Netstat -an
Fra : Heidi

Dato : 28-01-02 22:52

Jeg skrev i starten af januar fordi jeg var i tvivl om jeg skulle have en
firewall til windows 98SE. Konklusionen blev, at det behøvede jeg nok
ikke, hvis jeg fulgte alle de sikkerhedsforanstaltninger der var mht.
indstillinger af OE og IE, ikke brugte fil- og udskriftsdeling, og i øvrigt var forsigtig med at åbne filer i mails osv. Nu har jeg
skiftet til XP prof.,
og har den indbyggede firewall aktiveret (selvom jeg kan se at alle ikke
er enige om at det er nogen god idé).

Mit spørgsmål drejer sig imidlertid om netstat -an funktionen.
Jeg har i dag prøvet at køre den nogle gange, både med programmer
åbne og lukkede, og der har været nogle linier jeg har svært ved at
få noget ud af, selvom jeg kigger på siden
url:http://www.iana.org/assignments/port-numbers. Det drejer sig bla.
om følgende numre, som alle har stået til TIME-AWAIT:

directv-web   3334/tcp Direct TV Webcasting
directv-tick   3336/tcp Direct TV Tickers
anet-b      3338/tcp OMF data b
anet-m      3340/tcp OMF data m

printer_agent   3396/tcp Printer Agent
mercantile   3398/tcp Mercantile
csms2      3400/tcp CSMS2
#    3402 Unassigned

Disse linjer har været der, selvom jeg faktisk ikke har haft nogle
programmer åbne - så jeg er lidt på bar bund her...
Er der i øvrigt nogle af disse portnumre som man skal holde mere
øje med end andre - eller burde jeg være sikret, med xp's firewall,
sikkerhedsindstillinger i OE og IE osv.?

Håber der er nogen der kan komme med en simpel forklaring - på
forhånd tak.

--
Mvh. Heidi
SVAR VENLIGST I GRUPPEN, OG IKKE PR. MAIL!!

Fra : Alex Holst

Dato : 29-01-02 00:08

Heidi <nyhedFJERNES@adslhome.dk> wrote:
> [...]
> url:http://www.iana.org/assignments/port-numbers. Det drejer sig bla.
> om følgende numre, som alle har stået til TIME-AWAIT:
[..]

Hej Heidi. TIME_WAIT tyder paa at det er din browser (eller lignende) der
har brugt den lokale port til at skabe en udgaaende forbindelse. Din browser
(eller rettere, din TCP/IP stack) venter nu af forskellige grunde paa, at
forbindelsen lukkes korrekt (ved at modtage de sidste dele af en TCP
forbindelse).

Det er kun LISTEN (og efterfoelgende ESTABLISHED) linier som burde give
grund til undersoegelse og handling.