Kaleche vedligeholdelse
Fra : P.L.P.

Dato : 29-01-02 22:30

Hej !
Jeg har læst på Schultz kalecher hjemmeside at man kan bruge Rodalon til at
modvirke jordslået på indersiden af en kaleche ?
Er der nogen her der har erfaring med at bruge Rodalon ?

Mvh. Per
Nordwest 900 En motorbåd.

Fra : Leon Hulström

Dato : 29-01-02 22:45

Kun at det ikke er appelsin frit :( Atamon kan også gøre det.

Men en kræftig rengørening, med efterfølgende indv & udv. med noget
vandtættende med silicone plejer at gøre tricket for mig.

-Leon
www.fourwinds.dk

Fra : K.Wermus

Dato : 30-01-02 08:54

Rodalon´s opgave er ikke at rengøre i sammenhængen. Det kan til gengæld
modvirke jordslåethed. Mod virke,- IKKE FJERNE.
Så det gælder om at vaske det på, inden det går galt.¨
Rodalon er i al simpelhed et desinficerende middel uden blege effekt.
Personlig bruger jeg noget fra Matas der hedder noget i retning af
"Desinficerende middel med rengørings effekt" Smidigt navn *SS* Men det er
billigere og lige så effektivt.

Personligt bruger jeg det på sprayhood, bompresseninger og teak dæk. Især
til det sidste er det uundværligt.
Jeg hælder en flaske i ti liter vand og vasker det ud over dækket inden
vinteren. Det skal IKKE skylles af. I løbet af vinteren (omkring dette
tidspunkt)gentager jeg processen og undgår derved fuldstændigt at dækket
bliver grønt.

Har du først fået jordslåede grønne,- senere sorte,- pletter på presseninger
eller dæk er løbet kørt. Mig bekendt er der ikke noget der kan fjerne det.

Mvh

K.Wermus
Ansø 42
S/y EPOKE

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 30-01-02 09:54

Jo, man kan hos materialisten idag købe et sæt med to kemikalier der sammen
kan fjerne jordslåethed. I gamle dage (før Leths tid) skulle man købe dem
hver for sig.

Det første bad er permanganat. Et meget meget kraftigt farvestof (dybviolet
med lilla tone) Bliv ikke overrasket når den hvide trøje fra onkel Gerda
bliver næsten sort farvet, for i det næste bad fjernes farven sammen med
jordslåethedspletterne (langt ord!)

Tricket kan også ses på Leths hjemmeside (dr.dk)

mvh

Grøn guide Erik Breum Petersen
Trente Mølle. Natur-, Miljø-, og Lokal Agenda 21 Center
Trentevej 7
Ny Stenderup
5672 Broby

6268 1979
trente-moelle@get2net.dk
erik.petersen-gg@grundtvig.dk

http://hjem.get2net.dk/trente

Fra : Peter

Dato : 02-02-02 12:25

"K.Wermus" <Wermus@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

- - - klip - - -

> [...]
presseninger
> eller dæk er løbet kørt. Mig bekendt er der ikke noget der kan fjerne det.

- - - - -

Klorin virker fint PÅ DÆK, (men jeg har ladet mig fortælle at fugerne ikke
kan li' det).

Mvh., Peter

Fra : K.Wermus

Dato : 07-02-02 23:22