Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et godt mini DV videokamera?
Fra : Erik Olsen

Dato : 28-01-02 23:30

Hej,

Er der nogen der har nogle gode råd omkring køb af et godt videokamera?

Er der evt. nogen der har nogle gode links til test af videokameraer ?

Giver de meget kompakte kameraer en god billedkvalitet ?

Er der stor forskel på 1-CCD og 3-CCD kameraer ?

Er der nogen der har erfaring med at købe pr. postordre i Tyskland ?

Mvh.
Erik

Fra : Lars

Dato : 29-01-02 00:00

"Erik Olsen" skrev:

> Er der nogen der har nogle gode råd omkring
> køb af et godt videokamera?

DV eller Digital-8, alt efter pengepungen.

Et er hvad selve kameraet koster, men du skal også ud umiddelbart efter og
investere i en taske, et ekstra batteri, en 3-fod (stativ), en del bånd
(100-150 kr/stk) og måske et videolys (en lampe). For nogle kameraer også en
ekstra lader, så der kan lades mens der optages. Alt i alt en 2-4000 kr
oveni kameraets pris.

> Er der evt. nogen der har nogle gode links til
> test af videokameraer ?

Har desværre ikke lige nogen ved hånden.

> Giver de meget kompakte kameraer en god billedkvalitet ?

Samme som de knap så kompakte, det er ikke så meget det det kommer an på.
Det er mere ting som båndformat, ccd-chip, optik og bånd. De kompakte
kameraer er dog typisk 50% dyere end de tilsvarende "store". Fordelen er at
de er kompakte - og vejer mindre.

> Er der stor forskel på 1-CCD og 3-CCD kameraer ?

Ja - og også på prisen. 3-CCD kamera koster gerne 2-2½ gange mere end
tilsvarende 1-CCD. Teknisk giver 3-CCD bare er noget bedre billede. Bedre
lys, bedre farver - og tildels bedre opløsning fordi de enkelte
"konponenter" ikke flyder så meget sammen.

> Er der nogen der har erfaring med at købe pr. postordre i Tyskland ?

Ikke her. Personligt vil jeg dog også være lidt betænkelig ved postordre på
lige videokameraer. Det er noget besværligt hvis der er fejl ved
forsendelsen eller hvis det skal repareres. Mange glemmer også at indregne
dansk told og moms i prisen.

Ydermere kan du forsikre det ved køb via en dansk butik. Disse forsikringer
er ikke noget jeg normalt anbefaler ved forbruger elektronik, men i
tilfældet videokamera kan der være både penge og tryghed i det. For ca. 10%
af nyprisen kan du tegne en kasko forsikring der gælder i en 4-5 år, som
dækker alt du ikke iforvejen er dækket ind for. Taber du det på gulvet -
reparation eller ombytning. Låner du det ud og de taber/ødelægger det -
reparation eller ombytning. Glemmer du det i en taxa - nyt kamera. Osv. osv.
En meget meget rar ting at have ved et dyrt videokamera man slæber med sig
rundt til fester, på ferier o.lign.

- Lars

Fra : Peter B. Juul

Dato : 29-01-02 09:55

"Lars" <ab@cd.de> writes:

> [...]
> lige videokameraer. Det er noget besværligt hvis der er fejl ved
> forsendelsen eller hvis det skal repareres. Mange glemmer også at indregne

.... Hvilket heller ikke er nødvendigt, når man handler indenfor EU.

> [...]
> tilfældet videokamera kan der være både penge og tryghed i det. For ca. 10%
> af nyprisen kan du tegne en kasko forsikring der gælder i en 4-5 år,

Prisen er nærmere 30-35% for 3 år, men det er det værd. De kan være
tjent ind allerede første gang det skal repareres, batteriet er
omfattet, så det kan byttes, når det er nedslidt, osv.

--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-01-02 00:38

On Mon, 28 Jan 2002 22:29:57 +0000 (UTC),
Erik Olsen <eolsen@grundfos.com> wrote:
> Hej,
>
> Er der nogen der har nogle gode råd omkring køb af et godt videokamera?

MiniDV er godt. Faldskærmsspringere bruger nok for over
80% vedkommende Sony, idet disse kan holde til at blive
brugt, sparket til i ny og næ, og ikke lider under båndstøj
som f.eks. JVC når de kommer ud i fri luft.

> Giver de meget kompakte kameraer en god billedkvalitet ?

MiniDV giver FREMRAGENDE kvalitet. Og så lider det ikke
under de problemer der er på f.eks. DVD film (jeg hader
de MPEG komprimeringsfejl man kan se).

> Er der stor forskel på 1-CCD og 3-CCD kameraer ?

Hvad skal du optage ? 3-CCD giver en del bedre farver,
specielt omkring farveovergange.

> Er der nogen der har erfaring med at købe pr. postordre i Tyskland ?

Ikke lige video, men handler generelt en del på nettet,og
har ikke haft flere problemer end ved at handle i den
lokale butik

Fra : Lars

Dato : 29-01-02 17:51

"Povl H. Pedersen" skrev:

> og ikke lider under båndstøj som f.eks. JVC når
> de kommer ud i fri luft.

Den kritik kan jeg slet ikke nikke genkendende til.

Har du en kilde ?

- Lars