/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
Opdaatering
Fra : Mette B. Rahm


Dato : 29-01-02 20:21

Jaaa, så kan I også se billeder af Electra "ex-kæreste" og Sofies nye
kæreste som hun besøger for tiden.
Suuuuk - min lille hunkat befinder sig 930 km. Jeg er sikker på at hun har
det godt, men det er dælme langt væk *snøft*

Venligst Mette

http://www.dk-gillian.dk



 
 
Denise (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Denise


Dato : 30-01-02 07:29

Hej Mette
Nåååh, trøstekram herfra.
NB! Hvis du stadig læser datamatiker og det er på Lyngby edbskole, så
hils lige Lars Bogetoft, han var min vejleder til mit Datanom Speciale i sin
tid.
Hilsen Denise

"Mette B. Rahm" <NOSPAMmette@dk-gillian.dk> wrote in message
news:3c56f601$0$272$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jaaa, så kan I også se billeder af Electra "ex-kæreste" og Sofies nye
> kæreste som hun besøger for tiden.
> Suuuuk - min lille hunkat befinder sig 930 km. Jeg er sikker på at hun har
> det godt, men det er dælme langt væk *snøft*
>
> Venligst Mette
>
> http://www.dk-gillian.dk
>
>



Pernille Scharff (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Pernille Scharff


Dato : 30-01-02 09:31

Hej Mette,

ih hvor ser de godt ud....men det er altid træls at skulle undvære sin
kat, så trøstespind fra mig og misserne!

Nu ved jeg ikke spor om genetik, men *nysgerrigt* hvilke farver
forventer du at Electras og Flødekaramels kuld får?

/Pernille


Grit Wessel (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Grit Wessel


Dato : 30-01-02 12:58

> Nu ved jeg ikke spor om genetik, men *nysgerrigt* hvilke farver
> forventer du at Electras og Flødekaramels kuld får?

Ja ja, jeg ved godt at det var Mette, du spurgte, men jeg håber, at mit svar
kan bruges

Hun kan få:
Hunner: sorttortie (m/u hvid), sorttortietabby (m/u hvid)
Hanner: sort (m/u hvid), sorttabby (m/u hvid)

Måske, hvis Electra bærer blå, kan der også komme:
Hunner: blåcreme (m/u hvid), blåcremetabby (m/u hvid)
Hanner: blå (m/u hvid), blåtabby (m/u hvid)

Når jeg skriver tabby, mener jeg makreltabby. Jeg ved ikke om Electra og
Fløde bærer blotchedtabby, men hvis de begge to gør, kan der også komme
blotchedtabby (også kaldet klassisk tabby)

MVH Grit (der heldigvis *kun* skal 334 km væk for at få Iphi parret


--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/



Pernille Scharff (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Pernille Scharff


Dato : 30-01-02 13:09

Hej Grit,

takker mange gange...

> Hun kan få:
> Hunner: sorttortie (m/u hvid), sorttortietabby (m/u hvid)
> Hanner: sort (m/u hvid), sorttabby (m/u hvid)

Jeg troede egentlig at "med hvid" var dominant, men enten har jeg
misforstået det eller også bærer de begge "uden hvid" også? - SUK jeg
har ellers pløjet Politikens kattebogs afsnit om genetik men det fiser
åbenbart ikke rigtig ind.

>
> Måske, hvis Electra bærer blå, kan der også komme:
> Hunner: blåcreme (m/u hvid), blåcremetabby (m/u hvid)
> Hanner: blå (m/u hvid), blåtabby (m/u hvid)
>
Cremefarven (dilute) er recessiv i forhold til alt muligt andet eller
hvad? Fløde er jo et produkt af blå m/hvid (altså med dilute-gen) og
sorttortie m/hvid (der kommer det røde vel fra?). Ja jeg spørger
bare....det kunne være cool med en cremefarvet Citronmånefigur!

/Pernille (der skal besøge Mette og misserne i næste uge )


Grit Wessel (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Grit Wessel


Dato : 30-01-02 13:43

Hej Pernille

Det lyder som om, du har rimelig godt styr på genetik, men sig bare til,
hvis jeg forklarer på et for lavt eller for højt niveau (det kan være lidt
svært, når man ikke kan se på folks ansigtsudtryk om de er med

> Jeg troede egentlig at "med hvid" var dominant, men enten har jeg
> misforstået det eller også bærer de begge "uden hvid" også? - SUK jeg
> har ellers pløjet Politikens kattebogs afsnit om genetik men det fiser
> åbenbart ikke rigtig ind.

Det er også frygtelig forvirrende med hvidt, for der er flere forskellige
slags hvid

Der er dominant hvid (W), hvor hele katten er hvid:
WW - hvid kat
Ww - hvid kat, der er bærer af ikke-hvid
ww - anden farve kat

Og så er det hvid spotting (S) - at noget af katten bliver hvid, f.eks.
sort-hvid, blåtabby-hvid, rød-hvid
SS - kat med meget hvidt (bare se Phizackerley på min hjemmeside
Ss - kat med noget hvidt
ss - kat uden hvidt

Og så er der handskegenet (G), som jeg ikke vil gå nærmere ind på, da det
kun er en teori, og altså ikke noget, der er bevist

> Cremefarven (dilute) er recessiv i forhold til alt muligt andet eller
> hvad?

Dilute (fortynding på dansk) er recessiv i forhold til dense (hvad hedder
det på dansk?). En sort kat med to fortyndingsgener bliver blå, rød bliver
til creme, sorttortie bliver til blåcreme (også kaldet blåtortie).

> Fløde er jo et produkt af blå m/hvid (altså med dilute-gen) og
> sorttortie m/hvid (der kommer det røde vel fra?).

Fløde har ganske rigtigt fået et dilute-gen fra sin far (Gustav), men også
et fra sin mor, da der jo skal to fortyndingsgener til at lave en fortyndet
farve.
Det røde/creme kommer ganske rigtigt fra Karen A. (hans mor). Den røde farve
er kønsbundet (O-genet sidder på X-kromosomet), og en tortie er en kat med
et O (rød) og et o (ikke rød). Karen A. har givet sit O til Fløde, mens han
har fået et Y fra Gustav (hvor der altså ikke er noget O-gen) - Og Fløde
blev så creme (rød + fortynding)

> det kunne være cool med en cremefarvet Citronmånefigur!

Det kan der desværre ikke komme. For at få en rød/creme hunkilling, skal den
have et O fra både fra Fløde og fra Electra, men Electra har jo kun to o'er
(ikke rød).
For at få en rød/creme hankilling, skal den have et O fra Electra... som
ikke har det

Så hvis du kan få Mette overtalt til at lave en Citronmånefigur til dig, må
du vist hellere til at ønske dig en anden farve

> /Pernille (der skal besøge Mette og misserne i næste uge )

Nej, hvor hyggeligt. Kommer du til Sjælland.
Hvornår i næste uge? Er du her til Roskildeudstillingen på søndag? Det kunne
da være skægt at hilse på dig, inden vi skal gå op og ned af hinanden hele
dagen i Hedensted

MVH Grit


--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/



Pernille Scharff (30-01-2002)
Kommentar
Fra : Pernille Scharff


Dato : 30-01-02 13:59

Halløj igen,
> Det lyder som om, du har rimelig godt styr på genetik, men sig bare
til,
> hvis jeg forklarer på et for lavt eller for højt niveau (det kan være
lidt
> svært, når man ikke kan se på folks ansigtsudtryk om de er med

Jeg syntes genetik var ret sjovt i biologi, men katte har så forfærdelig
mange farver *G*

>
> Og så er det hvid spotting (S) - at noget af katten bliver hvid,
f.eks.
> sort-hvid, blåtabby-hvid, rød-hvid
> SS - kat med meget hvidt (bare se Phizackerley på min hjemmeside
> Ss - kat med noget hvidt
> ss - kat uden hvidt

Nå ja, både Electra og Fløde har to forældre med "noget hvidt" - og de
har også begge to "noget hvidt" - kan de så virkelig producere
killlinger uden hvidt? Tjah, bum bum, hvis de begge to er Ss og giver s
videre begge to så bliver killingen ss. Der var den!

> > Cremefarven (dilute) er recessiv i forhold til alt muligt andet
eller
> > hvad?
>
> Dilute (fortynding på dansk) er recessiv i forhold til dense (hvad
hedder
> det på dansk?).

Dense hedder vist "fuldfarvet"....tror jeg nok!

>
> > det kunne være cool med en cremefarvet Citronmånefigur!
>
> Det kan der desværre ikke komme. For at få en rød/creme hunkilling,
skal den
> have et O fra både fra Fløde og fra Electra, men Electra har jo kun to
o'er
> (ikke rød).
> For at få en rød/creme hankilling, skal den have et O fra Electra...
som
> ikke har det
>
> Så hvis du kan få Mette overtalt til at lave en Citronmånefigur til
dig, må
> du vist hellere til at ønske dig en anden farve

Det ku' jo være sjovt med en cremefarvet - Fløde ser ret lækker ud! Men
selv om killingerne ikke bliver cremefarvede er jeg sikker på at det
bliver lækre misser alligevel, så der skal nok blive en Citronmånefigur
til mig alligevel! Glæder mig i hvert fald allerede til mis nr. 3....så
bli'r der rigtig livligt derhjemme...

Menøh...hvorfor har Electra ikke et O når hendes mor er tortietabby? Det
kan man se fordi hun ikke er tortietabby, for rød O er nemlig dominant,
ikke? Kors hvor bliver jeg god til det her *G*

>
> Nej, hvor hyggeligt. Kommer du til Sjælland.
> Hvornår i næste uge? Er du her til Roskildeudstillingen på søndag? Det
kunne
> da være skægt at hilse på dig, inden vi skal gå op og ned af hinanden
hele
> dagen i Hedensted

Yeps - jeg kommer til udstillingen i Roskilde "på vej" til København,
for jeg skal nemlig (ta-daaa! fanfare) på kursus på Reklameskolen fra
mandag-fredag og skal bo i min fars lejlighed på Amager. Så jeg regner
med at skulle finde både dig og Mette og min "nye" grandkusine Camilla
på udstillingen - og så skal jeg besøge Mette en aften i næste uge for
at snakke katte (og Citronmånefigurer....). Kan jo lige så godt slå
mange fluer med et smæk når nu jeg alligevel er i Kbh. en heeel uge
ikke??

Så vi ses på søndag!

/Pernille


Grit Wessel (31-01-2002)
Kommentar
Fra : Grit Wessel


Dato : 31-01-02 14:17

> Menøh...hvorfor har Electra ikke et O når hendes mor er tortietabby? Det
> kan man se fordi hun ikke er tortietabby, for rød O er nemlig dominant,
> ikke? Kors hvor bliver jeg god til det her *G*

Electras mor er tortietabby, dvs. hun har O på det ene X-kromosom og o på
det andet X-kromosom. Hun har givet o'et videre til Electra, der også har
fået et o fra sin far. Derfor er Electra ikke tortie.

MVH Grit


--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo/



Pernille Scharff (31-01-2002)
Kommentar
Fra : Pernille Scharff


Dato : 31-01-02 15:04


"Grit Wessel" <wessel@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:3c5943b7$0$89093$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Menøh...hvorfor har Electra ikke et O når hendes mor er tortietabby?
Det
> > kan man se fordi hun ikke er tortietabby, for rød O er nemlig
dominant,
> > ikke? Kors hvor bliver jeg god til det her *G*
>
> Electras mor er tortietabby, dvs. hun har O på det ene X-kromosom og o

> det andet X-kromosom. Hun har givet o'et videre til Electra, der også
har
> fået et o fra sin far. Derfor er Electra ikke tortie.
>
Hej Grit,

det var også det jeg prøvede at sige - altså at Electra ikke var tortie
fordi hun ikke havde fået O fra sin mor men "kun" o - for hvis hun havde
fået O havde hun jo været tortie, eftersom O er dominant, right?? (Ser i
ånden en ny selskabsleg tage form: hvis en sortmakreltabby hunkat og en
blå/hvid hankat parrer sig, hvilke farver får afkommet så? bare svært at
få en facitliste der duer....)

Glæder mig til at kigge på Phizackerley på søndag! Han ser altså enormt
sort ud på billederne *G* ja dvs. der hvor han ikke er hvid, jo...

/Pernille


Pernille Scharff (31-01-2002)
Kommentar
Fra : Pernille Scharff


Dato : 31-01-02 08:52

Hej Grit,

tillægsspørgsmål....

> Og så er det hvid spotting (S) - at noget af katten bliver hvid,
f.eks.
> sort-hvid, blåtabby-hvid, rød-hvid
> SS - kat med meget hvidt (bare se Phizackerley på min hjemmeside
> Ss - kat med noget hvidt
> ss - kat uden hvidt
>
I går ku' jeg af en eller anden grund ikke komme ind på din hjemmeside,
men i dag har jeg så været inde og kigge på Phizackerley. Når man ser på
billederne ligner han en sort kat med MEGET hvidt (han ligner nærmest en
Van i farvelægningen ikke?), men der står jo han er sortblotched tabby
m/hvid - hvordan pokker kan man se det når der er så lidt af katten der
er farve på? Fordi der er agoutimønster i pelsen f.eks. - og hvordan kan
man være sikker på at det er blotched og ikke makreltabby? Bare
nysgerrig...

/Pernille


Grit Wessel (31-01-2002)
Kommentar
Fra : Grit Wessel


Dato : 31-01-02 14:29

> I går ku' jeg af en eller anden grund ikke komme ind på din hjemmeside,
> men i dag har jeg så været inde og kigge på Phizackerley.

Vi har lige geninstalleret Linux på serveren, så min hjemmeside har
midlertidigt ligget på min kærestes computer, men den står i stuen og larmer
ret meget, og vi har haft en overnattende gæst i et par dage, og for at han
kunne få lov at sove, slukkede vi for computeren om natten. Derfor
Nu er serveren oppe og køre igen, og min hjemmeside skulle være tilgængelig
nat og dag

> Når man ser på billederne ligner han en sort kat med MEGET hvidt

Sort er han ikke, det kan man tydelig se, når man ser ham i virkeligheden,
men det kan godt være at hans farvede områder ser sorte ud på billeder.

> og hvordan kan man være sikker på at det er blotched og ikke makreltabby?

100% sikker er jeg vel heller ikke
På den lille plet han har i nakken og halen er der meget langt mellem
striberne. De meste er ensfarvet, hvilket sikkert også er derfor du synes,
at han ser ud til at være sort, og der er kun meget lidt agouti-hår. Det
tyder temmelig stærkt på, at han er blotched.

Men du må vist hellere kigge nærmere på ham på søndag, så kan du selv se
det.

MVH Grit


--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/



Martin Kristensen (31-01-2002)
Kommentar
Fra : Martin Kristensen


Dato : 31-01-02 11:51

Hej Mette,

Der blev du nok overrasket, hva' ?

Jeg kan kun bekræftige at din lille hunkat har det godt hernede i
syden, men hun er lidt utilfreds med at der bliver snakket tysk til
hende - så det forsøger jeg at kompensere for

Hilsen,

Martin

www.skovkat.dk
www.waldkatze.info


"Mette B. Rahm" <NOSPAMmette@dk-gillian.dk> wrote in message news:<3c56f601$0$272$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Jaaa, så kan I også se billeder af Electra "ex-kæreste" og Sofies nye
> kæreste som hun besøger for tiden.
> Suuuuk - min lille hunkat befinder sig 930 km. Jeg er sikker på at hun har
> det godt, men det er dælme langt væk *snøft*
>
> Venligst Mette
>
> http://www.dk-gillian.dk

Mette B. Rahm (31-01-2002)
Kommentar
Fra : Mette B. Rahm


Dato : 31-01-02 16:24

Hrmpf.... man kan da heller aldrig vide sig sikker på hvem der læser ens
indlæg *hihihi*
Nå ja - en gang imellem skriver min kære veninde til mig fra Aalborg at nu
har hun læst jeg har skrevet så'n og så'n - Ja Mette !! Det er dig jeg mener
!! *hehe*

Knus

Mette, der er glad for at Sofie lærer Tysk, så kan hun oversætte for sin
"mor" på udstillinger fremover *hehe*



Grit Wessel (31-01-2002)
Kommentar
Fra : Grit Wessel


Dato : 31-01-02 23:02

> Hrmpf.... man kan da heller aldrig vide sig sikker på hvem der læser ens
> indlæg *hihihi*
> Nå ja - en gang imellem skriver min kære veninde til mig fra Aalborg at nu
> har hun læst jeg har skrevet så'n og så'n - Ja Mette !! Det er dig jeg
mener
> !! *hehe*

Ja, man tror at det kun er katteinteresserede, der læser med, men sådan
fungerer verden ikke! Min storebror søger på mit navn, og læser hvad jeg
skriver. Sidste lørdag skrev jeg noget med, at jeg holdt en slapperdag, sov
længe og spiste pizza. Det indlæg havde min storebror videresendt til min
mor med en kommentar om "her kan du se, hvad din datter går og laver". Hvad
i alverden bilder han sig ind!!!

MVH Grit


--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/



Trine Stubbe Teglbja~ (01-02-2002)
Kommentar
Fra : Trine Stubbe Teglbja~


Dato : 01-02-02 08:57

In <3c59bece$0$89101$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Grit Wessel wrote:


> Ja, man tror at det kun er katteinteresserede, der læser med, men sådan
> fungerer verden ikke! Min storebror søger på mit navn, og læser hvad jeg
> skriver. Sidste lørdag skrev jeg noget med, at jeg holdt en slapperdag,
> sov længe og spiste pizza. Det indlæg havde min storebror videresendt
> til min mor med en kommentar om "her kan du se, hvad din datter går og
> laver". Hvad i alverden bilder han sig ind!!!

   Uhm, jeg var helt ærligt blevet skruphamrende tosset! Men jeg kan heller
ikke li at føle mig overvåget. Jeg ku lige leve med at min kæreste skulle
sidde og se de indlæg jeg havde skrevet om at "nu havde vi sørme fået
alle vores kattebilleder op og blah blah blah" og så ku jeg ikke huske
URL'en - han grinede osse godt af mig ;)

--
Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Mette B. Rahm (01-02-2002)
Kommentar
Fra : Mette B. Rahm


Dato : 01-02-02 15:11

Hehe, nu hende Mette jeg hentydede til har faktisk selv 2 katte, en fra mig
og en fra Lotte der engang præsenterede sig selv herinde *grin*
Tja.... der har da også været gange hvor jeg læser væsentligt mere end jeg
skriver *grin*
Engang skrev jeg lidt i dk.snak.seksualitet - uha, hvor blev Jesper sur da
jeg sagde det til ham *hihi* - han var bange for at hans chef eller nogle
venner lurede med og så vidste de jo for meget om ham, mente han *grin* - Så
der stoppede jeg med at skrive, der er vel også visse ting man ikke deler
med hvem som helst

Mette



Sabina Hertzum (01-02-2002)
Kommentar
Fra : Sabina Hertzum


Dato : 01-02-02 15:44


"Mette B. Rahm" <NOSPAMmette@dk-gillian.dk> wrote in message
news:3c5aa1f3$0$99577$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hehe, nu hende Mette jeg hentydede til har faktisk selv 2 katte, en fra
mig
> og en fra Lotte der engang præsenterede sig selv herinde *grin*
> Tja.... der har da også været gange hvor jeg læser væsentligt mere end jeg
> skriver *grin*

det tror jeg faktisk de fleste herinde gør*G*

> Engang skrev jeg lidt i dk.snak.seksualitet - uha, hvor blev Jesper sur da
> jeg sagde det til ham *hihi* - han var bange for at hans chef eller nogle
> venner lurede med og så vidste de jo for meget om ham, mente han *grin* -

> der stoppede jeg med at skrive, der er vel også visse ting man ikke deler
> med hvem som helst

dss er faktisk en rigtig hyggelig gruppe... ok... afsløret*G* jeg skriver
derinde*GG*
vi har jo også "træf" nu og da og det ender altid med en rigtig hyggelig
fest med masser af god mad og godt selskab..... og ofte ender det ikke før
engang ud på de små timer*G*

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk



Kate (01-02-2002)
Kommentar
Fra : Kate


Dato : 01-02-02 21:57

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> wrote in
news:3Rx68.12585$Eu2.1049166@news010.worldonline.dk:

>> Tja.... der har da også været gange hvor jeg læser væsentligt
>> mere end jeg skriver *grin*
>
> det tror jeg faktisk de fleste herinde gør*G*
>
>

Ja, det tror jeg du har ret i Sabina, der er da tider hvor jeg læser
jeres guldkorn men ikke synes jeg selv har noget rigtigt på hjerte.

Kate

Sabina Hertzum (02-02-2002)
Kommentar
Fra : Sabina Hertzum


Dato : 02-02-02 11:14

"Kate" <oliwer@wanadoo.dknoget> wrote in message
news:viD68.2587$LX2.623598624@news.orangenet.dk...
> Ja, det tror jeg du har ret i Sabina, der er da tider hvor jeg læser
> jeres guldkorn men ikke synes jeg selv har noget rigtigt på hjerte.

indimellem er det her "hygge posten" også meget skægt..... der hvor man
reelt ikke siger noget fornuftigt men gerne lige vil tilkendegive at man
stadig er her*G*

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk



Kate (01-02-2002)
Kommentar
Fra : Kate


Dato : 01-02-02 21:55

"Grit Wessel" <wessel@mailme.dk> wrote in
news:3c59bece$0$89101$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> min storebror videresendt til min mor med en kommentar om "her kan
> du se, hvad din datter går og laver". Hvad i alverden bilder han
> sig ind!!!
>
> MVH Grit
>

Haha, man kan åbenbart ikke føle sig sikker i sådan en lille "lukket"
gruppe
Nå, der er såvidt jeg ved kun et af mine familiemedlemmer der læser med
her *g*

Kate

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408866
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste