SMS: Stof til eftertanke
Fra : Rhythm

Dato : 29-01-02 13:28

Den her link giver vist stof til eftertanke næste gang at i sender SMS´er
http://www.it-avisen.dk/nyheder.asp?id=3124&app=def&i=3

Fra : Mig

Dato : 29-01-02 14:34
Fra : Anders HJ

Dato : 29-01-02 14:46

Med GPRS er det heldigvis gratis at sende SMS'er.
Men så betaler man jo også abonnement, men det kan bestemt betale sig for
mig.

Anders

Fra : Jørgen Thomsen

Dato : 30-01-02 09:26

Den Tue, 29 Jan 2002 14:46:03 +0100, skrev "Anders HJ" <me@NOSPAMiceduck.com>

>Med GPRS er det heldigvis gratis at sende SMS'er.

Hos hvilket selskab? Har du fået en regning fornylig?
Jeg mener der tidligere i gruppen har været indlæg om, at der var blevet
lukket for SMS via GPRS, så man kom til at betale normal takst.

- Jørgen

http://SMSnu.dk/ Hurtig SMS via email og browser
http://dns.jth.net/ Godk. DNS servere m. dyn. IP samt salg af domæner

Fra : Anders HJ

Dato : 30-01-02 13:59

Det virker hos TDC. Der er ikke mange der kan blive enige om det er gratis
eller ej, men de mest pålidelige kilder siger at det ér gratis. Har ikke
fået nogen regning endnu, men jeg er 99% sikker på det er gratis.

Anders

Fra : Peter Rongsted

Dato : 29-01-02 13:47

"Rhythm" <hjemstedet@FJERNyahoo.dk> wrote:

>Den her link giver vist stof til eftertanke næste gang at i sender SMS´er
>http://www.it-avisen.dk/nyheder.asp?id=3124&app=def&i=3

Det jeg mest kommer til at tænke på er, at ham der har skrevet det, ikke
ved ret meget om mobiltelefoner. Nu er kilden da også VG - Norges svar
på Ekstra Bladet - så man kan ikke vente meget kvalitet fra den side.

En SMS består af en header plus op til 160 tegn af 7 bit (1120 bits) -
der er ingen kontrol bit! Headeren er på op til 30 oktetter (240 bits).
Altså i alt max. 1360 bits ikke 1280 bits. Desuden sendes der altid en
kvitering mellem SMSC og mobil, som vel skal regnes med, når man tager
returkanalen med på talesiden. Hvis man ber om rapport kommer der en
ekstra SMS med kvitering i tilgift.

En talekanal sender ca. 22,5 kbps i hver retning - ikke 9,6 kbps, som
der skrives.

Peter