Access-funktionen Nz
Fra : pre

Dato : 28-01-02 14:14

Er der en der vil gi´ mig formuleringen for denne funktion (NonZero).
Desværre optræder den i næsten alle de koder jeg tester pt.

pre

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 28-01-02 22:30

"pre" <send@ingen.mail> wrote in message
> [...]
> (NonZero).
> Desværre optræder den i næsten alle de koder jeg tester pt.

Hej pre

Mener du noget ala dette
"Du kan bruge funktionen Nz til at returnere nul, en streng af
længden nul (" ") eller en anden angivet værdi, når Variant er
Null. Du kan f.eks. anvende denne funktion til at konvertere en
Null-værdi til en anden værdi og forhindre den i at sprede sig
gennem et udtryk."

Du kan ofte anvende funktionen Nz som alternativ til
funktionen IIf. I følgende programkode er to udtryk, der
indeholder funktionen IIf, f.eks. nødvendige, hvis det ønskede
resultat skal returneres. Det første udtryk, der indeholder
funktionen IIf, anvendes til at undersøge værdien i en variabel
og til at konvertere den til nul, hvis den er Null.

varTemp = IIf(IsNull(varFreight), 0, varFreight)
varResult = IIf(varTemp > 50, "Høj", "Lav")

I næste eksempel giver funktionen Nz samme funktionalitet
som det første udtryk, og det ønskede resultat opnås i løbet af
ét trin i stedet for to.

varResult = IIf(Nz(varFreight) > 50, "Høj", "Lav")
"

Håber du kan bruge det til noget
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : pre

Dato : 29-01-02 15:32

Tak for hjælpen. Jeg skal vist et par ture i tænkeboksen før det sidder
fast. Problemet er at jeg har droppet Access, som jeg ikke har brug for
mere, og de makroer jeg pt. tester er fyldt med den funktion i flere
varianter. Næppe kan jeg forlange af andre at de skal installere Access for
at kunne bruge en makro.

Her et par eksempler:

.Value = Nz(lst.List(i,0)
(En doc-egenskabs Value sættes til teksten i .Value)

If Nz(itm.JobTitle) <> "" Then

Umiddelbart burde det være muligt at definere en tilsvarende funktion. Hvis
ikke det lige var en egenskabs value kunne man vel lige så godt bruge Is
not Empty e.l.
pre

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-01-02 22:48

> [...]
>
> If Nz(itm.JobTitle) <> "" Then
>
> Umiddelbart burde det være muligt at definere en tilsvarende funktion.

Hmm, du kan jo prøve den her lidt gamle traver

.Value = lst.List(i,0) & ""
(En doc-egenskabs Value sættes til teksten i .Value)

If itm.JobTitle & "" <> "" Then

Burde skrives som
If Len(itm.JobTitle & "") > 0 Then

Har du brug for lidt mere udvidet

Function myNz( _
ByVal vData As Variant, _
Optional ByVal vValueIfNull As Variant = "") As Variant

If IsNull(vData) Then
myNz = vValueIfNull
Else
myNz = vData
End If
End Function

Her går jeg ud fra at du ønsker en tom streng, i stedet for Null

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : pre

Dato : 02-02-02 19:12

Tak for hjælpen - det var næsten alt for meget.
pre

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-02-02 13:25

> Tak for hjælpen - det var næsten alt for meget.

Nope, kun lidt cut'n'paste

mvh/Peter Lykkegaard