Endnu et spørgsmål angående CO2
Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 27-01-02 22:57

Hejsa,

Nu har min CO2 reaktor kørt i ca. 24 timer, og jeg har lige målt CO2
niveauet til, hold nu fast, 46 mg/L. Dette er jo noget i overkanten, så
jeg har frakoblet CO2'en.

Det jeg ikke rigtigt forstår er, at planterne ikke sender luft/CO2
bobler ud i vandet. Jeg havde jo forventet dette. Er der nogen der kan
forklare dette? Kan det være min CO2 test, som er fejlagtig?

Det skal lige siges, at jeg gøder med en hjemmelavet gødning, som jeg
har læst om på "thekrib", kaldet PMDD, og planterne sender bobler ud
efter vandskift.

Fiskene viser ikke nogle tegn på at være påvirket af det høje CO2
niveau. Er der nogen der ved hvordan de reagere, hvis CO2 niveauet
bliver giftigt for dem?

-Peter

Fra : ole larsen

Dato : 27-01-02 23:09

Peter Stegenborg Larsen skrev i meddelelsen
<3C5477C2.2A4A9DD7@nospam.bigfoot.com>...
>Hejsa,
>
>Nu har min CO2 reaktor kørt i ca. 24 timer, og jeg har lige målt CO2
>niveauet til, hold nu fast, 46 mg/L. Dette er jo noget i overkanten, så
>jeg har frakoblet CO2'en.

Ja

>Det jeg ikke rigtigt forstår er, at planterne ikke sender luft/CO2
>bobler ud i vandet. Jeg havde jo forventet dette. Er der nogen der kan
>forklare dette?

Hvilke planter - ikke alle laver bobler, jævnfør mit svar for et par
min.siden

>Kan det være min CO2 test, som er fejlagtig?

Prøv at slå op i nævnte tabel hos tropiCa

>Det skal lige siges, at jeg gøder med en hjemmelavet gødning, som jeg
>har læst om på "thekrib", kaldet PMDD, og planterne sender bobler ud
>efter vandskift.

Nej, vandet gør, som førnævnt

>Fiskene viser ikke nogle tegn på at være påvirket af det høje CO2
>niveau. Er der nogen der ved hvordan de reagere, hvis CO2 niveauet
>bliver giftigt for dem?

Kommer an på hvilke fisk, men jeg tror at indtil 50 mg/L tåles af de
fleste - se igen hos tropica

>-Peter
Ole

Fra : René Krogh

Dato : 28-01-02 22:53

Peter Stegenborg Larsen wrote in message
> [...]

>bobler ud i vandet. Jeg havde jo forventet dette. Er der nogen der kan
>forklare dette? Kan det være min CO2 test, som er fejlagtig?

Hej Peter,

Det kan være du mangler noget andet. Jeg er selv newbee på planter, men har
sat mig for at der nu skal noget gang i mine Valsineria, der efterhånden ser
noget kedelige ud.

Jeg tilsatte for 20 dage siden CO2 med gærmetoden, men der skete ikke
rigtigt noget. Så i lørdags skulle der prøves noget nyt. Jeg lavede et 50%
vandskifte, tilsatte 25 ml mastergrow liter vand og endeligt fyrede jeg op
under lystofrør nummer 2.

Resultat her på anden dagen. Mine valsineria nærmest syder i luftbobler, og
der pisker små luftbobler rundt i akvariet. En biting ved dette, er at
algevæsken også tager fart nu (kræs for mine ventralis'er).

Det skal siges at jeg har kørt uden CO2 siden lørdags, da min blanding er
hold op med at virke, og jeg først er ved at få gang i en ny. Så det ser
ikke ud til at de har været CO2 der har været den største mangelvare i mit
akvarie.

Jeg tror mine vandværdier ligner dem du beskrev i en tidligere tråd. De er
målt med sticks, så de er langt fra nøjagtige.

NO3 25-50 mg/l
dGH mere end 20
PH 7,5 - 8.0

mvh
René

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 30-01-02 22:01

"René Krogh" wrote:

> [...]
> sat mig for at der nu skal noget gang i mine Valsineria, der efterhånden ser

Siden jeg postede denne tråd, har jeg fundet ud af, at jeg tilsatte alt for lidt
af min hjemmelavede gødning, og derfor i hvert fald havde jern mangel. Dette er
udbedre nu, og jeg afventer og ser hvad der sker.

> [...]
> vandskifte, tilsatte 25 ml mastergrow liter vand og endeligt fyrede jeg op

Jeg har allerede 3 18w lysstofrør på mit 150L's.

> [...]
> ikke ud til at de har været CO2 der har været den største mangelvare i mit

Jeg har haft problemer med at dosere CO2'en, og var ved at tage livet af mine
fisk hen over en nat. Jeg måtte tilsætte ilt med en luftpumpe, for at redde dem.
Der døde heldigvis ikke nogle.

Jeg har sørget for større overfladebevægelse, og monitorere CO2 niveauet tæt,
indtil jeg er sikker på at niveauet ikke bliver giftigt. Hvordan sikre du at CO2
niveauet ikke bliver for højt?

Mvh. Peter

Fra : René Krogh

Dato : 30-01-02 22:18

Peter Stegenborg Larsen wrote in message
<3C585F0C.E7F4992@nospam.bigfoot.com>...

> [...]
Dette er
>udbedre nu, og jeg afventer og ser hvad der sker.

Ventetid er lang, det ville være rart hvis man kunne se resultatet dagen
efter.

> [...]
tæt,
>indtil jeg er sikker på at niveauet ikke bliver giftigt. Hvordan sikre du

Krydser fingre, og holder godt øje med fiskene. Jeg har desværre ikke noget
måleudstyr til CO2. Jeg har pumper 2500 liter vand i timen ud lige under
overfladen, så det skulle gerne sikre mod forhøjt CO2 indhold. Desværre
betyder det nok også at jeg skal tilsætte mere CO2 for at få noget ud af
det.

Hvordag fik du din CO2 blandet med vandet. Hvis du kørte den direkte ind i
indsugningen på pumpen, kan dette måske være årsagen til din overdosering.
Jeg lader istedet CO2'en boble op i bunden af en 1½ liters pet flaske.

mvh
René

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 01-02-02 01:38

"René Krogh" wrote:

> [...]
> lidt
> Dette er
> >

> Ventetid er lang, det ville være rart hvis man kunne se resultatet dagen

No shit .

> [...]
> indsugningen på pumpen, kan dette måske være årsagen til din overdosering.
> Jeg lader istedet CO2'en boble op i bunden af en 1½ liters pet flaske.

Ja jeg tilsætter CO2'en direkte ind i filteret, hvilket jeg synes virker fint.
Efter at jeg har hævet filteret, og dermed øget overfladebevægelsen, holdes CO2
niveauet nede. Herudover har jeg sat en T-fordeler, som kan justeres, på
tilførelsesslangen, så jeg kan lede noget af CO2'en direkte ud i luften. Jeg har
en bobletæller tilsluttet også, så jeg kan se hvor mange bobler CO2 der tilføres
akvariet pr. sekund. Nu skal jeg så bare have justeret overfladebevægelsen og
boble antallet, så jeg opnår den ønskede CO2 koncentration. Da trykket fra CO2
reaktoren ikke er stabilt (falder stille og roligt), er jeg nok nød til at
justere T-fordeleren en gang imellem, for at holde det ønskede boble antal og
dermed CO2 koncentration.

Nu må vi se hvordan det går .

-Peter