Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ferie.
Fra : Anders Thingholm

Dato : 28-01-02 18:36

Hej.
Jeg står og skal på ferie i en månede på Sri Lanka.
Kan ikke finde ud af om jeg skal købe et lille let digital kamera, eller et
ordentlig spejlrefleks kamera.
Jeg regner med at skulle bruge et sted mellem 3000 & 5000.
Nogle der har nogle gode råd, til hvad man bør vælge og hvorfor ?
MVH
Anders

Fra : Asle Bjerva

Dato : 28-01-02 20:59

"Anders Thingholm" <Athing@students.aabc.dk> skrev i melding
> [...]
> Jeg regner med at skulle bruge et sted mellem 3000 & 5000.
> Nogle der har nogle gode råd, til hvad man bør vælge og hvorfor ?
Mine to argumenter:
1) Batterier
De fleste digitalkameraer 'spiser' batterier. Det er fullt mulig med
oppladbare selvsagt, men det er meget ergelig å gå glipp av DET bildet fordi
batteriet er tørt !
2) Lagringsmedium:
Hvis du ikke skal ha med deg en PC til lagring av dine bilder, kjøper du et
kamera for film. Det er lett å få scannet dine negativer / bilder i
ettertid.

For å få et digitalkamera med samme kvalitet på bildene som et speilrefleks
er nok 3-5000 i minste laget. Selv gikk jeg fra speirefleks til Minolta
DiMage 7, og da er kvalteten omtrent som 35mm, men prisen er godt det
dobbelte av hva du vil investere.
--
Asle Bjerva, Oslo
(Fjern 'spambait 9' for Epost)

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 28-01-02 21:00

"Anders Thingholm" <Athing@students.aabc.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg regner med at skulle bruge et sted mellem 3000 & 5000.
> Nogle der har nogle gode råd, til hvad man bør vælge og hvorfor ?

Det afhænger af hvad du forventer at skulle bruge kameraet til. Hvis du skal
tage "almindelige" feriebilleder, er et digitalt kamera med nogle ekstra
hukommelseskort sikkert et ganske godt valg. Dette giver også mulighed for
at foretage en vurdering og sortering af billederne på stedet, og evt. tage
dem om hvis de ikke er gode nok.
Men vil du lege mere med fotografi, og have nogle flere kreative muligheder,
så vil jeg anbefale et spejlreflekskamera med en ekstra zoomlinse (f.eks.
100-300), der giver muligheder for at komme meget tættere på f.eks. dyr.
Den digitale zoom på digitalkomeraerne er der vist ikke mange der noget til
overs for.

Endelig er der muligheden for at kombinere de to ting, men så er det vist en
noget større pengepung der skal op. :-]

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den!" - Dalai Lama

Fra : HB Nielsen

Dato : 28-01-02 21:59

Min mening er at du skal købe et godt alalog SLR kamera med en 28-80mm og en
70-300mm optik. Grunden? Antal billeder: Hvis du har fx et 128 mb ramkort
vil der ca være plads til 100 billeder i en ok kvalitet, som vil koste en
formuge at få printet ud bagefter.
Total: Havde jeg pengene ville jeg købe et godt SLR

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-01-02 23:07

Anders Thingholm wrote:

> [...]
> Jeg regner med at skulle bruge et sted mellem 3000 & 5000.
> Nogle der har nogle gode råd, til hvad man bør vælge og hvorfor ?

Det at du stiller spørgsmålet op denne måde, gør at jeg vil antage, at
du ikke ikke har de store foto-erfaringer, korriger mig hvis jeg tager fejl.

Hvis forudsætningen er, at du vil lære at fotografere, altså sådan lidt
mere end til alm. husbehov, så ville jeg personligt anbefale dig, at du
vælger et godt digitalt kamera, det er fremtidens løsning.

Men hvis du skal debutere som fotograf, på din tur til Sri Lanka, så vil
du slet ikke kunne nå at opbygge den mængde viden og erfaringer, som er
nødvendige, for at opnå gode resultater med et digitalt kamera.

Du risikerer også at støde ind i uforudsete problemstillinger, hvis du
ikke er godt forberedt, det er f.eks. begrænset, hvor mange billeder der
kan lagres på et hukommelseskort, og ekstra kort er ikke helt billge.
Nogen vil nok sige, at du bare skal lagre i en lidt lavere kvalitet, så
kan der være flere hundrede billeder på et 128 Mb kort, men det skal du
ikke gøre, billederne bliver alt for ringe af en så hård komprimering.

Du skal også ha' en passende mængde genopladlige batterier med, du kan
nemlig ikke forudse, hvornår du kan få mulighed for at genoplade dine
batterier.

Og et digitalt kamera er langt fra en idiot sikker løsning, hvor man
bare trykker på knappen, og så er der taget et godt billede.

Det samme gør sig på mange gældne med et moderne spejlrefleks kamera,
det er også et meget avanceret stykke værktøj, som kræver at brugeren
har en hel del viden om fotografi, og det pågældne kamera, og det er kun
et fåtal motiver, der afventer at du har fået slået op i manuellen.

Så hvis dit behov er alm. feriebilleder til husbehov, så vil mit råd
være, at du ser dig om efter en mere basal løsning, alle de store
anerkendte mærker Nikon, Canon, Leica o.s.v., producerer også
compact-kameraer i top kvalitet, og dem skal du ikke ha' den store viden
og erfaring, for at betjene, og de laver faktisk rigtig gode billeder på automatikken.

Fra : Niels Sloth

Dato : 29-01-02 08:40

Jeg vil tro at du kommer langt med et digital kamera som fx vores
Olympus 2100 UZ med 10 x optisk zoom. Det kan køre på automatik; Emil
på 8 år tager fremragende billeder med det, og jeg har alle de
indstillingsmuligheder jeg kan ønske mig. Men du skal nok være
indstillet på at øve dig med nogle hundrede billeder, det er til
gengæld også nemt og billigt med et digitalt kamera, læreprocessen er
meget hurtigere fordi man bare kan fyre løs og se resultatet med det
samme. Som det er nævnt, skal man regne med et ekstra hukommelseskort
(128 MB, svarer til ca. 250 billeder) og et ekstra sæt batterier, et
sæt holder til 2-3 timers fotosession her hos mig.

Mvh. Niels

On Mon, 28 Jan 2002 18:36:26 +0100, "Anders Thingholm"