Vel hjemme igen
Fra : Aristo

Dato : 29-01-02 15:53

Hej NG

Ja nu er vi kommet hjem fra dyrlægen...min perserpige Isabelle og jeg.
Isabelle skulle steriliseres i dag og jeg har været lidt nervøs for hvordan
hun ville klare besøget hos dyrlægen, men hun tog det stille og roligt. Jeg
har lige hentet hende og alt tegner ok. Hun sover lige i øjeblikket, men jeg
har fået at vide, at når hun vågner op, ja så skal jeg give en hende trakt
på, og den skal hun beholde på i 12 dage. Det er mig meget imod, da jeg har
set hvor psykisk hæmmende sådan en kan være for en kat. Jeg ved godt, at det
er for at forhindre at hun piller i såret, men kan det ikke være nok, at jeg
observerer hendes adfærd? Jeg kan selvfølgelig ikke være hjemme hele tiden
og er det så forsvarligt at lade hende gå uden eller med for den sags
skyld?? Jeg vil nødigt at hun kommer til skade eller har det dårligt.
Jeg har før fået steriliseret en maine coon og hun fik ikke en trakt med
hjem og hun pillede heller ikke i såret.
Jeg vil gerne høre lidt om jeres erfaringer på dette område......

Venligst

Hanne

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-01-02 16:39

"Aristo" <aristocat@mail.dk> wrote in message
> [...]
det
> er for at forhindre at hun piller i såret, men kan det ikke være nok, at

uh..... hvor har jeg ondt af dig*G*
min rasmine blev sterriliseret i efteråret.... og hun var en af de misser
der IKKE kunne lade stingene være... min dyrlæge var chokeret.... det havde
han aldrig oplevet før... hun pillede dem simpelthen ud.....
da hun kom hjem havde hun ingen krave eller noget på.... men efter vi havde
været afsted for at få hende syet igen måtte vi jo ty til de skrappe
midler.....

> [...]
> hjem og hun pillede heller ikke i såret.
> Jeg vil gerne høre lidt om jeres erfaringer på dette område......

mit råd til dig er at du holder øje med hende.... hvis hun viser tegn på at
være glad for at nuldre rundt i såret så prøv at distrahere hende....
da rasmine fik kraven med hjem efter anden gang ( uden beregning sæfølig
fik jeg ordre på at hvis hun begyndte igen skulle hun have den på.....
ellers ike..... jeg gjorde selv det at jeg tog den af hende nogle timer om
dagen når jeg var sammen med hende... og at hun så havde den på om natten og
når hun var alene..... havde bestemt ikke lyst til at skulle afsted med
hende for 3 gang.....

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Brian Søgaard

Dato : 29-01-02 16:40

Da vores hunkat blev neutraliseret fik hun ikke trakt på og slikkede engang
imellem på såret men pillede aldrig i det. Vi fjernede hendes hoved når hun
slikkede på såret de første dage ogsgå var det det. Ingen problemer der og
håber heller ikke der kommer det når vores hankat skal "snittes" om 14 dage
Brian

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 29-01-02 21:00

"Brian Søgaard" <brian@gronaerten.dk> wrote in message
> [...]
> slikkede på såret de første dage ogsgå var det det. Ingen problemer der og
> håber heller ikke der kommer det når vores hankat skal "snittes" om 14

Bare rolig, Brian, der ER slet ikke nogen sting en hankat kan pille i
Det var der i hvert fald ikke på Jack og så vidt jeg husker heller ikke på
Bøv, jeg tror faktisk ikke engang det er limet, det er bare så lille et snit
at det kan holde sig selv sammen.

Hilsen
Lisbeth
--
~No outfit is complete without a few cat hairs~
********** http://cutiecats.tripod.com ************

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 29-01-02 16:59

Hejsa :)
Da Røskva blev neutraliseret fik vi ikke nogen krave med hjem. Vi fik bare
at vide at vi skulle holde lidt øje med hende, og hvis hun slikkede meget på
såret så skulle vi komme igen hvis det gik op. Hun slikkede dog slet ikke på
det, så det var ikke noget problem.
Jeg ville afvente situationen og se hvad hun gør, og hvis hun endelig er
meget interesseret - og hun begynder at pille snorene ud så sæt den på.
Mvh
Vibeke

Fra : Kate

Dato : 29-01-02 21:21

Nu er det efterhånden 10+ år siden sofie blev steriliseret og hun fik
bare krave på og det var det. Da jeg fik steriliseret min kanin for 2
år siden spurgte jeg så til krave og min dyrlæge sagde nej, kun hvis
hun piller. Han sagde at ofte kunne dyret blive deprimeret af kraven,
så han anbefalede den kun i yderste nød. Som andre har svaret ville jeg
også holde øje med hende og kun bruge krave hvis hun piller. Sofie
havde i øvrigt fået fjernet et sting på trods af krvaen, men ikke så
tidligt i forløbet at det betød noget, dyrlægen kunne bare konstatere
det da hun skulle fjerne stingene.

Kate

Fra : Denise

Dato : 30-01-02 07:43

Hej Hanne
Som nogle skriver, så vent med kraven indtil/hvis hun overhovedet
piller, lidt vaskeri sker der ikke noget ved.
Iøvrigt sørg for at få en af de blå bløde kraver, de er virkelig gode hvis
det skal være. Det er sådan noget "regnfrakkestof" og de kan vendes
begge veje, altså fremad, eller som i dit tilfælde nedad så det virker
som en krave (en poncho) og ikke en tragt hvis du forstår.
D.v.s.kattene kan bedre lide dem, hvis det absolut skal være, istedet
for de stive hvide plastic.
Hilsen Denise

Fra : Pernille Scharff

Dato : 30-01-02 11:33

Hej Hanne,

Ce'Nedra sender kærlige næsenus til Isabelle - hun ved selv hvordan det
føles for hun var også til dyrlægen og blive steriliseret i går, men har
ikke fået nogen tragt/krave med hjem... Håber du og Isabelle kan finde
en fornuftig løsning så hun slipper for at have tragt på i 12 dage!

/Pernille

Fra : Aristo

Dato : 30-01-02 18:49

Hej igen.

Tak for Jeres vejledning. Jeg venter hermed og ser tiden an. Indtil videre
har der ikke været problemer, da Isabelle stadigvæk er lidt groggy og
bevæger sig meget forsigtigt omkring. Hun er dog ved at få sit gode humør
tilbage. Hun begyndte således at spinde for lidt siden, da jeg løftede hende
op i sengen og vi tog os en lille slapper!
Tak til Pernille og Ce`Nedra for de kærlige næsesnus. Isabelle og min
tastetur- kat Chaplin sender hermed kærlige næsesnus retur til Ce`Nedra!

Venligst

Hanne

Fra : Hedda

Dato : 30-01-02 22:08

Hej Hanne

Uh, hvor kan jeg følge dine bekymringer om kraven.

Da vores Chanel blev steraliseret blev vi også udstyret med krave (og
penecilin og clorhexidinpudder)

Vi gav hende pligtskyldigt kraven på da hun var vågnet rigtig op, og
den stakkels kat blev fuldstændig apatisk. Hun sad helst musestille
med store, sorte øjne. Hun kunne ikke finde ud af at ramme mad og vand
skålen, kunne ikke gå på bakke, og hvis hun endelig prøvede at bevæge
sig, gik hun helt i stå, når kanten af kraven stoppede ved en reol
eller en dørkarm - så sad hun bare dér, eller kæmpede en vild kamp for
at komme af med torturinstrumentet. Det var SÅ skrækkeligt at se på.

Jeg tog chansen og afmonterede den - selvom dyrlægen, som i øvrigt er
blevet "fyret" sagde, at "vi risikerede hun bed stingene og og
tarrmene faldt ud". Tsk-tsk.

Hun var under skarp bevågenhed hele tiden de første dage, men faktisk
viste hun ikke synderlig interesse for den bare mave. Når hun engang i
mellem blev lidt for ivrig for at slikke sagde vi bestemt "nej" - og
det ved hun godt, hvad betyder, så kom hovedet op igen.

Jeg vil selvfølgelig ikke sige til dig, at du saaaagtens kan undvære
det monstrom - tænk, hvis der skere noget.

Men min erfaring blev altså en missetat, som kom meget nemmere igennem
forløbet, end hvis hun havde haft krave på....

Held og lykke med det - mange tanker fra
Hedda, og Chanel, som sender sympati-spin til Isabelle og Oscar, den
lille bølle, der lever i lykkelig uvidenhed om slige sager....

Fra : Aristo

Dato : 30-01-02 22:48

Hej Hedda

Tak for din historie om Chanel. Jeg har valgt at starte ud med at holde godt
øje med Isabelle...særligt her i de første dage. Kraven kommer kun på i
nødstilfælde, d.v.s hvis hun viser interesse for såret og ikke vil forstå et
nej. Men indtil videre går det også. Isabelle er stadigvæk meget sløv og går
meget forsigtig rundt. Hun bruger det meste af tiden på at slappe af, og det
er jo egentlig meget fornuftigt ovenpå sådan et indgreb.
Din historie med Chanel og kraven, kan jeg kun nikke genkendende til. Da jeg
boede hjemme havde (har stadigvæk) vi en hankat kaldet Hansi. Han er 16 år i
dag og still going strong. Han fik på et tidspunkt et fedtknude, som skulle
fjernes. Han blev syet, men kunne ikke lade stingene være og det lykkedes
ham da også at pille et par stykker op, således at han skulle igennem turen
igen. Dyrlægen forlangte så en krave på ham og aldrig har jeg set så
ulykkelig en kat. Han gik rundt med store sorte øjne, som altid synes at
være rettet bedende på mig ( Jeg var/ er en af Hansi bedste
kælekammerater! ) og så ville han helst hvis jeg kunne bære rundt på ham
eller sidde med ham hele tiden. Det sled på samvittigheden, for jeg havde jo
også skolegang og arbejde, så jeg ringede til dyrlægen og sagde at nu måtte
hun finde en anden løsning for det her gik ikke. Hun fandt da også en spray,
som lugtede grimt af tjære, og det ville bevirke, at katten ikke ville
slikke på det område, som var blevet sprayet. Det virkede og lugten
forsvandt heldigvis hurtigt.....og den gamle Hansi blev atter sig selv igen.

Kan du hilse Chanel og sige tak for sympati-spineriet

Venligst

Hanne