Funktionskredse ???
Fra : NET_up

Dato : 29-01-02 15:52

Hej

Jeg har nogle gange hørt udtrykket "funktionskredse" - hvad er det ?

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 29-01-02 15:58

Hejsa

Det er de anlæg eller funktioner alle hunde er født med.

Dem vi oftes taler om er Jagtfunktion, flokfunktion, undersøgelsesfunktion
og forsvarsfunktion.

Hunden kan kun være i en funktion af gangen, men det der snyder os mennesker
er at de skifter på et splitsekund. Eks Hunden kaldes ind kommer (
flokfunktion) men få meter før dig ser den en hare og vipti den er i
jagtfunktion og at få den ud af det kræves et godt arbejde, at du bliver
mere interessant en haren.
Ofte når vi ser hunde lave overspringshandlinger kan det skyldes at hunden
ikke lige kan finde ud af hvad det er vi vil og derfor har svært ved at "
vælge" funktionskreds.
Det var den meget meget korte version.
V H Gitte
P.S DKK´s basis kursus uddyber dette emne og mange flere.

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-01-02 20:21

Jeg kan ikke lige huske DKKs hjemmeside adresse - kan du lige minde mig
om den? Jeg vil meget gerne læse mere om dette kursus du anbefaler så
varmt - det lyder meget spændende.
mvh Camilla

Fra : Sannie

Dato : 29-01-02 20:43

Hej Camilla.
Den er her:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/

Hilsen Sannie

http://www.kandu.dk/

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-01-02 21:44

"Sannie" <Sannie.news@kandu.dk> wrote in message

> Hej Camilla.
> Den er her:
>
> http://www.dansk-kennel-klub.dk/
>

> Hilsen Sannie

Sannie,
Jeg har nu været inde på DKKs side for at lede efter jurser om hunde og
deres funktionskredse og lignende. Jeg må være blind eller info'en om
dette kursus er et andet sted... Jeg kunne iaf ikke finde noget om det.
Kan du være hjælpsom og give mig en nøjagtig link?
mvh Camilla

Fra : Sannie

Dato : 29-01-02 22:21

Hej Camilla.

Info om kurset kender jeg ikke linket til.
Jeg havde "kun" linket til DKK´s hjemmeside.
Men spørg lige Gitte igen.
Hilsen
Sannie

http://www.kandu.dk/

Fra : Sannie

Dato : 29-01-02 20:37

Hej Gitte.

Halløj halløj halløj !!!!!!

Det var lige godt noget jeg ikke vidste en disse om ... endsige hørt om!
Dejligt med disse sider, så jeg får lært noget nyt!

Hvor kan jeg læse mere om det, hvis jeg ikke skal på kursus?

Og er der andre spændende ord, jeg kan læse om (du kan jo ikke vide,
hvad jeg kender eller ikke kender!! *ggg*)

Bedste hilsener fra
Sannie

http://www.kandu.dk/

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-01-02 22:22

Gitte,
Har du et mere præcist link til info om dette kursus? Jeg kan ikke finde
det på DKKs sider.
mvh Camilla *som føler sig lidt dum*

Fra : Lars

Dato : 29-01-02 23:06

Hej Camilla

Her er lidt mere præcis henvisning:
www.dansk-kennel-klub.dk - Information (ude til venstre) - Basiskursus
(aller
nederst)

Her er nogle af punkterne fra kursusplanen:
Ulvens udvikling til hund og racernes opståen
Hundens sanser
Adfærd og funktionskredse
Motivation, tærskelværdier og racetypekendskab
Hundens udvikling fra hvalp til gammel hund
Kommunikation og hundens signaler
Kropssprog hund! menneske og håndtering af hund (Teori)
Kropssprog hund! menneske og håndtering af hund. (Praktik)

Det næste kursus på Sjælland er den 24/2, men det er desværre overtegnet
(eller heldigvis, hvis man ser det fra den anden side) og der er endnu ikke
fastsat en dato for det næste, men hold øje med kredssiderne i DKK's
medlemsblad Hunden.
Gitte kan sikkert sige mere om evt. kursus i det jyske.

Hilsen Lars

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-01-02 23:11

Mange tak for udførligt svar. Jeg bor i Nordsjælland og har endnu ikke
hund - jeg er interesseret i at lære om hunde INDEN jeg evt får hund, da
mit erfaringsgrundlag i øjeblikket mest er indenfor katte. jeg er
endnu ikke medlem af DKK - skal man være det for at komme på deres
kurser? eller kan man melde sig ind i forbindelse med kurserne?
Jeg er meget interesseret i at høre nærmere om næste kursus.
mvh Camilla

Fra : Lars

Dato : 21-02-02 00:16

Hej Camilla

Undskyld jeg ikke har svaret før, der har været så meget andet.

Du skal være medlem, for at komme på kurset og det opslået i DKK's
medlemsblad "Hunden".

Pt. er der - så vidt jeg ved - ikke fastsat en dato for et nyt kursus her på
Sjælland, men jeg skal prøve (jeg lover ikke noget at huske at informere
dig, når jeg ved noget.

Du kan jo evt. prøve at besøge træningspladsen i Hillerød (i slotsparken bag
slottet). Der kan du møde en masse hundemennesker og få en fornuftig snak
med dem.

Hilsen
Lars Kr. Nielsen

PS. Jeg kan så fortælle dig at hunde og katte går fint i spænd sammen.
Vores to katte og to hunde trives fint sammen, det er tydeligt at de
gensidigt er med i hinandens "flok"

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 29-01-02 23:25

> Gitte kan sikkert sige mere om evt. kursus i det jyske.
>
> Hilsen Lars

Hej Lars.

Ja selvfølgelig 17 marts i Randers.

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 29-01-02 23:10

Hejsa.

I kan læse om kurset i HUNDEN, under kreds 6 står der da lidt, Kurset er et
tilbud til dem der vil lære lidt om hunde og er obligatorisk for alle der
vil være eks. hvalpe instruktørere i DKK.
Kurset er et grundkursus, da det jo kun er en dag. Jeg har vist skrevet et
andet sted hvad det handler om.
V H Gitte

Fra : Lars Stricker

Dato : 30-01-02 09:26

Hejsa
De dersens funktionskredse er altså stort set det de fleste andre kalder drifter
- ikk ? jagtdrift - byttedrift - flokdrift osv.
Ligesom det som du (og jeg ) kalder overspringshandlinger, i visse kredse er
omdøbt til afhæmninger.
Nå, det var blot en sidebemærkning, fordi jeg synes det er lidt underligt at
innovation indenfor hundeadfærd/hundetræning somme tider åbenbart bare består i
at man giver tingene et nyt navn
mvh

-Lars
**************************

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 30-01-02 09:35

Hej Lars.

For mig er det ikke et nyt ord, men det jeg bruger og kender. Men du har ret
der er ofte mange ord for samme mening. Men drifter er for mig lidt andet,
hundens seksualitet er for mig drift.
Ordet afhæmning kender jeg ikke, kan du definationen eller er det det samme
som overspringshandling ?
V H Gitte

Fra : Lars Stricker

Dato : 30-01-02 10:58

Hejsa
For mig at se, er diskussionen om drifter/funktionskredse og
overspringshandlinger/afhæmninger kun en diskussion om smarte nye ord, som er
med til at skabe begrebsforvirring hos mange hundeejere.
Jeg var for nogle år siden involveret i en diskussion omkring
overspringshandling/afhæmning med en temmelig kendt hundeperson, og
dengang som nu med funktionskredsene syntes jeg, i modsætning til hende, at
forskellen er ens.
(Jeg har gemt diskussionen, som foregik via et offentligt web-board, og kan godt
maile dig et link til den, hvis jeg har pirret din nysgerrighed).
I mine øjne er det lidt som at diskutere forskellen på f.eks. øl/bajere
hunhunde/tæver eller chicks/sild

mvh
-Lars

***************************

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 30-01-02 11:19

> maile dig et link til den, hvis jeg har pirret din nysgerrighed).

Hej Lars.

Ja tak meget gerne, der er ALTID nyt at lære og andre måder at se tingene
på.
V H Gitte

Fra : Sannie

Dato : 30-01-02 11:34

Hej Lars.
Jeg er da så nysgerrig, så jeg godt kunne tænke mig at se diskussionen.
Det er egentlig pudsigt, ... dét dér med diskussioner.
Ofte er det sådan, at to parter kan være virkelig enige, men ordvalget
er forskelligt. Og så hører de ikke hinanden, og bølgerne kommer
virkelig til at gå højt i deres hellige enighed.

Pudsigt!
Finurlige tanker fra
Sannie

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Stricker

Dato : 30-01-02 12:19

Hej
Jeg beklager meget, har lovet mere end jeg kan holde, da det har vist sig at
diskussionen lå gemt på min forrige PC
mvh
-Lars
**********************

Fra : Lars

Dato : 30-01-02 17:12

Hej Lars

Ordet "funktionskredse, er nu ikke nyt - det har været fremme i årevis.
Det optræder i Järveruder'nes bog "Din hund", som udkom i Sverige i -79 og
oversat til dansk i -81
Jeg har set det brugt ind imellem i anden litteratur, men kan dog ikke huske
hvor.
At bogen så bruges som elevmateriale i DKK regi ifbm. instruktøruddannelse
gør det rimeligt udbredt i stil med at jeg tror, at drifter mm. bruges i DCH
regi.

Man kunne jo måske ønske sig at de to "kredse" nærmede sig hinanden med
fælles forståelse til følge, men desværre tror jeg det bliver svært.

Kunsten for os interesserede mennesker er så, at vi bare skal huske dobbelt
så mange ord, men det skærper jo så sikkert vores egen hjerne.

Hilsen fra en anden Lars

Fra : Lars Stricker

Dato : 31-01-02 09:58

Hej Lars
Tak for din gode forklaring på ordets oprindelse og udbredelse. Må se at få læst
bogen ved først givne lejlighed.
Jeg må så konstatere, at mit herlige gadekryds Alfred (18 uger) ikke viser
jagtfunktion, men derimod jagtdrift, når han ivrigt, men forgæves jagter
solsorte i haven. Han starter nemlig hvalpetræning i DcH på søndag
mvh
-Lars S.

********************

Fra : NET_up

Dato : 31-01-02 11:54

Hej

Det lyder som en frygtelig sammenblanding af instinkter og drifter du
her giver. Med hensyn til at få hunden til at komme når den jagter en
hare mener jeg nu heller ikke det er et spørgsmål om at blive meget
interessant men derimod et spørgsmål om at drifterne er hierakisk
ordnet. Ligger jagtdriften over flokdriften skal der en ret kraftig
nøglestimuli for at få hunden til at skifte drift.

Hvis hunden laver "overspringshandlinger" er det vel lige så ofte
dæmpende signaler eller fordi den ikke får sine drifter opfyldt 100 %.
F.eks. hvis man bruger hundens byttedrift og så "belønner" med trækkeleg
i stedet for at lade hunden bære byttet.

Med hensyn til DKKs træning så er det vist lidt for pylret til mig

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 31-01-02 12:07

> Med hensyn til DKKs træning så er det vist lidt for pylret til mig

Hejsa
Har du prøvet ? Jeg syntes ikke vi er pylret. Vi bruger motivation, er det
pyller?
V H Gitte

Fra : NET_up

Dato : 20-02-02 14:46

> Har du prøvet ? Jeg syntes ikke vi er pylret. Vi bruger motivation, er
det
> pyller?

Du får det til at lyde som noget helt specielt at I bruger motivation -
kan du nævne nogle steder hvor man ikke gør det ?

Desuden gik min kommentar med at det er pylret mere på programmet end
metoderne - sådan lidt lydighed det er jo noget alle hunde kan lære

Jeg er mere til PH, IPO og BHP.

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Stricker

Dato : 31-01-02 12:44

Hejsa

NET_up wrote:

> Hej
> Med hensyn til DKKs træning så er det vist lidt for pylret til mig

I så fald er det nok heller ikke i DcH, du skal træne hund. Jeg tror nemlig
at træningsmetoderne, om ikke betegnelserne vi bruger, er ret tæt på
hinanden.
mvh
-Lars S.

Fra : pmj

Dato : 29-01-02 23:15

"NET_up" skrev d. 29-01-02 15:52 dette indlæg :
> Hej
>
> Jeg har nogle gange hørt udtrykket "funktionskredse" - hvad er det ?

Jeg har hørt DKK folk bruge udtrykket og det omtales i bøgerne Din Hund
og Din hund fortsætter af Sven Järverud og Gunvor af
Klinteberg-Järverud.
Udover de funktionskredse der er nævnt i bøgerne har jeg oplevet flere
hunde (bl.a. min egen) der har en "løbefunktionskreds" som det kan være
svært at få den ud af.

Hilsen

Pia Johnsen
http://home.worldonline.dk/~piasevy/

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 29-01-02 23:20

> Hej igen
Jeg har lige tjekket DKK´s hjemmeside gå ind under information, der står
BASISUDDANNELSE og er en glimrende beskrivelse.
V H Gitte