Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Du er inviteret! --> www.kobotica.com
Fra : sonny

Dato : 30-01-02 00:48

Hej dk.fritid.foto,

Hermed en lille invitation til at besøge mit nye spindsted
og se mine fotos på adressen http://www.kobotica.com/ ...
der er over 2000 af billeder online, sorteret i kategorier
og sådan noget. Sitet er godt nok ikke helt færdigt endnu og der
er stadig mange af mine billeder jeg ikke har fået uploadet,
så derfor er nogen af kategorierne lidt tyndt befolkede,
og der mangler beskrivelser.

En ting jeg tror kunne inspirere nogen her i gruppen er
min brug af EXIF data fra de digitale billeder: De
præsenteres som et fiktivt Nikon LCD panel som ret
nøjagtigt simulerer de brugte kamera indstillinger.
Hvis man så ser et billedet af teknisk interesse kan man
jo nemt se hvordan det blev taget. Det er i hvert fald
en detajle som jeg gerne ville se flere folk tage i
brug i deres foto udstillinger, så her er da et ide oplæg.
Hvis der stjæles bér jeg kun om credit. ;)

Teknisk information:
Sitet er skruet sammen med et custom billed database system
jeg skrev i perl med brug af Image Magick og mySQL. Jeg
brugte derudover Bibble til at hente EXIF data fra
Nikon .NEF filerne. Systemet er iøvrigt designet til at
kunne exportere flad-fil versioner og ISO9660 CD-rom
"views" af billed databasen med 8.3 filnavne.

Med venlig hilsen
Sonny Windstrup
kobot1000@kobotica.com

Fra : Per Madsen

Dato : 30-01-02 21:18

Hej Sonny,

jeg har lige været inde og kigge på dine sider. Du har en del billeder, som
jeg gerne selv ville have taget. Det er generelt en flot side, og
funktionaliteten er rigtig god. Hvilket kamera er billederne taget med ?

Per Madsen

Homepage: http://pom.adsl.dk/familie/pom.htm

Fra : sonny

Dato : 30-01-02 21:49

Per Madsen wrote:

> [...]
> jeg gerne selv ville have taget. Det er generelt en flot side, og
> funktionaliteten er rigtig god. Hvilket kamera er billederne taget med ?

Tak skal du have... :) Jeg er kun glad for endelig at have taget
mig sammen til at sætte siderne sammen. I årevis har jeg ikke
kunne fremvise mine mange billeder på en praktisk og brugervenlig
måde, men nu er der ved at være styr på systemet. Giv mig et
par uger, så skal det nok ligne noget, med beskrivelser og alting.
Der kommer osse flere billeder op nu hvor systemet endelig virker.

Mht kamera typerne bruger jeg nutildags et Nikon D1, som jeg
er mægtig glad for bortset fra det typiske DSLR "tunnelsyn"
problem som gør det svært at opnå god wideangle effekt.
(Jeg håber meget at når der en dag kommer en D2 fra Nikon,
så har den en CCD chip på fuld størrelse med 35mm negativerne,
så linserne kan bruges fuldt ud.)

Det står i lille tekst nedenunder "LCD displayet" på de enkelte
billed sider hvilket kamera og linse der blev brugt. Dette
gælder kun de digitale billeder, hvor navnet starter med
"DP" (står for digital photo,) hvor jeg automatisk kunne tage
de oplysninger fra billedernes EXIF data.

De billeder hvor navnet begynder med "PCD" betyder (Kodak)
Photo CD, og de er film billeder taget med enten et Nikon
F100, eller et Minolta Dynax 300si. F100 havde en indbygget
digital hukommelse med noget tilsvarende EXIF informationer,
om lukkerhastighed, filmtype, blænde, linse m.v., men jeg
fik desværre aldrig rigtigt luret dette system (og Nikon's
møg-elendige over-prissatte Photo Secretary skod-software)
før jeg solgte kameraet(for at betale for D1'en!). På det
tidspunkt havde jeg kun formået at hente "EXIF" data for
3-4 ud af de knap 200 ruller film jeg skød med kameraet,
så det gad jeg ikke gøre noget særligt ud af for dette
website.

Jeg regner med på et tidspunkt at registrere med min Kodak
PhotoCD database hvilke film typer er brugt ved de enkelte
billeder. Jeg tror det kan gøres automatisk ud fra data i
Kodak's PCD format, men det vil tiden vise. Ellers må jeg
manuelt gå igennem mine negativ og dias ark, og det har jeg
ikke lige nu tid til.

Mvh.
Sonny
http://www.kobotica.com/

Fra : ab

Dato : 30-01-02 22:00

"sonny" <kobot1000@kobotica.com> skrev i en meddelelse

> Hej dk.fritid.foto,
>
> Hermed en lille invitation til at besøge mit nye spindsted
> og se mine fotos på adressen http://www.kobotica.com/ ...

Så mangler vi bare et pass-word ?

ab

Fra : Ivan

Dato : 01-02-02 18:41

Hej sonny

Det er da en "kanon" side. Virkelig meget flot. Som en anden har sagt bare
det var mig der havde taget lige netop det billede.

Hi
Ivvan