"no carier"
Fra : Michael Grønne

Dato : 28-01-02 22:22

Hej NG

For nok flere år siden fik jeg at vide jeg skulle ringe ind til tdc og bede
dem om at de skulle holde strøm på min linie 24 timer i døgnet. (jeg har
proaccess isdn (allwayson)). Problemet var at når jeg dialede op så fik jeg
ofte meddellelsen "no carier" (altså ingen linie ? heh..). Fik så at vide af
en kammerat at det var fordi TDC (delvist?) slukkede ens linie hvis den ikke
var blevet brugt i et stykke tid (en timeout). Problemerne forsvandt da også
efter jeg fik dem til at have min linie "tændt" 24 timer i døgnet.
Nu er spørgsmålet så; hvem skal man ringe til ? Og kan i navnet på en
bestemt person i en afdeling som ved hvad han snakker om ville det være
godt - for det er jo nærmest routine at man skal omstilles mindst 5 gange
inden man kommer til den rigtige person der ved noget. Sådan har jeg kun
oplevet det :/

Michael Grønne

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-01-02 22:27

"Michael Grønne" <deltadk@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Fik så at vide af
> en kammerat at det var fordi TDC (delvist?) slukkede ens linie hvis
den ikke
> var blevet brugt i et stykke tid (en timeout).

En kort teknisk forklaring.
ISDN kontrolleres i flere lag.
Når en terminal er færdig kan den lukke sin lag2-lænke eller lade være.
Nogle centraler lukker lag2-lænker der ikke har været i brug i nogen
tid, såfremt terminalen ikke selv gør det.
Når der ikke er flere lag2-lænker kan centralen lukke lag1, hvorved man
kan spare strøm.
Det kan dog betyde problemer for noget ISDN-udstyr der ikke forventer at
skulle vente på at lag 1, 2 og 3 kommer op (selvom standarden
foreskriver at det skal)