Rystelser?
Fra : Ricky Møhncke

Dato : 28-01-02 09:00

Jeg er lidt i tvivl om spikes( små kubiske fødder ),
som sider på højtalere, om de egentlig har en effekt.

Jeg har prøvet mig frem med følgende hypotese.

Hvis man nu tager en kasse som kan ryste = [rystekasse] og holder den i
hånden, så vil man selvfølgelig kunne mærke den ryste.

Spørgsmålet er nu om jeg via et mellemled mellem min hånd og rystekassen,
kan
dæmpe rystelserne i min hånd?

Jeg forestiller mig, at jeg laver et mellemled af metal, ligesom figuren
nedenstående( kaldes vist et H jern). Der er forbindelse mellem a_plade til
lodret_stang
til b_plade:

----a_plade

----b_plade

Jeg sætter nu metaltingen mellem min hånd og rystekasse:

[rystekasse]
------------a_plade

------------b_plade
[hånd]

Min logiske sans fortæller mig, at jeg oplever den samme mængde rystelser
i min hånd, med mellemled som uden. Altså at mængden af rystelser er
bevaret.

Hvad siger I til det? Er det forkert?

Man kunne selvfølgelig argumenterer, at hvis man bruger et mellemled som kan
omsætte energien i rystelserne til f.eks. varme, så vil man opleve en mindre
mængde rystelser i hånden, men mig bekendt er spikes lavet af metal.

Venligste tanker
Ricky

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-01-02 09:53

"Ricky Møhncke" <Ricky@Rickym.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er lidt i tvivl om spikes( små kubiske fødder ),
> som sider på højtalere, om de egentlig har en effekt.

Er de ikke koniske?

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 28-01-02 13:50

> Er de ikke koniske?

Mine er i hvert fald koniske - og de virker

Fra : Ricky Møhncke

Dato : 28-01-02 14:14

> Er de ikke koniske?

Jo da, det var en fejl!

Fra : Jacob Kaagaard

Dato : 28-01-02 09:57

"Ricky Møhncke" <Ricky@Rickym.dk> wrote in message
> [...]
mindre
> mængde rystelser i hånden, men mig bekendt er spikes lavet af metal.

Hej,

Såvidt jeg ved så er ideen med spikes under højtalere at man snyder
højtaleren til at tro at den har en større vægt, da spikes'enes berøring med
underlaget (f.eks. gulvet) er meget lille. Dvs. trykket per cm2 er kæmpe
stort iforhold til trykket per cm2 uden spikes. Dvs at rystelser i
højtaleren vil dø hurtigere ud, når de har bevæget sig ned i spikes'ene hvor
de vel bliver omsat til varme.

Mvh
Jacob

Fra : Christian S

Dato : 28-01-02 20:42

"Ricky Møhncke" <Ricky@Rickym.dk> wrote in message
> Jeg er lidt i tvivl om spikes( små kubiske fødder ),
> som sider på højtalere, om de egentlig har en effekt.

Brug SD-fødder så
Det er en slags hård skum, de kan købes ved de fleste hififorretninger
Jeg ved godt det ikke er en forklaring på dit spørgsmål, men en
løsning til dit problem ..
Nogle højtalerfabrikanter eks Dynaudio har nogle højtalere hvor de anbefaler
at man bruger SD-fødder istedet for spikes..
Mvh
Christian S