Ny her! *mange spørgsmål*
Fra : Camilla Baird

Dato : 28-01-02 13:36

Hej allesammen,

Jeg har læst en del på denne ng efterhånden og tør godt stille mine
spørgsmål som sikkert hurtigt vil afsløre min basale uvidenhed om
hunde...
Min erfaring inden for katte er noget større, da jeg har opdrættet katte
(på hobby plan men meget målrettet og seriøst og med gode
udstillingsresultater i ind-og udland) i ca 10 år.

Min mand og jeg er begge katteopdrættere der så småt overvejer at
indlemme en enkelt hund i familien også. Jeg har en del spørgsmål om
dette.
- Hvilket køn er bedst egnet til at leve i flok med katte?
- Er det lige så almindeligt at kastrere begge køn i hundeverdenen som
det er i katteverdenen? Det er det min fornemmelse at det ikke er - mit
spørgsmål er derfor, hvorfor kastrerer man så nødigt hunde?
- Hvis man ikke kastrerer hun-hundene forventer jeg at de går i
løbetid. hvor tit? hvor længe? hvordan forløber en hunde-løbetid?
(En katte-løbetid varer ca en uge og gentager sig ca hver 6-8uger hvis
den ikke bliver parret. Tegnene er hylen og rullen - nogle hunkatte
strinter også når de er i løbetid.)

Kan et hegn der nemt holder katte inde i haven også holde en hund inde?
Jeg har hørt at nogle hunde kan grave sig ud fra under næsten hvad som
helst... Hegnet er 1,80m højt volierenet med et 0,5m vandret overhæng i
hønsenet. Kattene kan klatre i hegnet hvis de vil, men de kan ikke komme
over.

mvh Camilla *som håber I vil bære over med min uvidenhed om hunde*

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-01-02 13:48

"Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> - Hvilket køn er bedst egnet til at leve i flok med katte?

Tja jeg havde som barn to hanhunde, der begge gik fint i spænd med
vores kat .. og har i mit voksenliv kun haft tæver, der også går fint
i spænd med mine katte .. det er et spørsmål om tilvænding fra hvalp

> - Er det lige så almindeligt at kastrere begge køn i hundeverdenen
som
> det er i katteverdenen? Det er det min fornemmelse at det ikke er

Og du har helt ret .. selv er jeg absolut tilhænger af at hunde der
ikke bruges til avl kastreres ..

> [...]
overhæng i
> hønsenet. Kattene kan klatre i hegnet hvis de vil, men de kan ikke

Det skulle sagtens kunne holde din hund inde , men igen er det et
spørgsmål om opdragelse af hvalpen altså at lære den at et hegn ikke
må overskrides/undergraves .. mvh Ami ... og velkommen i gruppen
forresten ...

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-01-02 14:29

Anne-Marie,
Tak for dine svar. Som I vil finde ud af så giver gode svar ofte
anledning til flere spørgsmål. Jeg kan være mere meget videbegærlig
- iaf stiller jeg mange spørgsmål...

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> vores kat .. og har i mit voksenliv kun haft tæver, der også går fint
> i spænd med mine katte .. det er et spørsmål om tilvænding fra hvalp

I vores situation bliver det snare en hund blandt mindst 7 voksne katte
(som ikke er vant til hund) og et varierende antal killinger (som gerne
skulle vænnes til hund).

> som
>
> Og du har helt ret .. selv er jeg absolut tilhænger af at hunde der
> ikke bruges til avl kastreres ..

Hvorfor er det så ualmindeligt at kastrere hunde?

> [...]

> spørgsmål om opdragelse af hvalpen altså at lære den at et hegn ikke
> må overskrides/undergraves .. mvh Ami ... og velkommen i gruppen

J, opdragelse... det er en hel anden snak når det gælder hunde har jeg
hørt... Man kan godt opdrage en kat til en hvis grad, men man SKAL
opdrage en hund for at den trives overhovedet, ikke? Det er vist ikke
nok med et skarpt "nej" eller "fy", vel? Der skal vist mere
"organiserede metoder" til at opdrage en hund, eller?

mvh Camilla *som vist lige har stukket hånden i et hvepsebo*

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-01-02 15:23

> "Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote in
message

Hej Camilla

Jamen bare spørg du løs der er mange i gruppen der gerne svarer dig og
der er mange forskellige meninger så der er nok at sortere af ..

> [...]
katte
> (som ikke er vant til hund) og et varierende antal killinger (som

De gange hvor jeg har skulle vænne katte til en lille ny hund har jeg
ladet hunden være i huset nogle timer og har beskæftiget den og givet
den tid til at sondere hjemmet .. mens kattene har været lukket i et
andet rum .. når hvalpen så har fået husets duft og er blevet træt og
sover tja så lukkes kattene en efter en ind og kan hilse på det lille
ny familiemedlem og da vovse så er træt og i reglen sover går dette
møde for kattene stille og rolig af .. og der plejer ikke at være
problemer .. dog lader jeg aldrig mine hunde(nu min hund) være alene
hjemme sammen med kattene .. da er hund og kat adskilte ...

Ja her er i al fald den første hvepserede du stikker hånden i . men
det finder du nok ud af .. personligt har jeg altid ladet mine tæver
kastrere dels for at undgå et uønsket kuld hvalpe men også fordi jeg
ikke ser nogen grund til at hunde skal udsættes for en cyklus med
tilhørende hormonale forstyrrelser til ingen verdens nytte idet jeg
ved jeg aldrig vil have hvalpe i hverken hende jeg har nu, eller
kommende tæver jeg får ... og endelig for at undgå div . sygdomme der
ofte rammer ikke kastrerede hunde .. så som livmoderbetændelse , kræft
og ikke mindst for at undgå falsk graviditet .. så mine tæver bliver
kastreret mellem første og anden løbetid ..

> Hvorfor er det så ualmindeligt at kastrere hunde?
Tja for nogle er det et spørgsmål om "etik" og modvilje mod at frarøve
hundene deres kønsdrifter .. nogle mener at en kastreret hund kun er
en halv hund .. nogle mener hunden bliver for tyk og nogle mener
hanhunde bliver aggressive .. men det finder du ud af .. ellers prøv
at læse lidt i andre indlæg i gruppen der har lige været en mega
diskussion om bl. dette ...

> [...]
> hørt... Man kan godt opdrage en kat til en hvis grad, men man SKAL
> opdrage en hund for at den trives overhovedet, ikke?

En hund skal lære at tilpasse sig en verden mellem mennesker .. den
skal aktiveres, trænes og motioneres og bruge såvel sin fysiske som
psykiske side af sig selv ..men inden du går ud at køber hund kan jeg
varmt anbefale dig at læse nogle bøger om hundepsykologi .. kan
anbefale dig bøger af Maria Hanson .. min bedste ven ... eller min ven
tror jeg den hedder, den er rigtig god ... samt Irene H. Jarnved "
helhjertet hundetræning" bøger af Anders Hallgren f.eks "shaping" går
du aldrig fejl af og endelig er der Roger Abrantes der har skrevet en
del gode bøger . Så gå en tur på biblioteket og lån disse bøger og
snak evt. med hundefolk så du ved hvad du går ind til når du får hund
.. .. der jo er helt anderledes og stiller helt anderledes krav end
katte ...

Det er vist ikke
> nok med et skarpt "nej" eller "fy", vel? Der skal vist mere
> "organiserede metoder" til at opdrage en hund, eller?

Nej øvelsen skal alle hunde lære .. men ellers ser jeg mere opdragelse
af hunde som en form for formning .. med bløde metoder unden straf men
blot med belønning af ønskede handlinger ... idet straf efter min
opfattelse ikke har nogen varig effekt som indlæringsmetode ... men
også hundeopdragelse er en hvepserede kan jeg love dig ...

Smil fra Ami

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-01-02 16:39

> [...]
> problemer .. dog lader jeg aldrig mine hunde(nu min hund) være alene
> hjemme sammen med kattene .. da er hund og kat adskilte ...

Er det kun mens de lærer hinanden at kende at du ikke lader dem være
sammen uden overvågning? eller er det altid? Lærer de aldrig at kunne
omgås?

> [...]
> og ikke mindst for at undgå falsk graviditet .. så mine tæver bliver
> kastreret mellem første og anden løbetid ..

De argumenter er næsten identiske med dem vi bruger i katteverdenen når
vi anbefaler folk at kastrere deres katte (helst inden de bliver
kønsmodne).

> [...]
> hanhunde bliver aggressive .. men det finder du ud af .. ellers prøv
> at læse lidt i andre indlæg i gruppen der har lige været en mega

Den med "etikken" er da gammeldags - iaf i katteverdenen. Bliver fertile
hunde der ikke får lov at parre eller få hvalpe ikke frustrerede? (Det
gør katte hvis de ikke får lov at parre eller få killinger.)

> [...]
> snak evt. med hundefolk så du ved hvad du går ind til når du får hund
> . .. der jo er helt anderledes og stiller helt anderledes krav end

En hund skal som andre dyr præges på mennesker (og måske andre dyr) fra
hvalpetiden af, går jeg ud fra. Denne prægning starter vel hjemme hos
opdrætteren? Opdrætteren kender vel sine hvalpes personligheder og
finder de bedste hjem til hvalpene ud fra det?

Snak med hundefolk - hvorfor tror du jeg er gået med her? Er
dette ikke et oplagt sted at møde hundefolk og snakke med dem?

> [...]
> opfattelse ikke har nogen varig effekt som indlæringsmetode ... men
> også hundeopdragelse er en hvepserede kan jeg love dig ...

Jeg mener ikke jeg har nævnt noget om straf - det går jeg heller ikke
ind for.
Jeg forstår at en hund skal have en helt anderledes respekt for mig end
en kat skal - jeg skal selvfølgelig også respektere dyret - men for at
få en velopdragen,(lydig), og velfungerende hund er det vel i bund og
grund gensidig respekt der kræves, eller?

mvh Camilla

Fra : Kosmonauten

Dato : 28-01-02 17:24

> Den med "etikken" er da gammeldags - iaf i katteverdenen. Bliver fertile
> hunde der ikke får lov at parre eller få hvalpe ikke frustrerede? (Det
> gør katte hvis de ikke får lov at parre eller få killinger.)

Hej Camilla,
ud fra de 3 hunhunde tæver what ever jeg har erfaring med, har ingen af dem
udvist den adfærd du beskriver der. Den eneste som har haft en " oplevelse",
er hende jeg har nu, og det var en fejl fra min side der var skyld i det. I
slutningen af den 3 uges løbetid, legede hun med bagboens hanhund og
resultatet var en meget kort "falsk drægtighed", så blev afhjulpet vha.
lange gåture og meget leg, aktivering osv. Da hendes sidste løbetid indfandt
sig, var der ikke skyggen af falskdrægtighed, men jeg er åbenbart bare en
heldig tæveejer ;c)

> [...]
> få en velopdragen,(lydig), og velfungerende hund er det vel i bund og
> grund gensidig respekt der kræves, eller?

En god "flokleder" er nok nærmere det du skal være ;c)
Da hunden jo fra naturens side er et flok dyr.

> mvh Camilla
Ditto hilsen herfra og velkommen til forøvrigt ;c)
Martin & Laika

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-01-02 20:05

> [...]
> sig, var der ikke skyggen af falskdrægtighed, men jeg er åbenbart bare en

Falske drægtigheder kan da umuligt være sundt for en hund - hverken i
fysisk eller psykisk forstand... det MÅ da være sundere for hunden at
kastrere den - helst inden dens første løbetid... eller er det FOR
kontroversielt?

> En god "flokleder" er nok nærmere det du skal være ;c)
> Da hunden jo fra naturens side er et flok dyr.

Hvordan er man det uden gensidig respekt?

mvh Camilla

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 28-01-02 21:14

> Hvordan er man det uden gensidig respekt?
> mvh Camilla

du kan jo starte med at respektere hunden ved ikke at skære dens kønsdele af

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-01-02 22:40

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.h> wrote in message

> du kan jo starte med at respektere hunden ved ikke at skære dens kønsdele af

Det er da en holdning der er til at tage at føle på. Hvorfor mener
du det det? Jeg mener faktisk jeg respekterer den ved at kastrere den da
den således undgår en masse sygdomme og garanteret bliver en roligere,
gladere hund.
mvh Camilla

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-01-02 23:28

> [...]
den da
> den således undgår en masse sygdomme og garanteret bliver en

Vi er helt enige min erfaring er at en kastreret tæve bliver meget
mere i balance med sig selv og harmonisk .. Smil fra Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 11:05

Camilla Baird <primpraus@mail.dk> wrote in message
> [...]

> du det det? Jeg mener faktisk jeg respekterer den ved at kastrere den da
> den således undgår en masse sygdomme og garanteret bliver en roligere,

Ja en roligere hund efter din mening en roligere hund så det passer bedre
for dig og gør det hele nemmere for dig !! Men skal hunden ikke have en
chanse for at være rigtig hund ? måske undgår den sygdomme ved en eventuel
kastration men du rissikerere sandelig også en del nye problemer !

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-01-02 17:56

Hvilke problemer??????

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:Qsu58.2417$m6.237837@news000.worldonline.dk...

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 20:49

Nina El Falaki <cats@feca.dk> wrote in message
> Hvilke problemer??????

der kan komme agresivitet p.g.a. nervøsitet o.s.v.

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-01-02 21:41

> Nina El Falaki <cats@feca.dk> wrote in message
>
> der kan komme agresivitet p.g.a. nervøsitet o.s.v.

Det var da nogle uventede (og uønskede) bivirkninger må jeg sige! Men
hvis du har den erfaring må vi vel tage den til efterretning.
mvh Camilla

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-01-02 17:55

Er du sikker på det, har aldrig hørt om det. Måske kan du henvise til en
side??

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

meddelelse news:J0D58.8414$Eu2.904821@news010.worldonline.dk...

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-01-02 18:42

> [...]
> chanse for at være rigtig hund ? måske undgår den sygdomme ved en eventuel
> kastration men du rissikerere sandelig også en del nye problemer !

Hvilke? Jeg kender ikke til dem og hører gerne om dem.
mvh Camilla

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 20:53

> Hvilke? Jeg kender ikke til dem og hører gerne om dem.
> mvh Camilla

der kan komme agresivitet p.g.a. nervøsitet så man skal nok lige bedømme
hvor stærk ens hanhund er psykisk inden man kasterrer den , vægtproblemer
o.s.v.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 28-01-02 21:10

> Ja her er i al fald den første hvepserede du stikker hånden i . men
> det finder du nok ud af .. personligt har jeg altid ladet mine tæver
> kastrere dels for at undgå et uønsket kuld hvalpe

som man også kan undgå ved at passe på sin hund ! ikke lade den løbe løs når
den er i løbetid os.v. som andre hundeejere gør

men også fordi jeg
> ikke ser nogen grund til at hunde skal udsættes for en cyklus med
> tilhørende hormonale forstyrrelser til ingen verdens nytte

Det er nu engang sådan naturen har indrettet hunden !! så til ingen verdens
nytte er det jo nok ikke vel !!

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-01-02 22:58

meddelelse news:mei58.2221$m6.189969@news000.worldonline.dk...
men

> som man også kan undgå ved at passe på sin hund ! ikke lade den løbe
løs når
> den er i løbetid os.v. som andre hundeejere gør

Ja men jeg passer skam på min hund .. men at passe på min hund
fritager den ikke for div. ubalancer i forbindelse med cyklus og
dertilhørende hormonelle forstyrrelser .. og fritager den heller ikke
fra underlivsbetændelser mv ...

> Det er nu engang sådan naturen har indrettet hunden !! så til ingen
verdens
> nytte er det jo nok ikke vel !!

Ja fordi den fra naturens side skal formere sig så ikke arten uddør ..
men mine tæver skal ikke formere sig .. og så er cyklus faktisk til
mere "besvær" end gavn for hunden .. og kastration af tæver giver ..
om du vil indrømme det eller ej, dejlige harmoniske og ligevægtige
hunde .. akkurat som kvinder der er kommet ud over cyklus bliver mere
harmoniske .. mvh Ami

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-01-02 23:03

Ami,
Det er jo præcis det jeg mener!Skal man ikke bruge hunden i avl er der
ingen grund til at den den "cykler".
mvh Camilla

Fra : Nina El Falaki

Dato : 28-01-02 15:57

Hej Camilla

Du kan låne en hel del gode hundebøger af mig.

Jeg kan også anbefale dig at læse artiklerne på www.canis.no alletiders
side.

M.h.t at grave sig ud under hegnet, er det, som Ami skriver et spøgsmål om
opdragelse. Ellers kan du måske grave plastikplader ca. 60 cm ned i jorden
ved hegnet.

Hunde kommer i løbetid ca. 2 gange om året. Hunhunde kan være PMS som
mennesker, de kan også hyle og være rastløse under løbetiden, men de kan
også være problemfri. Løbetiden varer 3 uger hver gang.

Jeg vil anbefale jer at finde ud af, hvilket temperament I ønsker, og så
vælge race ud fra det, du ved lige som med katte. Her har jeg også en god
hundebog I kan låne.

Har I endelig bestemt jer for at skaffe hund??

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-01-02 16:21

Vi har ikke endelig bestemt os for at skaffe hund, men vi har da kik på
en bestemt race hvis det skal være... en ikke særlig kendt race som vi
"faldt over" da vi ledte efter info om de hunderacer der findes... Norsk
Lundehund.Den lyder som om den ville passe os ganske udmærket.

Det lyder som om vi (hvis vi skal have hund) skal have en hunhund og at
den skal kastreres når tid er. Hvornår bliver en hunhund kønsmoden?
Katte vil jeg uden tøven kastrere tidligt (inden de bliver kønsmodne),
men der er vist ikke så megen forskning mht hunde og tidlig kastration,
vel? Det er vel mest almindeligt at vente til efter første løbetid,
ikke?
At grave plader ned ved hegnet skulle vi have tænkt på da vi satte
hegnet op... Hvis det kan lade sig gøre at lære den ikke at grave ville
det være bedst.
Tak for tilbuddet om lån af litteratur af dig. Jeg ved du er
hundemenneske også.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-01-02 16:28

.... Hvis det kan lade sig gøre at lære den ikke at grave ville
> det være bedst.

Det kan sagtens lade sig gøre at lære dem ikke at grave, ligesom det
kan lade sig gøre at lære dem ikke at springe over .. Både Sandra var
og Wupper er ..store hunde ,og de kunne/kan sagtens springe over det
trådhegn jeg har omkring haven der det meste af vejen er 90 cm .. men
den sidste meter kun 60 cm .. og uden hæk bag endda på denne sidste
meter .. ingen af hundene har nogen sinde været over hegnet og det er
faktisk udelukkende et spørgsmål om at lære dem at det er forbudt ..
mine
smil fra Ami

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-01-02 20:07

ingen af hundene har nogen sinde været over hegnet og det er
> faktisk udelukkende et spørgsmål om at lære dem at det er forbudt ..
> mine
> smil fra Ami

Hvordan gør man så det mest effektivt?
mvh Camilla

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-01-02 16:31

> [...]
at
> den skal kastreres når tid er. Hvornår bliver en hunhund kønsmoden?
afhængig af størrelse omkring 8-10 mdr. alderen

> vel? Det er vel mest almindeligt at vente til efter første løbetid,
> ikke?
Jo efter den første løbetid og så endelig midt mellem 1. og anden
løbetid af hensyn til hundens cyklus .. det giver den mest harmoniske
hund men det ved din dyrlæge til den tid sikkert alt om ...
Smil fra Ami

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-01-02 20:10

> "Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> at
> afhængig af størrelse omkring 8-10 mdr. alderen

Jo mindre/mere spinkel hunden er, jo før bliver den kønsmoden (ligesom
med katte)?

> [...]
> løbetid af hensyn til hundens cyklus .. det giver den mest harmoniske
> hund men det ved din dyrlæge til den tid sikkert alt om ...

Er det helt uhørt at kastrere en hund FØR den bliver kønsmoden? Hvordan
er hundens cyklus? (Hos katte kan man kastrere en hunkat dagen efter en
overstået løbetid...)

mvh Camilla

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 28-01-02 21:24

> Er det helt uhørt at kastrere en hund FØR den bliver kønsmoden? Hvordan
> er hundens cyklus? (Hos katte kan man kastrere en hunkat dagen efter en
> overstået løbetid...)
mvh Camilla

Du kan jo gøre alt du kan også købe en af de nye japanske robotter der
ligner hunde så kan du slukke for den om natten .

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-01-02 22:38

> mvh Camilla
>
> Du kan jo gøre alt du kan også købe en af de nye japanske robotter der
> ligner hunde så kan du slukke for den om natten .

Hvorfor skulle jeg det? Jeg vil gerne have en sund og rask hund som
kæledyr sammen med mine katte - jeg er ikke interesseret i at avle
hunde. Giv mig en rational forklaring på hvad hunden bruger
kønshormonerne til når den ikke skal lave hvalpe.
mvh Camilla

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 11:05

Giv mig en rational forklaring på hvad hunden bruger
> kønshormonerne til når den ikke skal lave hvalpe.
> mvh Camilla

det bliver brugt til mange ting i voksealderen at udvikle muskler ordentligt
pelsen o.s.v. nogle andre kan forklare hvad det mere gør jeg ved at
musklerne ikke bliver udviklet rigtigt

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-01-02 18:44

> [...]
>

> det bliver brugt til mange ting i voksealderen at udvikle muskler ordentligt
> pelsen o.s.v. nogle andre kan forklare hvad det mere gør jeg ved at

Det er jo en kedelig bivirkning som absolut ikke er ænsket og som jeg
ikke kendte til. Er du sikker på det har noget med kønshormonerne at
gøre?
mvh Camilla

Fra : Pia

Dato : 29-01-02 20:13

der er vist visse racer som får problemer med tykkere pels og deraf eksem,
der er nemlig racer som skal trimmes for at trives. Jeg ved ikke hvilke, men
har hørt det omtalt.

:Pia

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-01-02 20:16

"Pia" <x@x.com> wrote in message news:a36s0m$t83$1@sunsite.dk...

> [...]
> der er nemlig racer som skal trimmes for at trives. Jeg ved ikke hvilke, men

Også en uønsket bivirkning - eksem er bestemt ikke noget man spøger med.
mvh Camilla

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 20:58

> "Punish the deed,not the breed"
> <http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.h> wrote in message

Ja nu er jeg jo ikke læge men der er skam mange ting som pelsen stofskiftet
og masser af andre ting som du sikkert kan spørge en uvildig dyrelæge om
eller læse om et andet sted

> Det er jo en kedelig bivirkning som absolut ikke er ænsket og som jeg
> ikke kendte til. Er du sikker på det har noget med kønshormonerne at
> gøre?
> mvh Camilla

Ja jeg var for ½ år siden med en ven inde ved Landbohøjskolen fordi hans
hund skulle kastreres og der fik vi oplyst at man skal være klar over at
det påvirker mange ting i hundens system b.l.a. muskeludvikling

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 28-01-02 18:35

> [...]
> "faldt over" da vi ledte efter info om de hunderacer der findes... Norsk
> Lundehund.Den lyder som om den ville passe os ganske udmærket.

mine orientalere og de gik fint >>i spænd allesammen - Nok fordi de
respekterede hinanden - Een enkelt gang har een af mine basenji >>endda
hjulpen en siamerkatte mor med sine nyfødte killinger, altså slikkede dem
rene (jeg var også >>tilstede) - så alt var under opsyn .......
Efterfølgende måtte basenji tæven ikke komme i nærheden af >>killingerne
!!!! men det er en anden historie -

Lundehunden er af roligt gemyt, så >>det tror jeg er et godt valg -
Lundehunden har ikke de store udsving rent temperamentsmæssigt, og er heller
Lundehunden (hvis man kan kalde det et >>minus) er, at den har en skinger
gøen ... Jeg kendte en ægtepar nær Munkebo på Fyn, der havde 7-8 af

Hilsen Pia

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-01-02 19:22

Pia,

Spændende at læse om dine erfaringer med Lundehunden. Vi er klar
over at det er en ganske sjælden hund - også i Norge. Vi ville være
meget interesserede i ay lære mere om den fra nogen der har haft dem i
hjemmet.

Du har haft Lundehund med Orientalere - pragtfuldt. Er Lundehunden
en type der vil kunne trives med en stor katteflok? eller vil den egt
helst også have en anden (Lunde)hund at socialisere med? Det er jo kendt
at de fleste katte har det bedst med andre katte også.
Min mand og jeg har Russian Blue og Korat - begge ganske aktive,
opmærksomhedssøgende, selvsikre racer. Sammenføringen af to grupper
voksne hunkatte/hunkastrater har været langvarig og interessant... En ny
lille Korat killing har vendt op og ned på nogle ting, men
sammenføringen er nok ikke helt faldet på plads endnu...
Vi skal ikke have hund før kattene er helt enige om indbyrdes rangorden
og den slags. Det ville nok gøre livet lidt FOR spændende.

Selvfølgelig skal dyrene indbyrdes respektere hinanden, men jeg har det
også lidt sådan at da de fleste hunde er større og stærkere end de
fleste katte, så skal kattene have lov at "opdrage" hunden med søm i
handsken... hvor jeg nødig vil se hunden "opdrage" katten med
tænderne... Er mine tanker urimelige overfor katten/hunden?

mvh Camilla

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-01-02 20:01

Pia,

Hvad kan du fortælle mig om Lundehundens generelle helbred? Har de nogle
særlige problemer man skal være opmærksom på?

Jeg har læst på en amerikansk side (som muligvis propaganderer for
"naturlig fodring") at Lundehunde skulle have et meget sart
tarmsystem...

Dette er linken:
http://www.yourpurebredpuppy.com/health/norwegianlundehunds.html

Dette er hvad de skriver:
When you're buying a Norwegian Lundehund...

Serious intestinal diseases (protein-losing enteropathy, intestinal
bowel syndrome, and malabsorption) are almost endemic in the Lundehund.
They can begin at any age and recur again and again as a frustrating
chronic condition that may, depending on severity, end in euthanasia.
Research is under way to determine the causes of these disorders, which
are exacerbated by stress. Though not every Lundehund will be affected,
each should have a fecal test and serum protein level test run at least
twice a year.

Lifespan: 12-15 years.

Er racen virkelig så sart mht fodring?

mvh Camilla *som undrer sig meget over ovenstående beskrivelse*

Fra : Nina El Falaki

Dato : 28-01-02 21:58

Der er vist noget om at lundehunden skal have et tilskud af nogle bestemte
alger, for at kunne fordøje føden rigtigt. Det var der i hvert fald da racen
kom til Danmark, men måske har man avlet denne svaghed væk.

Prøv at kontakte en opdrætter de ved det iaf.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-01-02 23:05

Jeg har sendt den samme side til en Lundehunde opdrætter med spørgsmål
om rigtigheden af de påståede problemer - jeg har ikke fået svar endnu.
Så var det jeg tænkte jeg kunne spørge en her som lod til at have
erfaring med Lundehunde.
mvh Camilla

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 28-01-02 21:21

> [...]
> den skal kastreres når tid er. Hvornår bliver en hunhund kønsmoden?
> Katte vil jeg uden tøven kastrere tidligt (inden de bliver kønsmodne),

Det hedder en tæve og ikke en hunhund ,og hvis du allerede har planlagt at
kastrere hunden inden den bliver kønsmoden så kan det jo næsten være
ligemeget om du får en han eller en tæve efter min mening får du et intetkøn
ud af at kastrere så tidligt hvad vist heller ikke er lovligt ,men du kan
sikkert fyre noget af til din kattedyrelæge så kastrerer han sikkert hurtigt
og råder dig sikkert også til det bare han får sine penge

Hvis man har lidt respekt for sin hund så kastrerer man ikke bare for at
gøre det men kun hvis der opstår et problem man syntes at er grund nok !

Fra : Nina El Falaki

Dato : 28-01-02 21:59

Hej

Hvad med at vise lidt respekt for sine medmen´nnesker også??

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

meddelelse news:Aoi58.2225$m6.190653@news000.worldonline.dk...

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 11:05

> Hej
>
> Hvad med at vise lidt respekt for sine medmen´nnesker også??

Hvad nu ? hvad har jeg nu sagt ?

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-01-02 18:00

Jeg synes bare du er utrolig arrogant og fordømmende fordi Camilla har andre
holdninger end du. Især synes jeg du svarer hende rigtig grimt, når hun nu
kommer til denne gruppe for at lære noget.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

meddelelse news:Asu58.2416$m6.237644@news000.worldonline.dk...

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 21:04

> [...]
> holdninger end du. Især synes jeg du svarer hende rigtig grimt, når hun nu
> kommer til denne gruppe for at lære noget.

Nå men det er da så bare rigtig synd for dig at du føler sådan og
hvad har du så forventet at jeg skal svare på sådan en beskyldning ?? tror
du ikke bare at du er lidt sart ?

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-01-02 17:59

Det er jeg nu aldrig blevet "beskyldt" for, at være sart altså.

Prøv lige at læse det indlæg jeg svarer på. Det er da noget af det mest
arrogante!!

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

meddelelse news:OeD58.8425$Eu2.906476@news010.worldonline.dk...

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-01-02 19:56

Såså pas nu på blodtrykket ik og helt ærligt jeg gidder altså ikke det
der mudderkastning, hvis du ikke kan være saglig så gidder jeg ikke svare
tilbage.Og jeg er aldrig blevet beskyldt for at være arogant.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-01-02 20:12

meddelelse news:OkX58.8889$Eu2.964966@news010.worldonline.dk...
> [...]
svare
> tilbage.Og jeg er aldrig blevet beskyldt for at være arogant.

Helt ærligt hvis der er nogen der kaster med mudder er det da dig og i
al fald ikke Nina!!

Og så skulle du måske lære at leve op til dine egne krav om saglighed
... hvis vi andre ikke gad svare på ikke saglige indlæg ville der være
en del af dine indlæg der aldrig blev besvaret ..

Jo Nina har gjort det og jeg vil nu også gøre det .. for ordet er ret
godt dækkende men du kan også få det mere bramfrit .. og så kalder jeg
dig slet og ret højrøvet og ubehøvlet .. mvh Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-01-02 20:26

> Helt ærligt hvis der er nogen der kaster med mudder er det da dig og i
> al fald ikke Nina!!

såså det er jo altså heller ikke ramme alvor det hele vel jeg laver gas

jeg ved da godt at jeg har smidt lidt med mudder, men tag det nu ikke så
alvorligt vel *smil*

Nina har gjort det og jeg vil nu også gøre det .. for ordet er ret
> godt dækkende men du kan også få det mere bramfrit .. og så kalder jeg
> dig slet og ret højrøvet og ubehøvlet .. mvh Ami

såså nu ikke mere mudder kastning vel du gamle*smil*smil*smil*smil det
smitter*

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-01-02 20:41

Svagheden ved internet er jo, at vi kun har ordene, altså 5 % af
kommunikationen. De resterende 95 % er tonefald mimik og kropssprog, så hvis
man vil være morsom, ironisk m.m. må man altså gøre opmærksom på det fx ved
at bruge smileys

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

meddelelse news:AMX58.8901$Eu2.967988@news010.worldonline.dk...

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-01-02 21:47

> [...]
hvis
> man vil være morsom, ironisk m.m. må man altså gøre opmærksom på det fx

Det må jeg jo prøve at huske Jeg er slet ikke så slem i virkligheden
))

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-01-02 23:47

meddelelse news:oYY58.3494$m6.318912@news000.worldonline.dk...

> Det må jeg jo prøve at huske Jeg er slet ikke så slem i
virkligheden
> ))

Nej garanteret ikke men sommetider farer der en drævel i dig .. og det
er du jo ikke den eneste det sker for .. det kan skam også ske for mig
... men jeg tror Nina har ret i det hun skriver med smiley eller
lign ..

Smil fra Ami

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-01-02 23:24

"Punish the deed,not the breed"
> [...]

Nåe det har nu ikke for mig den store betydning om man sige tæve eller
hunhund .. der er jo ingen tvivl om hvad man mener .. og hvad er en
tæve er jo altså hvad vi end kalder det en hunhund .. og Camilla
spørger interesseret og pænt om ting i forbindelse med at evt at
anskaffe hund, så tal da pænt til hende ...

> Hvis man har lidt respekt for sin hund så kastrerer man ikke bare
for at
> gøre det men kun hvis der opstår et problem man syntes at er grund
nok !

Tja jeg vil altså hellere forebygge end helbrede .. og det er for mig
grund nok til at lade mine tæver kastrere mellem første og anden
løbetid .. og erfaring bl. a. har givet mig dette standpunkt ..
mvh Ami ..

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 11:05

> [...]
> spørger interesseret og pænt om ting i forbindelse med at evt at
> anskaffe hund, så tal da pænt til hende ...

det gør jeg da også jeg forklarer bare at det hedder en tæve !!? hvad er der
nu i vejen med det ? er vi lidt overfølsomme i dag ?

Hvis man har lidt respekt for sin hund så kastrerer man ikke bare for at
gøre det men kun hvis der opstår et problem man syntes at er grund nok !

> Tja jeg vil altså hellere forebygge end helbrede ..

ja man kan jo selvfølgelig godt tage alle sorgerne på forskud og regne med
at ens hund får kraft og underlivsbetændelse o.s.v. ??

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-01-02 12:51

meddelelse news:Wsu58.2419$m6.237720@news000.worldonline.dk...
> [...]

hvad er der
> nu i vejen med det ? er vi lidt overfølsomme i dag ?

Tja hvis du mener det er du nok en af de få der mener det .. og man
kan så bare beklage at du aldrig har lært at formulere dig i venlige
vendinger ...

MVH Ami

Fra : Eva Schmidt

Dato : 29-01-02 13:31

> Tja hvis du mener det er du nok en af de få der mener det .. og man
> kan så bare beklage at du aldrig har lært at formulere dig i venlige
> vendinger ...
>
> MVH Ami

Det kan jo være, at Punish osv. har det ligesom visse hunde: Angreb er det
bedste forsvar!!!

Eva

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 14:12

Eva Schmidt <safeni@privat.tdcadsl.dk> wrote in message

> Det kan jo være, at Punish osv. har det ligesom visse hunde: Angreb er det
> bedste forsvar!!!
>
> Eva

Haha hvor i hygger jer , jeg har jo ikke svinet nogen til vel !? man behøver
vel ikke at være total konfliktsky for at skrive noget herinde vel

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-01-02 14:31

meddelelse news:ccx58.8236$Eu2.877930@news010.worldonline.dk...

> Haha hvor i hygger jer , jeg har jo ikke svinet nogen til vel !? man
behøver
> vel ikke at være total konfliktsky for at skrive noget herinde vel

Nej men man behøver så sandelig heller ikke være provokerende og
ubehøvlet i sit sprogbrug ..

MVH Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 15:18

> [...]
> behøver
>
> Nej men man behøver så sandelig heller ikke være provokerende og

Hvad er det nu jeg har skrevet som forager dig ?

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 29-01-02 14:29

"Eva Schmidt" <safeni@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan jo være, at Punish osv. har det ligesom visse hunde: Angreb
er det
> bedste forsvar!!!
>
> Eva

Tja

Smil fra Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 15:16

> "Eva Schmidt" <safeni@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> er det

> Tja
>
> Smil fra Ami

Tjaa det kan jo være at Eva osv. har det ligesom visse hunde : vi kryber
udenom alle problemer og er søde mod alle så bliver vi nemlig aldrig
upopulære/uenige for uha det er jo farligt ,vi vil være politisk korekte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-01-02 18:03

Sludder og vrøvl, men man kan godt være uenig uden at være arrogant.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

meddelelse news:r9y58.8255$Eu2.880059@news010.worldonline.dk...

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 15:02

> [...]
>
> Tja hvis du mener det er du nok en af de få der mener det .. og man
> kan så bare beklage at du aldrig har lært at formulere dig i venlige

Bare fordi vi er uenige betyder det vel ikke at jeg formulerer mig i
uvenlige vendinger vel !

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 15:12

Fra : Kosmonauten

Dato : 28-01-02 16:37

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse > Hunde kommer i
løbetid ca. 2 gange om året. Hunhunde kan være PMS som
> mennesker, de kan også hyle og være rastløse under løbetiden, men de kan
> også være problemfri. Løbetiden varer 3 uger hver gang.
Hej Nina,
kort og præcist, uden farve, så man selv kan vurdere.
Smukt ;c)
Klaps til Misserne herfra
Martin & Laika

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 28-01-02 21:05

hvorfor kastrerer man så nødigt hunde?

Fordi man holder af hunden og fordi man kun kastrerer hunde hvis det er
HØJST nødvendigt ! hvad ville du selv sige til at blive
kastreret/steriliseret ? Man burde behandle hunde med lige så meget respekt
som man selv ønsker at få efter min mening ! idet mindste ikke kastrere en
hund bare fordi det passer bedre ind i ens hverdag eller træning ,folk har
så mange forklaringer på hvorfor de kastrerer deres hunde men der skal være
en god grund til det før man gør det ! der kan ske mange ting med hunden
p.g.a. det som vægtforøgelse hårproblemer angst agresivitet o.s.v.

> [...]
> helst... Hegnet er 1,80m højt volierenet med et 0,5m vandret overhæng i
> hønsenet. Kattene kan klatre i hegnet hvis de vil, men de kan ikke komme

en hund er jo ikke en abe hvis du har sådan et hegn så kommer den da
ikke over det men tænk hellere på om den kan grave sig under

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-01-02 22:35

> [...]
>
> en hund er jo ikke en abe hvis du har sådan et hegn så kommer den da
> ikke over det men tænk hellere på om den kan grave sig under

Hmmm - hvad hedder du egt? Jeg kan nu engang bedre lide at diskutere med
en jeg kender navnet på.

Som jeg begyndte med at sige ved jeg meget lidt om hunde og holdninger
til hunde. Mine erfaringer er fra katteverdenen, hvori holdninger som
disse anses for at være noget forældede.

Jeg vil meget gerne lære om holdninger til hunde gennem samtale og
diskussion. Denne overfusen og nedrakken af mine spørgsmål kan jeg ikke
bruge til særligt meget.

I et andet spørgsmål undrer jeg mig netop over hvorvidt jeg kan lære
hunden ikke at grave sig ud under hegnet? eller skulle det virkelig være
nødvendigt at grave plader ned langs hele hegnet?

OK - du mener ikke man kan holde af en hund som den er hvis man
kastrerer den. Hvorfor ikke? Jeg mener netop jeg giver den en roligere
og sundere tilværelse ved det. Måske har jeg misforstået noget
grundlæggende om hundens psyke - undskyld! Men vil du (eller en anden)
være venlig at forklare mig hvordan tingene hænger sammen (helst på en
rationel måde)?

Camilla *som gerne vil lære, men også vil have lov at stille spørgsmål
ved "etablerede" meninger*

Fra : Pia

Dato : 28-01-02 23:58

Sjovt nok er det i USA totalt yt at have en intakt hund, hvis den ikke
bruges til avl. Bl.a.af de grunde som Ami nævner, men også fordi de har et
stort problem med herreløse, kasserede hunde og backyard breeders som laver
"ged" i racerne. Jeg får jævnligt "bank"af mine venner derovre pga Max og
hans "pubertetshormonsvingninger"!

De gør det også gerne før første løbetid / kønsmodning for at få hunde som
ikke slås eller har andre forstyrrende drifter. Nogle opdrættere sågar inden
de afleverer de hvalpe som er bedømt til at kun være "kæledyrskvalitet".

Jeg er på ingen måde fortaler for disse metoder, men der er altså en meget
stor gruppe mennesker ude i verden som synes vi er dybt uansvarlige med alle
vores intakte gadekryds.

At de så også fjerner kløer fra killinger så de ikke kan kradse i møblerne
eller fjerner stemmebånd fra hunde, såde ikke kan gø....

Min mening om kastration er, at du i det mindste bør lade hunden vokse
færdig før du gør det, så tror jeg den bliver mere "færdig", hvis du forstår
hvad jeg mener.

:Pia

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-01-02 02:32

Pia,

Mange tak for dit ræsonnement. Jeg ved at man går meget radikalt til
værks nogen steder i USA for at kæledyrene kan passes ind i menneskenes
verden. Mange af de ting de gør er absolut imod dyrenes natur (fjerne
kløer, fjerne stemmebånd, og lignende) og skaber andre adfærdsproblemer.
Jeg har dog endnu ikke læst eller hørt om adfærdsproblemer i forbindelse
med tidlig kastration (af katte - helt ned til 7 ugers alderen).

At lade hunden vokse færdig (fysisk og psykisk) er et rimeligt argument
- hvornår vil du mene at en hund er færdig udvokset fysisk? psykisk? Har
det noget som helst med alderen for kønsmodenheden at gøre?

mvh Camilla

Fra : Pia

Dato : 29-01-02 08:45

> At lade hunden vokse færdig (fysisk og psykisk) er et rimeligt argument
> - hvornår vil du mene at en hund er færdig udvokset fysisk? psykisk? Har
> det noget som helst med alderen for kønsmodenheden at gøre?

det er meget forskelligt fra race til race, små terriere for eksempel helt
ned til 6 mdr. - nogen store racer er ikke mentalt modne og tildels heller
ikke fysisk (muskelmasse) før de er 3 år. Min egen er fx 14 måneder og først
for nylig færdig med at vokse i højden (tror jeg

Puberteten kan være vanskelig, men vi giver jo heller ikke vores egne
teenagere valium eller hormondæmpende midler fra 11-års alderen, selvom det
nok ville give mange harmoniske hjem! At kastrere meget tidligt svarer måske
lidt til den indvirkning på kroppen man ser hos fx kroniske anorexi
patienter?

:Pia

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-01-02 09:32

Mine og andres erfaringer fra katteverdenen viser at tidlig kastration
kun har meget lidt at gøre med hvor stor eller hvor meget muskelmasse
katten får. Faktisk er det sådan at tidlig kastration fjerner
kønshormonerne men ikke væksthormonerne - vækstperioden forlænges
betydeligt og tidlige kastrater bliver ofte større end deres ukastrerede
kønsfæller.

Om det er sådan hos hunde eller ej kan jeg kun gisne om...

Mht puberteten hos dyr og mennesker - jeg vil nødig lave den
sammenligning. Jeg elsker mine dyr som dyr - det tror jeg de trives
bedst med. Jeg lærer om artens (hundens eller kattens) instinkter, deres
sprog og deres behov og tilpasser det min hverdag så godt jeg kan.
Mine dyr og jeg plejer at indgå kompromiser som alle kan leve med, bl.a.
kastration når/hvis de ikke skal bruges i avl. Jeg kan mærke på mine dyr
at de er lettede over at slippe for at have alle de kønshormoner
fræsende rundt i kroppen uden at blive brugt. De bliver roligere og
gladere af det. Men det kan være det er en af de grundlæggende
artsforskelle mellem hund/kat som jeg skal lære mere om - det er
noget af en mental omstilling.

mvh Camilla

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-01-02 18:10

Hej Camilla

Man mener ikke, kastration forandrer hunde så meget, som det ændrer katte.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-01-02 20:14

> Hej Camilla
>
> Man mener ikke, kastration forandrer hunde så meget, som det ændrer katte.

Så forstår jeg slet ikke al denne opstandelse.
mvh Camilla

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-01-02 20:31

Jeg tror det bl. a. bunder i, at hundes fertilitet ikke giver lige så store
problemer for hund og ejer, som det gør med katte, så kastration er man ikke
så vant til at tænke på i hundeverdenen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Baird

Dato : 30-01-02 09:22

> Jeg tror det bl. a. bunder i, at hundes fertilitet ikke giver lige så store
> problemer for hund og ejer, som det gør med katte, så kastration er man ikke
> så vant til at tænke på i hundeverdenen.

OK - men jeg synes to gange 3 ugers løbetid årligt lyder ganske
skræmmende. Jeg forestiller mig måske det værste scenario - en tæve som
bløder voldsomt i 3 uger - det lyder som om det er svært at leve med...
Larmer tæverne også når de er løbetid - piver, hyler, bliver urolige?

mvh Camilla

Fra : Pia

Dato : 30-01-02 10:37

De bløder ikke helt så meget som os, nogen tæver er endda så gode til at
holde sig selv rene, at man ikke opdager det.

De bliver lidt mere rastløse, men ikke noget med midnatskoncerter ligesom
katte - dog skal man være parat til at de, når de er højløbske, smækker
understellet op i ansigtet på snart sagt alle hunde de møder, så man kan
komme ud for at skulle fægte sig forbi eventuelle hanner når man går tur.
Disse løber gerne meget langt efter duften af en tæve og klatrer over høje
hegn (hun lægger natugligvis duftspor overalt til dem - Max kan være 30
minutter om at undersøge en lille plet græsplæne hvis jeg lader ham). Hun
kan med andre ord ikke være uden opsyn.

En han som er rigtig forelsket i nabopigen kan godt holde op med at spise i
dagevis og blot vandre rundt ved døren for at komme ud til hende... Indtil
videre har jeg ikke oplevet at Max har husket eventuelle velduftende damer,
når vi først er kommet hjem. Men hans far skulle efter sigende være slem.

Jeg tror ikke de bliver psykisk påvirkede af at ikke blive parret.

:Pia

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-01-02 11:16

Pia <x@x.com> wrote in message news:a38ekp$aik$1@sunsite.dk...
> [...]
> når vi først er kommet hjem. Men hans far skulle efter sigende være slem.
> Jeg tror ikke de bliver psykisk påvirkede af at ikke blive parret.

Når min hund har mødt en tæve i løbetid ,kan han godt finde på at side i
bilen på vej hjem eller når vi er kommet hjem og komme med sit "ulvehyl"
oooouuuuu det lyder ret sjovt jeg tror at han prøver at kalde på dem !?

Hans far tabte sig flere killo når tæven på nabogården var i løbetid , han
gad heller ikke at spise noget mer måske lidt som når mennesker er
rigtig forelskede så kan man jo også glemme et måltid eller to

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-01-02 18:08

Hej Pia

Kan du henvise til en evt. undersøgelse at kastrations indflydelse på
hunde???

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 11:06

> Jeg vil meget gerne lære om holdninger til hunde gennem samtale og
> diskussion. Denne overfusen og nedrakken af mine spørgsmål kan jeg ikke
> bruge til særligt meget.

jeg rakker skam ikke ned på nogen jeg syntes bare at det er mærkeligt at du
vil kastrere en hund før kønsmodningen og hvis man siger sådan noget så må
man også tåle lidt kritik !

> I et andet spørgsmål undrer jeg mig netop over hvorvidt jeg kan lære
> hunden ikke at grave sig ud under hegnet? eller skulle det virkelig være
> nødvendigt at grave plader ned langs hele hegnet?

det villle jeg gøre hvis min hund skulle være i en have hvor jeg ikke kunne
holde kontrold med den !

> OK - du mener ikke man kan holde af en hund som den er hvis man
> kastrerer den. Hvorfor ikke?

Det har jeg aldrig sagt !!!!

undskyld! Men vil du (eller en anden)
> være venlig at forklare mig hvordan tingene hænger sammen (helst på en
> rationel måde)?

Jeg vil da prøve

Der er jo mange meninger om kastration og dem der er tilhængere af det
finder på forklaringer at komme med for at retfærdigøre over for dem selv at
det er i orden det de har gjort (livmoderkraft o.s.v.) , Men hvis du kunne
spørge hunden om den ville kastreres hvad tror du så at den ville sige
??NEJ ville den sige og det ved vi alle godt ! Og det er det jeg kalder
respekt ikke at gøre noget imod hunden som griber så voldsomt ind i dens
psykiske tilstand som det nu gør ! Den mister interesen for lugte/dufte fra
andre hunde og det er bare en af de ting der sker og vi mennesker siger nå
det var da dejligt så skal man ikke hele tiden stoppe op p.g.a. at hunden
lige skal snuse eller mærke teritorie af så det passer os mennesker fint men
vi griber ind i nogle ting som vi slet ikke forstår fuldt ud , hundens
lugtesans og den verden den lever i betyder måske ligeså meget for en hund
som det betyder for os mennesker at kunne tale sammen ! Det er ikke bare
noget man gør efter min mening.

Fra : Pia

Dato : 29-01-02 11:15

"Punish the deed,not the breed

såvidt jeg husker er den yngste af dine hunde også kastreret for at undgå
slåskampe mellem de 2?

:Pia

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 14:09

Pia <x@x.com> wrote in message news:a35scr$inv$1@sunsite.dk...

> "Punish the deed,not the breed
>
> såvidt jeg husker er den yngste af dine hunde også kastreret for at undgå
> slåskampe mellem de 2?
>
> :Pia

Ja og det er da en god grund efter min mening da de ellers ville slå
hinanden halvt/helt ihjel ,hvad de skam var halvt igang med en eller to
gange ,da det jo er kamphunderacer , og det var da absolut heller ikke noget
vi gjorde bare for at gøre det ,og det var nu heller ikke planlagt med 2
hanhunde men sådan kan det jo gå Jeg er skam heller ikke imod kastrering
for en hver pris men jeg mener bare at der skal være en rigtig god grund til
det .

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 29-01-02 14:37

> [...]
> som det betyder for os mennesker at kunne tale sammen ! Det er ikke bare

Hejsa.
Hvis du vil beskrive noget og forklare noget skal du vide hvad du taler om.
En steriliceret tæve eller hanhund mister IKKE interessen for at dufte til
andre hunde, den reagerer også på modsat køn, bare ikke på samme måde.
Den mister IKKE sin interesse for teritorie og hanhundene strinter lige så
meget som før.
Her i huset er overhunden uden sine testikler og han styre fint de 3 andre
hunde.
Til Camilla - må jeg anbefale dig et kursus hos DKK som hedder
Basisuddannelse, her får du en grundlæggende viden om det at have hund,
deres adfærd, tærskelværdier, funktionskredse, hundesprog m.m.
V H Gitte

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 15:12

> [...]
> En steriliceret tæve eller hanhund mister IKKE interessen for at dufte til
> andre hunde, den reagerer også på modsat køn, bare ikke på samme måde.

Ja undskyld det var det jeg mente ! den mister en del af interessen for
lugte ,
Jeg ved skam også hvad jeg taler om ! det er sådan de fleste hanhunde
reagerer på en kastration , der er også en verden uden for din hanhund
!ikke alle hunde reagerer som din.

..
Den mister IKKE sin interesse for teritorie og hanhundene strinter lige så
> meget som før.

Det er så slet ikke hvad min erfaring viser , og næsten alle dem jeg snakker
med der har kastrerede hanhunde siger at den IKKE strinter lige så meget og
IKKE mærker teritorier af lige så meget , men der skal da nok være nogle
hunde der ikke ændrer sig ved at blive kastreret

> Her i huset er overhunden uden sine testikler og han styre fint de 3 andre
> hunde.

Ja men fordi det er sådan i dit hus behøver det jo ikke være sådan i resten
af verden vel

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 29-01-02 15:35

Hejsa.
Jeg taler ikke kun ud fra egen personlig erfaring. Jeg har haft med andre
folks hunde at gøre i ca 12 år. Og får derved mange nyttige informationer.
Og jeg læser også lidt om emnet hund i ny og næ.
For år tilbage havde jeg en gammel kastreret hanhund som oven i købet
parrede en tæve, de hang sammen i 20 min, dette burde ikke kunne lade sig
gøre, men det kunne det altså, så han opførte sig da også meget normalt den
stakkels skamferet hund.
V H Gitte

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 15:47

Gitte & Thorleif <mejsen@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> parrede en tæve, de hang sammen i 20 min, dette burde ikke kunne lade sig
> gøre, men det kunne det altså, så han opførte sig da også meget normalt

Ja selvfølgelig reagerer alle hanhunde ikke ens på en kastration , det
kommer også an på hvor gammel den er når den bliver kastreret og hvor mange
sexuele dominante vaner den har fået ,

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 29-01-02 16:11

> Ja selvfølgelig reagerer alle hanhunde ikke ens på en kastration , det
> kommer også an på hvor gammel den er når den bliver kastreret og hvor
> [...]
Sæt kryds i kallenderen VI ER ENIGE.
V H Gitte

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 17:47

> mange

> Sæt kryds i kallenderen VI ER ENIGE.
> V H Gitte

Der er sat et kryds....

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-01-02 19:01

> [...]
> Basisuddannelse, her får du en grundlæggende viden om det at have hund,
> deres adfærd, tærskelværdier, funktionskredse, hundesprog m.m.

Det lyder da spændende! Kan man læse mere om det kursus på DKKs
hjemmeside? skal man have hund for at være med? eller er det netop
beregnet til dem som overvejer at få hund (som mig)?
mvh Camilla

Fra : ChiChi

Dato : 29-01-02 15:20

"Punish the deed,not the breed" skrev d. 29-01-02 11:06 dette indlæg :
> [...]
hund
> som det betyder for os mennesker at kunne tale sammen ! Det er ikke

Undskyld mig PTDNTB, men hvor har du dog fået den gang ÆVL fra (bare for
at bruge din egen måde at indlede et indlæg!)
Jeg har en kastereret hanhund, kastereret fordi han har en
stresspåvirkelig sygdom.
Og han er skam stadig lige intereseret i at lugte/dufte til andre
hunde/på vores gåture og han markere skam også stadig, det har en
kasteration IKKE nogen indvirkning på! Han er skam også stadig meget
terretorial, og tja han bedækker skam også stadig tæver i løbetid. Og
går heller ikke af vejen for a beskytte sine tæveveninder hvis nogle
"bøller" bliver or nærgående. ALT sammen på nøjagtig samme måde som før
han blev kastereret!
SÅ den med at det skulle ØDELÆGGE hundens liv, den holder altså ikke!
Det er vist kun DIT ego som mand og ejer af (som du selv skriver det)
kamphunde, der bliver ødelagt (Altså undskyld, men det er det
indtryk jeg har fået af dig siden jeg begyndte herinde op til jul!)
Måske det du beskriver ovenfor passer på din kastererede hanhund? Hvis
det gør det skulle du måske overveje at den føler sig domineret af den
ukastererede! Det er set før..

Jeg har som mange andre herinde beskriver fået en meget mere harmonisk
og glad hund, der oven i købet nu kan lege med andre "mandlige"
artsfæller noget der var utænkeligt før "operationen". Hans hormoner
skulle lige omstille sig, så jo.. han tog ca 5 kilo på, men det var jeg
nu ikke ked af da han var for tynd før, efter 1 år er han nu på sin
idealvægt af 21 kg!
IKKE at forstå at jeg er stor tilhænger af kasteration, men jeg vil nok
mene at skal hunden KUN gå som hygge hund, tja.. så er det ikke en
dårlig ide!

Og det er som pia skriver GANSKE YT at have en intakt (han)hund i USA,
fordi de behøver styr på alle "baggårdsavlerne" Tja og vel også dem der
bare efterlader hunden og smutter, se det giver mange herreløse hunde,
hvis hunden stadig er intakt!

For at nævne noget andet er det jo også ganske alm. at kasterere
hingste, og nogle endda omkring de 6 md. Man burde nok vente til de er
udvoksede ligesom med hundene!

Mange hilsner
Sussan og Oskar som vel må betegnes som en Lykkelig kastrat
http://schnauzers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 29-01-02 15:44

> [...]
> Og han er skam stadig lige intereseret i at lugte/dufte til andre
> hunde/på vores gåture og han markere skam også stadig,

Nu har jeg da ikke skrevet til dig at du skriver ævl vel så kunne du da
også godt tage og skrive pænt til mig !?

De fleste hunde interserer sig mindre for lugte og teritorieafmærkning efter
en kastration ! det er hvad jeg hører alle fortælle og hvad jeg ser og selv
erfarer

det har en
> kasteration IKKE nogen indvirkning på!

Selvfølgelig har det da det når man fjerner nogle af de "mandlige" hormoner
laver man da helt om på hunden

ALT sammen på nøjagtig samme måde som før
> han blev kastereret!

Det kommer jo også an på hvor dominerende hunden var før den blev kastreret
, og hvor mange dominerende vaner den havde nået at oprette , jeg
genneraliserer skam ikke jeg ved godt at der er nogle der er som din hund

> SÅ den med at det skulle ØDELÆGGE hundens liv, den holder altså ikke!

Det har jeg heller aldrig skrevet vel ! nu må du sku tage dig sammen .

> Det er vist kun DIT ego som mand og ejer af (som du selv skriver det)
> kamphunde, der bliver ødelagt

Jeg er slet ikke med længere men jeg kan forstå at du er lettere ophidset og
at du ikke forholder dig til det skrevne kan jeg også forstå, men hvis du
får det bedre af at svine mig og mit ego til så er det da godt nok det rører
ikke mig !mit ego er skam helt sikkert ,og jeg kan tydeligt genkende når
folk ikke kan argumentere ordentligt og de så begynder at svine andre til
istedet

(Altså undskyld, men det er det
> indtryk jeg har fået af dig siden jeg begyndte herinde op til jul!)

jammen det er jo godt nok for dig at du har det indtryk derfor behøver du
vel ikke at skrive det vel

> Måske det du beskriver ovenfor passer på din kastererede hanhund? Hvis
> det gør det skulle du måske overveje at den føler sig domineret af den
> ukastererede! Det er set før..

Ja det er da klart alle hunde har jo en rangorden så der er vel
ligepludselig ikke noget forkert i at en hund dominerer en anden vel ,men
hormoner fjerner en del af agresionen i en hanhund det ved alle da

> [...]
> IKKE at forstå at jeg er stor tilhænger af kasteration, men jeg vil nok
> mene at skal hunden KUN gå som hygge hund, tja.. så er det ikke en

jeg syntes da at det er fint nok at kastrere en hund hvis der er en god
grund til det og det er da godt at din hund fungere fint med det !

Fra : ChiChi

Dato : 30-01-02 09:07

> Nu har jeg da ikke skrevet til dig at du skriver ævl vel så kunne du
da
> også godt tage og skrive pænt til mig !?
Nææææ.. måske ikke lige til mig, men sådan er din tone nu generelt

> [...]
selv
> erfarer
> Selvfølgelig har det da det når man fjerner nogle af de "mandlige"
Tja, så har vi generelt modsatte erfaringer, ingen af de kastrathunde
jeg har mødt (og jeg har mødt mange) har haft de tendenser du beskriver,
selv følgelig fjerner man nogle hormoner, men der produceres så vidt jeg
husker også mandlige hormoner andre steder end i testiklerne!

> [...]
> , og hvor mange dominerende vaner den havde nået at oprette , jeg
> genneraliserer skam ikke jeg ved godt at der er nogle der er som din

Min hanhund var og er MEGET dominerende, og igennem alt vores træning
m.m. har de kastrater jeg har mødt nu altid beholdt næsten den samme
personlighed som før de blev kastrater, det er også derfor at man
kasterer tidligt, da det ellers har en ringe effekt (på de fleste
hunde). Så min erfaringer siger igen det modsatte af dine, det er
FÅTALLET der får en stor adfærdsændring ved kasteration. (igen mine
erfaringer!)

> Det har jeg heller aldrig skrevet vel ! nu må du sku tage dig sammen .
Prøv at læs det du selv skriver og så med en andens øjne *G* DET står
der altså mellem linierne (kig på "Kastere" indlægget)

> [...]
når
> folk ikke kan argumentere ordentligt og de så begynder at svine andre
ALtså gu var jeg da ophidset, du har generelt en frygtelig "beskidt"
måde at argumentere på, og det er jeg vist ikke ene om at mene! Og
hvorfor skulle jeg ikke skirve min mening, det plejer du da ikke og være
bange for at gøre ?
Og jeg synes jeg har fine argumenter, du vil bare ikke se dem Og det
er fint med mig! Iøvrigt så synes jeg det ern lækker hunderace du har

> [...]
,men
> hormoner fjerner en del af agresionen i en hanhund det ved alle da
Tja, som ovenfor beskrevet, så mangler de mange hunde jeg kender som
kastrater altså ikke deres "aggresioner" men de bliver ikke så let
"tændte". Det jeg menet var at den voldsomme ændring fra ikke at være
kastrat til at være kastrat, vil jo blive langt mere udpræget hvis
hunden går sammen med en meget dominerende ikke kastrat, hvorved
kastraten holder op med at markere, dufte m.m.

> jeg syntes da at det er fint nok at kastrere en hund hvis der er en
god
> grund til det og det er da godt at din hund fungere fint med det !
HEY, vi er enige!
Men grunden til at kasterere kan jo altså også være at man ikke ønsker
hunden i avl, og derfor ikke gider døje med løbetid, dominans,
strintning osv. Og det er for mig en OK grund, igen smag og behag er jo
heldigvis forskellig. Ligesom vores sprog og måde at opfatte tingene på.

http://www.kandu.dk/

Fra : Camilla Baird

Dato : 30-01-02 09:25

> [...]
> strintning osv. Og det er for mig en OK grund, igen smag og behag er jo
> heldigvis forskellig. Ligesom vores sprog og måde at opfatte tingene på.

Tak fordi denne sætning!
mvh Camilla

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-01-02 10:04

> Tak fordi denne sætning!
> mvh Camilla

Ja den takker jeg også for ...
smil fra Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-01-02 10:52

> "Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> ønsker
> er jo
> tingene på.

> Ja den takker jeg også for ...
> smil fra Ami

ejj så vil jeg altså også lige sige tak
Smil fra Punish.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-01-02 10:52

ChiChi <ChiChi.news@kandu.dk> wrote in message
Nu har jeg da ikke skrevet til dig at du skriver ævl vel så kunne du
> da
> Nææææ.. måske ikke lige til mig, men sådan er din tone nu generelt

jaja eller også er du bare lidt sippet/sart

> [...]
> bange for at gøre ?
> Og jeg synes jeg har fine argumenter, du vil bare ikke se dem

Jaja du har da også lov til at være lidt ophidset det er vel også ved at
være tid til det månedelige ik

Og det
> er fint med mig! Iøvrigt så synes jeg det ern lækker hunderace du har

Tak vi er jo enige om meget Jeg tror foresten at der er en "staff" med i
den nye reklame for magasin , en lille sød brun en

Fra : ChiChi

Dato : 30-01-02 11:45

"Punish the deed,not the breed" skrev d. 30-01-02 10:52 dette indlæg :

> jaja eller også er du bare lidt sippet/sart

IIHH Der er den jo igen, det er altid "os"(specielt os kvinder)
andre der er/har et problem!

> Jaja du har da også lov til at være lidt ophidset det er vel også ved
at
> være tid til det månedelige ik

*G* Faktisk Ikke, og jeg kommer vist ikke under gruppen der har PMS

> Tak vi er jo enige om meget Jeg tror foresten at der er en "staff"
med i
> den nye reklame for magasin , en lille sød brun en

Ok, det en rigtig dejlig hund, hvis den kom i ruhåret ville jeg nok
overveje sådan en *S* Desværre kan jeg ikke tåle de glathårede! Min
tæves bedste legekammerat da hun var lille var en hvid bullterrier, det
er også en sød hund, bare ikke så køn, som staff'en!

Hilsner fra
Sussan og Oskar

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-01-02 20:34

> [...]
> tæves bedste legekammerat da hun var lille var en hvid bullterrier, det
> er også en sød hund, bare ikke så køn, som staff'en!

Ja bullterrieren er også en rigtig sød hund meget humørfyldt ,men ja jeg
syntes nu også at staffen har et pænere hovede men ruhåret kan man ikke
få dem desværre for dig , jeg kommer ellers jævnligt hos en der har kraftig
astma og er overfølsom over for hunde men hun kan godt tåle min !? måske er
det fordi han er så sød hvad ved jeg .

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-01-02 18:55

> [...]
> som det betyder for os mennesker at kunne tale sammen ! Det er ikke bare

Tak for din forklaring.
Det var endnu et aspekt jeg ikke var klar over.
Jeg synes nu det lyder mærkeligt at en kastreret hund skulle miste sin
sociale interesse for andre hunde... det afspejler måske endnu en gang
min uvidenhed om hundce.
Måske læser jeg mere ind i dine svar end du siger, men det kunne næsten
lyde som om du selv har (dårlige?) erfaringer med kastrerede hunde eller
kender kastrerede hunde som ikke trives som du helst så det... passer
det?

mvh Camilla

Fra : Johnny Kiim

Dato : 29-01-02 21:03

Hej Camilla!

Jeg har kun erfaring med tæver, da jeg aldrig selv har haft en hanhund.
Ingen af mine tæver er blevet kastreret.
Falsk drægtighed har jeg kun oplevede med mine gamle hunde. Min 12 årlige
tæve har lidt af, indtil der sker noget, f. eks. tilbud om en køretur (i
bil).
Så kan "hvalp" være nok så meget "hvalp"

Sammen med mine hunde har jeg 3 katte, 1 han og 2 hunner. Problemet - hvis
man kan kalde det et problem - har været at min gamle tæve mente han var
hendes unge. Selv i dag, hvor katten er voksen opfører de sig som mor og
søn.

Jeg har aldrig haft problemer med at holde kat(te) og hunde sammen. De ene
af kattene bryder sig ikke speciel om hunden, men hun går bare uden om dem
eller hopper op.

Når de har skulle vende sig til hinanden, har jeg lad dem selv styre det.
Jeg har stort set aldrig blandet mig i det.
Når de er alen er de heller ikke adskilt. Ikke noget problem.

Mange hilsner
Ena.

Fra : Camilla Baird

Dato : 29-01-02 21:39

Ena,
Mange tak for dit svar. .-) Andres erfaringer om sammenføring af hund og
katte er meget lærerige.

"Johnny Kiim" <johnny.kiim@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> bil).
> Så kan "hvalp" være nok så meget "hvalp"

Undskyld, men den sidste sætning forstod jeg ikke. Hvad lider din gamle
12-årige tæve af? Kan hun ikke lide at køre i bil?

> [...]
> man kan kalde det et problem - har været at min gamle tæve mente han var
> hendes unge. Selv i dag, hvor katten er voksen opfører de sig som mor og

Det lyder da kært. Du skulle vel ikke tilfældigvis have nogle
billeder der vciser sådanne situationer? Du kan sende mig dem privat på
<mail@korat.dk>, da jeg ikke kan finde ind på binaer.

> Jeg har aldrig haft problemer med at holde kat(te) og hunde sammen. De ene
> af kattene bryder sig ikke speciel om hunden, men hun går bare uden om dem
> eller hopper op.

Det lyder som en fornuftig kat. Må jeg spørge hvilke hunde du har?
og hvilke katte?

> Når de har skulle vende sig til hinanden, har jeg lad dem selv styre det.
> Jeg har stort set aldrig blandet mig i det.
> Når de er alen er de heller ikke adskilt. Ikke noget problem.

Jeg kan godt lide den fremgangsmåde. Lade dem selv finde ud af at lære
hinanden at kende så længe det ikke bliver det korporlige slagsmål. Dyr
har en egen måde at respektere hinanden på - det kan gå grueligt galt
hvis vi mennesker blander os for meget (det er ikke altid vi forstår de
subtile detaljer i dyrenes indbyrdes sprog).

mvh Camilla

Fra : Johnny Kiim

Dato : 30-01-02 07:40

Hej Camilla!

ja, det blev noget kringlet.
Når den gamle er falsk drægtig -eller noget der ligner det lidt, glemmer hun
alt om det, hvis vi f. eks. spørger: " Vil du med ud og køre?"
Hun elsker at køre bil, så kan "hvalpen" være lige glad.
Hendes ide om drægtighed består også blot af at hun er urolig, piver lidt og
ledende samt at hun laver mere "rede" end ellers.

Det er langhåret dværg gravhunde, jeg har. De er jo egentlig jagthunde, men
ikke noget problem. Jeg bruger dem ikke til jagt, men lidt til udstilling.
(jeg syntes det er sjovt og hyggeligt).
Min katte er ganske almindelig huskatte. Hankatten, som er ældst, er fra maj
2000, og har ham vi fra en gård. Pigerne er købt ved Dansk dyreværn (ved
Århus). Dem har jeg haft i knap et år, (vi fik den i påsken sidste år), den
ældste er fra omkring juni 2000, så hun var ca. 10 måneder da jeg fik hende
og yngste pigen er fra november 2000.
Hankatten (som hedder Mini-mis) er den eneste af kattene der ikke gør
forskel på hund og kat.
Den ældste pige (som hedder Skildpadde) er ikke så gode venner med den
gamle, men til gengæld med min nye hvalp. Hvor den yngste (hun hedder Miav)
er bryder sig særlig om hunde, men hun går så bare udenom dem. Hun angriber
dem aldrig, hun kigger en del på den, som om hun ikke rigtigt ved hvad hun
skal mene om dem, men gør dem ikke noget.

Jo, jeg har sikkert nogle billeder, jeg skal kigge, og sende til dig

Hvis du vil vide mere skal du endelig bare spørger.
Hvil du vide mere om gravhund, særlig langhåret dværge, må du gerne spørger,
eller prøv at kigge på gravhunde klubbens hjemmeside

www.dgk.dk

Mange hilsner
Ena.

NB: Jeg har også 3 børn, aldrig problemer med dyr og børn. (selvfølgelig er
børnene blevet kraddet af kattene, men det har været selvforskyldt).

Fra : Camilla Baird

Dato : 30-01-02 09:18

> [...]
> Hendes ide om drægtighed består også blot af at hun er urolig, piver lidt og
> ledende samt at hun laver mere "rede" end ellers.

Jeg kan godt lide gravhunde, men min mand vil hellere gave en noget
større hund...

> Det er langhåret dværg gravhunde, jeg har. De er jo egentlig jagthunde, men
> ikke noget problem. Jeg bruger dem ikke til jagt, men lidt til udstilling.
> (jeg syntes det er sjovt og hyggeligt).

Det er det da sikkert også. Man møder vel også nogle andre
hundevenner der?

> [...]
> dem aldrig, hun kigger en del på den, som om hun ikke rigtigt ved hvad hun
> skal mene om dem, men gør dem ikke noget.

Dværggravhunde er vel heller ikke meget større end kattene?

> [...]
>

> NB: Jeg har også 3 børn, aldrig problemer med dyr og børn. (selvfølgelig er
> børnene blevet kraddet af kattene, men det har været selvforskyldt).

Ja, katte og børn går ofte ganske fint sammen - især hvis børnene lærer
at forstå og respektere kattenes signaler. Hvis ikke - så skal kattene
have lov at forsvare sig.
Det sammme gælder vel til en vis grad hunde? Selvom hunde vel egt skal
være meere tolerante end katte da deres bid kan forårsage noget større
skade end kattenes krads, eller?

mvh Camilla

Fra : Pia

Dato : 30-01-02 10:47

Børn skal absolut lære at respektere hundens grænser. Langt de fleste
hundebid/børn sker fordi hunden ikke får lov at være i fred når den beder om
det. Især en lille hvalp skal sove ret meget, og det stresser den, hvis
ungerne hele tiden kommer farende og skal putte eller lege.

Det er også bedst at børnene ikke leger meget vilde lege, for hvalpens natur
er at hoppe op og bide i et barn som løber, er den måde hvalpe leger på. Og
deres tænder er ligeså spidse som kattes...

En hund skal trænes noget mere end en kat, da den er 100% fokuseret på sin
flok, hvor katten mere kommer hen til os "hvis den selv vil have noget" og
resten af tiden klarer den sig selv.

Det vil være en rigtig god ide at lære om hundens kropssprog, både så man
kan læse hundens signaler og fordi man kan bruge nogle af dem selv -det
forstår hunden udmærket. Den lider på ingen måde af menneskelogik, så hvis
den har taget dine vanter, og du så piller dem ud af munden på den for
derefter at sige FØJ- så tror det stakkels kræ at han får skældud for at
slippe. Han kan ikke huske et trin tilbage og overse konsekvensen. Husker
man det, får man opdraget dem meget hurtigere. Du har 3 sekunder til at
reagere, ellers er det oftest for sent! Man kommer længst med at belønne god
adfærd frem for at straffe for dårlig - i sidstnævnte tilfælde lærer hunden
nemlig kun, at det er farligt at gøre disse ting når du er der- men sikkert
når du er væk. FX hugge mad på bordet.

:Pia

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 30-01-02 11:09

Pia <x@x.com> wrote in message news:a38f8f$cb9$1@sunsite.dk...
> [...]
> det. Især en lille hvalp skal sove ret meget, og det stresser den, hvis
> ungerne hele tiden kommer farende og skal putte eller lege.

Men mange hunde bærer dog rigtig meget over med børns vilde leg ,måske også
lidt forskelligt fra race til race.

Jeg fik et råd fra Terrierklubben dengang jeg skulle købe min hvalp det lød
nogenlunde sådan : Gå aldrig hen til hunden ,men lad den opsøge dig

Og det har jeg stortset fulgt især da han var hvalp på den måde undgår man
at stresse hunden og giver den respekt til at være sig selv .

Eksempel: hvis hvalpen sidder på gulvet og du sidder på gulvet ,du har lyst
til at klappe hvalpen men den ikke kommer hen til dig, så lad være med at gå
hen til den, for så vil den jo nok gerne sidde i fred ,og det sammenligner
jeg med når jeg gerne vil sidde i fred "hvis jeg spiser eksempel" så går
hunden heller ikke hen til mig ,og det kan kaldes for gensidig respekt efter
min mening ,og hvis børn lærer respekt for hunden så respekterer den også
dem som den respekterer voksne

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 30-01-02 17:27

For nu at vende tilbage til Camilla spørgsmål:
Vi har haft Labradors siden 1966, i nogle år også opdræt af racen, vi har
stadig to hanhunde, desuden har vi i 12 år haft opdræt af siameserkatte, nok
den racekat der kommer tættest på hundene i sind.
Der er meget forskel på hund og kat, man skal ikke tro at hunde bare er
store katte eller omvendt.
Derfor er der også forskellige ting der gælder med hensyn til
kastration/sterilisation. Vores "brugte" avlskatte bliver steriliserede, men
vi kunne aldrig drømme om at kastrere en hanhund. Det ligger også lidt i at
en kastreret hanhund ikke er særlig anvendelig som jagthund på det plan vi
ønsker. Det er som om de mangler "gnisten". Vi kan i øvrigt heller ikke
deltage på markprøver med en kastreret han. Hvad ang. steriliserede tæver
har jeg ingen erfaring. Vi har haft såvel tæver sammen med hanhunde og
hanhunde alene, som nu. Vi har aldrig haft seksuelle problemer med nogle af
dem. Hos os er det os der er "overhundene".
Nu tror jeg også at labradors (i hvert fald jagtlabber) er en af de nemmeste
racer at have med at gøre. De vil hellere behage end de vil dominere.
Hilsen Vibeke

Fra : Camilla Baird

Dato : 30-01-02 19:32

Vibeke,

Tak for dine erfaringer.

Jeg tror bestemt ikke at katte og hunde er ens, jeg ved meget lidt om
hunde. Jeg har dog forstået at hvor katte godt må tro det er dem der
bestemmer til en vis grad er det ganske anderledes med hunde - de skal
vide at det er mennesket der bestemmer. Er det forkert opfattet?

Jeg bruger ordet kastration om neutralisation af begge køn, da det er
sådan jeg opfatter det. Man fjerner både lysten og evnen til at formere
sig fra begge køn ved kastration. Ved sterilisation bevares lysten men
evnen fjernes. Sådan groft sagt. Altså kastrerer jeg begge køn (eller
min dyrlæge gør).

Jeg er ikke ude på at have en brugshund som sådan. Jeg har fundet en
race jeg tror der vil passe godt til mig og kattene som selskabshund.
Jeg vil have hund fordi kattene og kommende killinger skal vænnes til
hund og fordi den ville tvinge mig til at få lidt mere motion end nu...

Jeg har forstået at tæverne indenfor de fleste racer forbliver mindre
end hannerne og er nemmere at opdrage - det er to ting der lyder
tiltalende for en førstegangshundeejer som har nok at gøre med at
"opdrage" en flok uregerlige og selvstændige katte. At jeg så ikke
er interesseret i at avle hunde og derfor måske kunne overveje at
kastrere en evt tæve kan jeg ikke se noget galt i - men det kan jeg
forstå at andre kan. Jeg har åbenbart stadig meget at lære om
hundeadfærd, hundemennesker, hundeverdenen, og hundepsykologi. det
bliver spændende.

mvh Camilla

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-01-02 19:49

mailer dig lige tlf.nr.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Nina El Falaki

Dato : 30-01-02 18:12

Hej Camilla

Alfheim (NFO) i Birkerød har en norsk buhund, En kastreret tæve, så de vil
nok også kunne svare på spørgsmål om kastration af hunde.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Baird

Dato : 30-01-02 19:34

Har det det?? Interessant oplysning... Kan du huske hvad Alfheim
mennekene hedder? Jeg tror ikke jeg kan finde Alfheim i tlfbogen.

Fra : Ann K

Dato : 31-01-02 00:13

Hej Camilla.
Velkommen til Hvepsereden... Også kaldet Hunde-ng
Jeg har nu fulgt hel tråden (og bortset fra lidt nyttesløst
mudderkastning mellem nogle skribenter) har du fået nogle gode svar...
Men - jeg har altså nogle indvendinger ang dit valg af race :)
Norsk lundehund er en spidshundetype... Generelt siger man at spidserne
er temmelig vanskelige hunde for 1'ste gangs ejere... Det er meget
selvstændige racer, som man virkelig skal arbejde meget med blot for at
opnå god kontakt mellem hund og ejer... Lundehunden karakteriseres
desuden ved et skarpt jagtinstinkt - og dét var nok ikke lige noget jeg
ville ønske at bringe ind i en flok fjantede orientalere ;)
Ja, jeg ved skam godt at amerikanske sider fortæller om racen som
"nem"... men helt ærligt - de samme sider karakteriserer shetland
sheepdog som en "sofa-hund", med et lavt motionsbehov... HA!!!

Ang kastration... Jeg har _ikke_ de betænkeligheder som andre her i
gruppen har overfor dette... Mine erfaringer med hunde-kastrater af
begge køn har udelukkende været positive... Ja, i enkelte tilfælde har
der været tale om adfærdsændringer (bla. hos vores egen tæve - det var
faktisk også vores ide bag kastration!), én enkelt hund er blevet _fed_
(det viste sig at ejeren nærmest fodrede vovsen med frolic - et
skodfoder på linje med Whiskas!)... en af skribenterne herinde i ng har
en kast. jagt-labrador - dygtig vaps, der tænder helt fint! Men generelt
har det ikke haft betydning for hunden om den var intakt eller ej...
Men... Og her kommer min indvending mod kastration af Norsk
lundehund!... Du siger jo selv at det er en meget "smal" race...
Opdrættere vil naturligvis være interesserede i at have så mange
avlsindivider, som muligt at vælge imellem (det her kender du jo fra
katte-verdenen Jeg har derfor svært ved at tro, at du kan finde en
opdrætter, der er villig til at sælge dig en hvalp, som senere vil blive
kast... det skulle da lige være, hvis vovse er meget udenfor
standarden....

Ang hund og kat... Hvis jeg var dig ville jeg forsøge at invitere nogle
hunde-ejende venner på besøg (med hund). På den måde vil du kunne se
dine kattes reaktion overfor en hund - og vil derfor være bedre rustet
til den dag, hvor hvalpen gør sit indtog i kattenes hjem! Lad endelig
være med at blande dig, med mindre du kan se at der er et reelt angreb
under opsejling... men nøjes med at holde godt øje... sig Føj lige så
snart du kan se at hunden bliver for voldsom - og husk at rooooooose,
når den er rolig sammen med kattene... Vi har ingen restriktioner ang at
lade hunde o katte være alene hjemme Det kan simpelthen ikke lade sig
gøre med 4 katte og 2 hunde i to små huse på ialt 90 kvm

Du er meget velkommen til at kontakte mig privat, hvis du har flere spm

Mvh Ann