Punishers Inc. skrev:
> ICM Method => Handled by host system (valgt)
>                            Handled by printer
>                            ICM disabled
Handled by host system, er så vidt jeg ved den du skal vælge.
Den gør at det er styresystemet eller programmerne installeret
på styresystemet der tager sig af farvestyringen.
Du kan vælge at lade printeren køre farvestyring, hvis den eller 
måske dens rip har farvestyring indbygget, vil jeg tro. Det er så
den funktion der hedder Handled by printer.
ICM disabled, tja, det slår vel farvestyring på både printer og 
styresystem helt fra, tror jeg, men er ikke sikker. :)
> ICM Intent     => Graphics
>                             Pictures (valgt)
>                             Proof
>                             Match
> 
> Er der nogle som ved hvad disse muligheder gør/ændrer? -her
> tænker jeg specielt på ICM Method => Host/Printer og ICM
> intent => Graphics/Pictures/Proof/Match
Hmm, det er lidt svært at forklare og jeg har heller ikke helt fat 
i alle detaljerne, men det gælder vel med farveprofiler om at lave 
en slags oversættelse imellem farverne i det billede du ser på din 
skærm og det der skal komme ud af printeren f.eks.
Jo nøjagtig den oversættelse bliver, er afhængig af hvor gode dine 
farveprofiler er til at beskrive hvilke farver hver enkelt enhed 
kan gengive. Din monitorprofil skal kunne beskrive hvilke farver 
din monitor kan gengive og printerprofilen skal beskrive printerens
muligheder. Det er derfor vigtigt at disse profiler er så nøjagtige 
som muligt. 
Printere har ofte et meget mindre farverum at kunne prale af end de 
fleste monitorer, så der kommer sandsynligvis et problem med farver 
på din skærm som ikke kan gengives på din printer og det er vel det 
største problem ved hele farverstyrings-begrebet. Altså problemer 
med at farverum ikke er lige store på forskellige enheder som 
scannere, monitorer, printere osv. og hvor der så derfor skal ske 
en oversættelse hvor enkelte eller flere farver kan "komme i 
klemme", fordi de ikke direkte kan oversættes imellem enhederne. 
Du ser nogle farver på din skærm som printeren måske ganske simpelt 
ikke kan efterligne, så der skal foregå en oversættelse imellem din 
monitors farverum og printerens. Den oversættelse er den der på 
engelsk hedder Rendering Intents, hvor du så har forskellige 
oversættelsesmuligheder, kan man vel kalde det.
Det er noget ICC (The International Color Consortium) har fundet 
på. <
http://www.color.org/>
Picture Intent, som også bliver kaldt Perceptual Intent, gør det at 
hvis nogle farver på det billede du sidder med i f.eks. Photoshop 
ikke kan gengives på din printer, så tager den samtlige farver i 
billedet og "presser" dem sammen til det farverum printeren kan 
gengive. 
Den forsøger så vidt mulig at holde det samme indbyrdes forhold 
imellem farverne og det gør at den indstilling oftest er bedst når 
man arbejder med billedbehandling.
Adobes definition er følgende:
»Perceptual aims to preserve the visual relationship between colors 
in a way that is perceived as natural to the human eye, although 
the color values themselves may change. This intent is most 
suitable for photographic images.«
Det er altså den du normalt skal vælge hvis det er print af foto-
lignende billeder du printer ud og det er sikkert derfor at det er 
den der er valgt som standard i WinXP. Den vil sikkert også være 
det bedste valg i de fleste situationer.
Match Intent = Absolute Colorimetric Intent
»Absolute Colorimetric:
Leaves colors that fall inside the destination gamut unchanged.
This intent aims to maintain color accuracy at the expense of 
preserving relationships between colors. When translating to a 
smaller gamut, two colors that are distinct in the source space may 
be mapped to the same color in the destination space. Absolute 
Colorimetric can be more accurate if the image's color profile 
contains correct white point (extreme highlight) information.«
Proof Intent = Relative Colorimetric Intent 
»Relative Colorimetric: 
This intent is identical to Absolute Colorimetric except for the 
following difference: Relative Colorimetric compares the white 
point of the source color space to that of the destination color 
space and shifts all colors accordingly. Although the perceptual 
rendering intent has traditionally been the most common choice for 
photographic imagery, Relative Colorimetric --with the Use Black 
Point Compensation option selected in the Color Settings dialog 
box--can be a better choice for preserving color relationships 
without sacrificing color accuracy. Relative Colorimetric is the 
default rendering intent used by all predefined configurations in 
the Settings menu of the Color Settings dialog box.«
Som beskrevet i ovenstående er Relativ Colorimetric altså 
standardindstillingen i Photoshop, men der er flere som påstår at 
det er bedre at køre med Perceptual eller Picture Intent, hvis det 
er billedbehandling man arbejder mest med.
Links til artikler om emnet:
<
http://www.inkjetmall.com/store/About_Windows_ICM2_0.html>
-- 
Med venlig hilsen
Madsen.