Du kære måne
Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 29-01-02 10:31

Jeg stod og kiggede på den flotte fuldmåne i går aftes og kom
til at spekulere på om dens tilsyneladende størrelse er en
tilfældighed. Er der nogen, der tør komme med et bud på hvor
meget anderledes fuldmånen kunne se ud (under realistiske antagelser
om vægtfylde, Rochegrænse, solens tyngdepåvirkning, etc) ?

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 29-01-02 11:58

Kai Birger Nielsen skrev:

> Er der nogen, der tør komme med et bud på
> hvor meget anderledes fuldmånen kunne se ud?

Jeg har lige et tillægsspørgsmål: Kan det tilskrives andet end
tilfældighederne, at de to store himmellegemer Solen og Månen synes at
være lige store, set fra Jorden?

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 29-01-02 12:11

Peter Bjerre Rosa skrev:

> Jeg har lige et tillægsspørgsmål: Kan det tilskrives andet
> end tilfældighederne, at de to store himmellegemer Solen
> og Månen synes at være lige store, set fra Jorden?

Nu er det jo et spørgsmål hvordan man definerer "tilfældigheder", men
det er vel en tilfældighed, idet det forhold at de to legemer synes lige
store, er et "øjebliksbillede". Tidligere lå månen væsentlig tættere på
jorden end nu, og Månen var derfor noget større end Solen, set fra
Jorden. Også fremover vil Månen fjerne sig mere og mere fra Jorden, og
til sidst vil en total solformørkelse være umulig.

Thomas T.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 29-01-02 13:49

Thomas Thorsen wrote:
> og til sidst vil en total solformørkelse være umulig.

Mon der opstår en forening der kæmper for bevaring
af solformørkelser jf. naturbeskyttelsesforeningerne? ;*)

--
Carsten Svaneborg
<signature out of order, use another mail program>

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 29-01-02 15:15

> Mon der opstår en forening der kæmper for bevaring
> af solformørkelser jf. naturbeskyttelsesforeningerne? ;*)

Ikke med offentlige tilskud som det ser ud lige nu - og det er jo nok også
meget godt

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 29-01-02 16:05

Thomas Thorsen wrote:

> [...]
> Jorden. Også fremover vil Månen fjerne sig mere og mere fra Jorden, og
> til sidst vil en total solformørkelse være umulig.

Jep, vi befinder os i den begrænsede periode af Jordens levetid hvor
både ringformede og totale solformørkelser kan forekomme.

Er der nogen der kan sætte år på hvornår den første ringformede
solformørkelse indtraf, samt hvornår den sidste totale solformørkelse
vil indtræffe? Eller måske bare "årmillion"...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : N. Foldager

Dato : 25-02-02 15:04

Thomas Thorsen skrev:

> [...]
>Jorden. Også fremover vil Månen fjerne sig mere og mere fra Jorden, og
>til sidst vil en total solformørkelse være umulig.

Ja.

Og for nuværende afhænger det også af, hvor Månen er i sin let
elliptiske bane ved en solformøkelse.

Nogle gange er den tættere på Jorden og ses for stor, så den dækker
Solen rigeligt (totaliteten varer måske 7 minutter).

Andre gange er den for lille og kan slet ikke dække Solen, så
formørkelsen bliver ringformet i stedet for en total.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 01-02-02 23:37

Kai Birger Nielsen <bnielsen@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
> meget anderledes fuldmånen kunne se ud (under realistiske antagelser
> om vægtfylde, Rochegrænse, solens tyngdepåvirkning, etc) ?

Nu ved jeg ikke helt, hvad du er ude efter - men en søgning efter 'moon
+apparent +size' gav adskillige hits!

Jeg kan fx. anbefale:
http://www.spacescience.com/headlines/ast19dec99_1.htm

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-02-02 07:28

Hans H.V. Hansen skrev:

> Nu ved jeg ikke helt, hvad du er ude efter - men en søgning efter
> 'moon +apparent +size' gav adskillige hits!
>
> Jeg kan fx. anbefale:
> http://www.spacescience.com/headlines/ast19dec99_1.htm

For nogle få dage siden så jeg dette indslag på APD:

   <http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap020130.html>.

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-02-02 07:35