden.

Metoden til at gøre det er udemærket beskrevet både her i gruppen og i den
medfølgende vejledning.

MEn de anbefaler kun tre forskellige epoxyer. Kan andre ikke bruges?

Men allerhelst vil jeg da have en anden løsning, så svingeren ikke støbes
fast til båden, men kan flyttes en anden gang.

Jeg erindrer noget om oliebad. Det må nemt kunne laves og svingeren kan
fikseres med lidt sikaflex eller lignende og kan så skæres løs. Nogle
forslag til løsninger og til hvilken olie?

Eller forslag til andre indenbors monteringsmetoder som kan løsnes igen.

Min båd er en sejlbåd, med sænkekøl. En sailfisk 18. En lille men meget
rummelig og fleksibel båd.

Alle erfaringer, tip, råd og tricks modtages med glæde

mvh

Erik Breum Petersen

Fra : JK

Dato : 30-01-02 10:22

Hejsa

I min båd er transduceren til eccolodet monteret indbords i oliebad.
Måden det er gjort på er at et stykke afløbsrør fra en vask på 10-15 cm er
støbt fast i bunden med glasfiber.
(røret har en indvendig diameter der kun er lidt større end transduceren).
I dette rør sidder transduceren nedsænket i olie (f.eks. alm. madolie) og
det hele er lukket til med en gummimanchet der passer på røret.
Hvordan transduceren er hængt op i sig rør kan jeg ikke huske men den del af
transduceren der sender skal være ned i olien ved alle hældninger og den
skal hænge frit.

Det virker fint men reducer dog dybden som dit eccolod kan måle pga. den
skal sende igennem bunden af båden. Min giver op når der er mere end 40
meter vand under båden.

Glemte jeg at nævne at placeringen er bedst i midten af båden eller sagt på
en anden måde, et sted der ikke bliver løftet ud af vandet ved sejlads.

MVH
Jesper (L23 nr.212)

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 30-01-02 10:39

Midt i båden? Kommer kølen så ikke i vejen?

mvh

Erik Breum Petersen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 04-02-02 08:49

Her i weekenden har jeg tænkt over det med olie (hvilken olie egentlig?)
Hvorfor ikke bruge vand? I forvejen skal signalet jo igennem adskillige
meter vand før bunden, Og en eventuelt utæthed sviner ikke så meget.

Rust kan næppe spille en rolle, da svingeren jo er af plastik, men måske
kalkaflejringer?

Fra : Hans Olsen

Dato : 04-02-02 13:19

Hej
Det kunne jo være fordi vandet fordamper meget hurtigt en varm sommerdag,
men det er
mest for dæmpervirkningens skyld - tror jeg nok

MVH
Hans Olsen

Fra : Jan

Dato : 30-01-02 11:59

"Erik Breum Petersen" <breum@hehe.com> wrote in message
> [...]
> fikseres med lidt sikaflex eller lignende og kan så skæres løs. Nogle
> forslag til løsninger og til hvilken olie?

Selv har jeg to ekkolodd ombord. Båten ble levert fra verftet med en
"svinger" ført gjennom skroget langt fremme. Til denne har jeg et instrument
av typen Seafahrer 700. For et par år siden måtte jeg ha nytt
Logg-instrument. Fikk et godt tilbud på Silva Star Sea Data med
hastighetsmåler og dybdemåler. Til dybdemåleren fikk jeg kjøpt (originalt
fra Silva) et plastrør ca 8 - 10 cm i diameter og en 15 - 20 cm langt for
innvendig montering av "svingeren". "Svingeren" sitter i sirkulær holder som
passer presist til rørets innvendige diameter, den skiven kan skyves opp og
ned til rett posisjon. Du må gjerne bruke olje eller glycol innvendig i
røret. Oljen/væsken gir meget god akustisk kobling slik at et minimum av
signaleffekten går tapt.

Hvis man på en eller annen måte forsøker å "lime" "svingeren" fast til
skrogsiden løper man risikoen å få en luftspalt mellom "svingerens"
overflate og skroget. Da risikerer man å miste signalet. Akustisk kobling
ved bruk av olje er den sikreste metoden. Ved inspeksjon av metalliske
materialer i industrien benyttes olje for akustisk kobling mellom "svinger"
og materialet som skal kontroleres for feil.

Nå seiler jeg altså omkring i verden med to ekkolod ombord. Det ene fungerer
like godt som det andre. Hvis jeg i dag sto overfor å velge bare en løsning,
ville jeg uten tvil ha valgt innvendig montering i et rør, med olje eller
glykol i røret.

Lykke til!

Jan

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 30-01-02 13:18

Hvilken olie er bedst? fuldsyntetisk motorolie eller madolie eller...

Hvis det er madolie er det nok bedst at det er en ikke-hærdende olie (dvs
ikke linolie eller solsikkeolie)

mvh

Erik Breum Petersen

Fra : Fly

Dato : 30-01-02 18:32

Hej Erik!

Hvad søren - endnu en "Sailfish 18"-ejer (jeg er en af samme salgs...)

Jeg har sidste år monteret transduceren indenbords på min Sailfish 18.
Eneste ulempe er at den sidder ude agter, og ja - det ved jeg godt at det er
ikke fedt at få at vide NÅR man er gået på grund, men helst INDEN man går på
grund. Omvendt var det det letteste stes at få monteret med hensyn til
kabler (syntest jeg). Egentlig ville jeg have haft den monteret i nærheden
af hølen, men det var som om den ikke rigtig kunne "stråle" igennem
glasfiberen. Måske var jeg bare uheldig.

Jeg har monteret trandsuceren i rummet helt ude agter, men dog lige inde
under selve cockpittet, så den er lidt beskyttet. Jeg kunne ikke få den til
at sidde 100% vandret, men den hælder en smule. Selve skroget lige dér er
vinklet en del, men det fik jeg kompenseret for med silicone. Jeg lagde en
rimelig fed klat silicone og sørgede for at der ikke kom luftbobler i. På
med transduceren og så var den hjemme. Det skal lige siges at jeg forinden
havde prøvet forskellige steder indenbords med en pose vand mellem
transduceren og skroget.

Her nogle måneder efter sidder transduceren stadig godt fast, måler rigtigt
(på 3 forskellige kontrolmålinger med lod og snor), så mon ikke det er fint
nok. Og nej jeg har ikke brug for at vide om der er 8,5 eller 9 meter vand
men mere om der er 1 eller 2 meter, og dér virker den upåklageligt!

Skriv endelig, hvis jeg kan komme med råd!

--

Fly
(Please move the monkey from my address)

"Erik Breum Petersen" <breum@hehe.com> skrev i en meddelelse

(KLIP)

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-01-02 23:06

Hej

Til tider kan det være at betydning at vide om der er 8.5 eller 9 meter
vand... det kan du bruge hvis du på et tidspunkt er i tvivl om hvor du
befinder dig, og sammenligne dybden med kortet... så får du et rimeligt
indtryk af stedbestemmelsen. Kan du kun måle dybden 1-2 meter som du skriver
har du intet at bruge loddet til når du er til søs

Fly <flyMONKEY@mad.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a39alc$3sk$1@news.cybercity.dk...

Fra : Fly

Dato : 02-02-02 13:56

Du har naturligvis ret, men til tursejlads på Limfjorden, GPS ombord og
mange meget gode pejlepunkter er det vist ekkoloddet der har laveste
nøjagtighed i form af at sammenligne med dybden på et søkort.... Og jo - det
er rart at vide om der er 1 eller 2 meter frem for 9 eller 10, for så er jeg
i sejlrenden, og der er der jo ike problemer med grundstødning!

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 04-02-02 08:41

Hvor har du prøvet at sætte den? Og med hvilket resultat. Selv vil jeg som
du siger have svingeren langt fremme, dog ikke så langt at der kommer luft
under når båden kommer op i fart (selvom det jo ikke er meget) Helst foran
kølen. Gerne i det forreste lidt svært tilgængelige rum

Jeg har hørt om silikone, men er blevet frarådet det da det skulle dæmpe
signalet for meget.

Erik Breum Petersen

Fra : Fly

Dato : 06-02-02 22:14

Hej Erik! (og i andre interesserede)

I min Sailfish 18 ville jeg gerne have haft transduceren ude i stævnen i det
lille "trekantede" rum, men dels var jeg bange for at den ikke ville kunne
være "under vandet" hele tiden, og jeg prøvede også tricket med en pose vand
mellem glasfiber og transducer for at finde en placering. Det var meget
svært at finde et sted hvor der kunne komme signal gennem skroget. Jeg tror
at glasfiberen enten var for tyk, der var luftbobler i eller at der netop
dér er dobbeltskrog på en eller anden måde. Det virker i hvert fald også
meget tykkere/kraftigere.

Min 2. prioritet var i nærheden af kølen - enten lige foran eller lige
bagved, men det var dels svært at få godt signal som i stævnen, men også et
lidt dumt sted, da jeg tit døjer med vand i denne "dobbelte tværgående"
kistebænk, så det var svært at få ordentligt tørt og få noget til at binde.

Løsningen blev som nævnt i tidligere svar her i gruppen - en placering helt
ude agter ved lænsepumpen sådan "lige inde under selve cockpittet".

Om det er godt eller skidt at sætte den fast med silicone ved jeg ikke, men
ved da at så meget andet udstyr til antenner og sendere/modtagere i det hele
taget bliver fastgjort med f.eks. silicone. Jeg tror mest det drejer sig om
hvorvidt selve materialet kan tåle det eddikesyre som dannes ved hærdningen
af silicone.

Ellers må du/i jo spørge yderligere!

--
Peter Fly
(Please move the monkey from my address)