AMD XP2000 og køling
Fra : Peter Cramer

Dato : 28-01-02 21:39

Jeg har et Asus A7V266E.RAID bundkort, AMD XP 2000+ CPU, og en Silverado
MKII køler, monteret i et Tower kabinet med sammen med en enkelt
kabinetkøler. Når jeg chekker igennem Asus PC Probe har jeg en CPU
temperatur på 68 grader og en motherboard temperatur på 40 grader. Og det er
uden nogen videre belastning. Ved belastning stiger CPU Temperaturen til ca.
74-75 grader.
Det syntes jeg er for meget.
Er der nogle som har et godt forslag til en bedre køler eller andet som kan
hjælpe ?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 28-01-02 22:20

"Peter Cramer" <peter@bournonwille.dk> wrote in message
> [...]
er
> uden nogen videre belastning. Ved belastning stiger CPU Temperaturen til

Ja, det lyder til at være på grænsen. Hvad siger BIOS'en? Bliver maskinen
ustabil?

Den høje temperatur på bundkortet tyder på et meget dårligt air-flow i
kabinettet eller forkert aflæsning af temperaturen. Asus PC Probe har det
vist med at vise for meget. Mærk lige efter om luften fra strømforsyningen
er 40 grader.

--
- Lars
http://opera.no - the fastest browser on earth!

Fra : Flemming Joensson

Dato : 29-01-02 00:31

[posted and mailed]

> [...]

> Det syntes jeg er for meget.
> Er der nogle som har et godt forslag til en bedre køler eller andet

Jeg har haft et tilsvarende problem med en 1.2GHz Thunderbird på et
A7M266 ligeledes kølet med en Silverado. CPUen blev 65C varm ved at
lave ingenting, og kabinet temperaturen blev 37C.
Så installerede jeg CPUidle 5.9 Pro (Bemærk at Pro udgaven er til XP og
Win2k, og den uden Pro er til Win9x/Me), og min temperatur ligger nu på
48C når jeg sidder og arbejder almindeligt i Word.

Ja det lyder åndsforladt at et program der tager Idle-cyclerne og gør
et eller andet ved dem kan medvirke til at CPUen bliver så meget
koldere men det gav 17 grader Celsius forskel i mit tilfælde!!

Når det er installeres brokkede min version sig over at man ikke kunne
installere det mens det kørte (hvilket det ikke gjorde), dertil kan man
uden problemer klikke Ignore (hvis man altså ikke har en ældre version
kørende i forvejen).
Når det er installeret kan man gå ind i Options->StartUp og så sætte
kryds i Optimize CPU/Chipset.
Det var alt jeg gjorde for at reducere temperaturen til de 48C.

Programmet er desværre shareware og udløber efter 30 dage, men det ser
ud til at virke. Det har i hvert fald hjulpet gevaldigt på min maskine
så jeg overvejer kraftigt at købe en licens til det.

Det afhjælper selvfølgelig ikke problemet når systemet kører med fuld
belastning, men det giver den alligevel noget at give af - så der går
længere tid inden problemet optræder. Løsningen på problemet langsigtet
er at forbedre luftgennemstrømningen gennem kabinettet som det allerede
er foreslået andetsteds i tråden.

PS: Jeg vil anbefale dig at skifte Asus PC-Probe ud med Motherboard
Monitor version 5 - det er så meget bedre, og kan en masse mærkelige og
brugbare ting, såsom vise temperaturen via OSD mens man ser film eller
er inde i spil vha. en genvejstast. Derudover skulle det efter sigende
være mere præcist end Pc-probe. (Læs hjælpefilen for hvorledes det skal
sættes op - den er faktisk skrevet på en simpel og overskuelig måde)

mvh
Flemming

Fra : Peter Cramer

Dato : 29-01-02 14:46

Takker for rådet. JEg vil hjem og "lege"

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 29-01-02 15:06

> Jeg har et Asus A7V266E.RAID bundkort, AMD XP 2000+ CPU, og en Silverado
> MKII køler,
[SNIP]
> [...]
> Det syntes jeg er for meget.
> Er der nogle som har et godt forslag til en bedre køler eller andet som kan

Jeg vil foreslå dig at montere køleren ordentligt, så den virker som den skal.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Deaster

Dato : 29-01-02 16:54

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [SNIP]
>
> Jeg vil foreslå dig at montere køleren ordentligt, så den virker som den
skal.

Jep, jeg har heller aldrig forstået disse idle programmer, hvor fedt er det
liige at ens computer ikke er varm, hvis man alligevel ikke kan udnytte dens
potentiale fordi den bliver for varm når den skal lave noget.

Man kan da godt bruge programmet til at spare strøm og såen, men først når
man ens køler fungerer ordentligt, ellers er det spild af ens penge og cpu
power.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Flemming Joensson

Dato : 29-01-02 20:13

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> wrote in

> [...]

Nu har jeg den samme model køler som han nævner, og den er (for mit
vedkommende) monteret som beskrevet i vejledningen, ikke noget at komme
efter der - så er der jo ligesom ikke så meget jeg kan gøre yderligere
ved køleren (ud over hæve spændingen) så den køler bedre? Men at hæve
spændingen vil give mere larm, og det er netop støjen jeg prøver at
undgå (min kører ved laveste spænding for at den skal støje så lidt
som muligt).

> [...]
>
> Man kan da godt bruge programmet til at spare strøm og såen, men
> først når man ens køler fungerer ordentligt, ellers er det spild af

Prøv at installere det på en bærbar, batteriet kan lige pludselig holde
maskinen kørende 10-20% længere per opladning - så helt unyttigt er det
nu ikke. Men jo, jeg er enig med dig i at man skal sørge for at resten
af systemet virker ordentligt.
Min stationære står tændt hele tiden, og langt det meste af tiden er
den idle, så der vil CPUidle da fint kunne bruges til både at sænke
temperaturen, men også strømforbruget.
Der hvor det så godt som ingen effekt har, er når TmpegEnc arbejder,
der bliver systemet selvfølgelig lige så varmt som førhen, og der er
den eneste løsning at sørge for bedre køling, om det så betyder at
Silveradoen skal have mere strøm, eller om der skal en ekstra blæser i
kabinettet ved jeg ikke helt endnu.

Flemming

Fra : Peter Cramer

Dato : 29-01-02 21:00

Nu kører jeg allerede med fuld spænding på køleren, 12 volt, dvs. køleren er
direkte monteret på motherboardet. Og jeg accepterer "larmen", selvom jeg nu
ikke føler mig generet af det overhovet. Jeg har endvidere monteret en 80 mm
kabinetkøler.
Og alligevel opnår jeg hurtigt en temp. på 68-69 grader uden at belaste
processoren....
Hvad f....... skal jeg så gøre ?

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-01-02 13:37

[posted and mailed]

> [...]
> Jeg har endvidere monteret en 80 mm kabinetkøler.
> Og alligevel opnår jeg hurtigt en temp. på 68-69 grader uden at

Hvor varmt er der i kabinettet, det kan jo være at din kabinetblæser
ikke gør det for godt?

Brug eventuelt Motherboard Monitor 5 til at aflæse temperaturen med.

Er CPU'en overclocket?

Hvilken Vcore kører CPU'en med?
Nogle kan uden problemer nedsætte Vcore hvilket betyder at den bliver
knap så varm, men samtidig risikerer man at den bliver ustabil - hvis
den bliver ustabil kan man sætte spændingen tilbage til det oprindelige
igen så det skulle være rimelig ufarligt at sætte spændingen ned.
Min kører ved 1.75v hvor den også bliver ca. 65C ved idle (indtil jeg
installerede CPUidle Pro), men jeg har læst om folk som kører ved 1.53v
hvor temperaturen så er under de 50C, uden at CPUen er ustabil.

mvh
flemming

Fra : Peter Cramer

Dato : 29-01-02 20:56