inkludere en procedure fra et modul
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-01-02 23:59

Hej!

Jeg har i et modul en procedure: Public Sub DatabaseConnect(),
hvori jeg foretager forbindelsen til databasen. Meningen er så at når jeg
har brug for databasen, behøver jeg blot at kalde proceduren, istedet for at
skulle skrive den hver gang - naturligvis.
Men jeg kan ikke få det til at lystre - hvordan kalder jeg proceduren fra en
form?

På forhånd Tak
Thomas

Fra : Carsten Suurland

Dato : 28-01-02 00:36

Hej Thomas

Du kalder den bare... Når den er Public (eller Friend) kan du bruge den som
om det var en "indbygget" VB funktion.

/Carsten Suurland

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 28-01-02 00:48

Hej Carsten.

Min procedure kalder ikke noget - den skaber blot forbindelsen til db'en.
Og så mente jeg at jeg bare skulle kalde den med:

DatabaseConnect

i starten af min Form_Load(). Men det virker ikke....

Thomas

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 28-01-02 00:56

Undskyld - rettelse: min procedure RETURNERER ikke
noget...

mvh

Fra : Carsten Suurland

Dato : 28-01-02 01:29

Hej Thomas

Jo... det er bare sådan du skal gøre.
Men om det så virker... det afhænger jo i høj grad af hvordan den resterende
del af din kode ser ud.

Prøv at send noget kode... så kan vi se på det.

/Carsten Suurland

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 28-01-02 01:39

Okay:
Her er først databaseforbindelse i et modul for sig:

Option Explicit
Const dbName = "db\mindb.mdb"
Const dbProvider = "Microsoft.Jet.OLEDB.4.0"

Dim dbConnect As ADODB.Connection
Dim cat As ADOX.Catalog
Dim tblList As ADOX.Table

Public Sub DatabaseConnect()

Set dbConnect = New ADODB.Connection
dbConnect.Provider = dbProvider
dbConnect.Open dbName, "admin", ""

Set cat = New ADOX.Catalog
Set cat.ActiveConnection = dbConnect

End Sub

Det kalder jeg så i starten af min Form_Load() således:

Private Sub Form_Load()

DatabaseConnect

End Sub

Jeg har også forsøgt at kalde proceduren med modulnavnet først, med samme
resultat.
G'nat og tak for hjælpen

Fra : Carsten Suurland

Dato : 28-01-02 01:40

Prøv til at starte med, at angive en "korrekt" stiangivelse i konstanten
dbName.
Eller lav en dynamisk... såsom app.path & "\" & dbName

/Carsten Suurland

Fra : Niels Henriksen

Dato : 28-01-02 09:55

> [...]
> skulle skrive den hver gang - naturligvis.
> Men jeg kan ikke få det til at lystre - hvordan kalder jeg proceduren fra

Du skal sikre dig at det object du bruger til at sende sql til databasen er
defineret som Global var as recordset i starten.

--
Niels Henriksen

Fra : Carsten Suurland

Dato : 28-01-02 10:30

.... bare lidt mindre vigtigt.

Global bør erstattes af Public eller Friend

Global har man ikke anvendt siden VB 3.0, hvor klasser endnu ikke var med i
sproget.

/Carsten Suurland