Spm. og kildernes opståen og geologi
Fra : Finn Jensen

Dato : 28-01-02 07:43

God morgen,

Jeg kan ikke finde en gruppe om mit spørgsmål så jeg prøver her og håber at
nogen kan give mig et svar.

Jeg er i gang med at læse Helge V. Qvistorff´s nye bog om Rold Skov og her i
er beskrevet hvordan geologerne mener at området og Rold Skov er opstået og
her er det så jeg kører lidt rundt i det.

Ifølge bogen skulle Lindenborg Å dal være opstået som følge af at isen
smeltede og trak sig tilbage for 10.000 år siden. I stenalderen var denne å
dal en fjordarm som havde forbindelse med Limfjorden, hvor man mente at
stenalderfolket var sejlet ind af og var kommet til Rebild hvor de havde
bosat sig.

I vores tid er området jo landfast og denne fjordarm er i dag Lindenborg Å
som er opstået ved hjælp af en masse kilder langs det øvre af åens løb.

Her er det så jeg roder lidt rundt i det for på et eller andet tidspunkt har
vandet trukket sig tilbage og denne fjordarm være blevet tørlagt og så
skulle Lindenborg Å så være opstået ved hjælp af kilderne. Er dette måske
korrekt opfattet ?. Og hvordan kan det tænkes at åen er opstået ?. Alle
kilderne kan vel ikke bryde jordoverfladen på en gang og danne åen ?. I
givet fald hvornår man man regne med at dette er sket, altså hvorlænge efter
området er blevet landfast og fjordarmen blevet tørlagt ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-01-02 14:42

Finn Jensen wrote:

> [...]
> givet fald hvornår man man regne med at dette er sket, altså hvorlænge
> efter området er blevet landfast og fjordarmen blevet tørlagt ?

Kilderne har sikkert været der hele tiden (eller er kommet og gået jævnt
fordelt over tid). Men da fjorden endnu var der, kunne de ikke samle sig
i en å, og var sikkert blot en hel masse små bække, der løb ud i fjorden.

Da så fjorden trak sig tilbage, løb bækkene sammen i en å i bunden af
dalen.

I øvrigt er istidsgeologi smadder spændende. Den sidste istid har haft
så stor indflydelse på vores natur, at hvis man kender lidt til de
processer, der var i gang dengang, så kan man genkende og forklaere
mange af de landskabsformer man passerer som resultat af istiden. Det
giver et helt andet perspektiv på landet.

-Claus

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 29-01-02 07:42

Finn Jensen wrote:

> [...]
> vandet trukket sig tilbage og denne fjordarm være blevet tørlagt og så
> skulle Lindenborg Å så være opstået ved hjælp af kilderne. Er dette måske

Kilderne har løbet hele tiden, lige siden at permafrosten forsvandt
Først, løb kilderne sammen i bunden af en dyb kløft.

Så steg verdenshavene og kilderne løb ud i fjordbunden,
så hævde landet sig hurtigere end havet, og langsomt blev fjorden
korter.
og kildevandet løb sammen i en å.

> [...]
> givet fald hvornår man man regne med at dette er sket, altså hvorlænge efter
> området er blevet landfast og fjordarmen blevet tørlagt ?

De fleste processer i naturen er gradvise.

Det er ufor ståeliget er et stort bøge træ,
er startet som en lille plante i skovbunden

Fra : Finn Jensen

Dato : 29-01-02 11:30

Jeg takker Jer begge to for en god og fyldig forklaring på mit spørgsmål

Ja det er et interessant emne som man ikke ligger mærke til før man begynder
at tænke nærmere over det og så tager det ene det andet og man er langt
tilbage i historien

--
Venligst
Finn Jensen