Temperatur er rimelig høj - står alt som d~
Fra : Jan

Dato : 27-01-02 22:05

Hej

Jeg har en AMD XP1800+ med et Microstart K7T266 PRO2 - RU bundbort.
Jeg har 512 mb ram, 2 Ibm diske, brænder, cd-rom drev og et Asus v7100
Geforce 2 mx grafikkort.
Min køler er en Silverado MKII - mener jeg den hedder og det hele sidder i
et Noise-control kabinet.

Det siges at blæseren sagtens kan køle på 6v men så bliver min temp. over 64
grader - lige nu kører den på 12v og temp. er på ca 56 grader ved normal og
ca 64 grader ved belastning - er det ikke lige lovligt meget - eller hvad
mener i.

Jeg har ikke forstand på blæsere men i PC-Alert står ser blæseren sådan ud:

CPU1 56 grader - Chassis 43
FANSPEED: Fan2: 3358 rpm og Fan3: 3375
Voltage:
Vcore1:1,71v - Vcore2:1,25v
+5v:4,86v - 3,3v: 3,25v
+12v: 11,80v - -12v: -12v

Hvad er normal temperaturen og hvad kan jeg gøre ved det - vil meget gerne
have en hurtig og støjsvag pc - derfor hat jeg ofret en Silverado køler og
et Noise-control kabinet.

Mvh
Jan

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-01-02 00:16

"Jan" <jan@surfmail.dk> wrote in

> [...]
> 56 grader ved normal og ca 64 grader ved belastning - er det ikke
> lige lovligt meget - eller hvad mener i.

Hvis det er med Asus PC-probe kan der godt være en temmelig stor
afvigelse i den reelle temperatur og så det den viser. Jeg bruger
Motherboard Monitor 5.
http://mbm.livewiredev.com/download5.htm

mvh
Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-01-02 01:24

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.blob.dk> wrote in

> [...]
>
> Hvis det er med Asus PC-probe kan der godt være en temmelig stor
> afvigelse i den reelle temperatur og så det den viser. Jeg bruger

Damn, selvfølgelig er det ikke med Asus PC-Probe, men det jeg ville
sige var at man af og til får en bedre idé om systemet ved at bruge
ovenstående temperaturovervåger.

Jeg har også en Silverado MKII i min maskine som har disse sager:
Asus A7M266
AMD Thunderbird 1.2GHz @ 266
2x256MB Apacer PC2100 RAM
Plextor 161040A
Geforce3 Ti500

Den er ikke overclocket og Silveradoen får 6V (der stod i mine papirer
til blæseren at den kunne klare op til 1.2GHz ved 6V - og indtil
videre er det vist rigtigt).

CPU-core voltage er 1.74V
CPU-temp: 65 grader
Mobo-temp: 37 grader
Fan1-rpm: 2109
Fan2-rpm: 2111

Disse tal er når jeg har haft maskinen tændt hele dagen og arbejdet i
Word, samt læst news og tjekket lidt mail.

Jeg har ikke lige nogen tal for når den er hårdt belastet eller når jeg
spiller, men systemet er aldrig ustabilt så tallene er nok ikke meget
højere - jeg ved det ikke idet jeg først for nyligt har fået
installeret Motherboard Monitor.

Flemming

Fra : Martin Bangsø

Dato : 28-01-02 03:39

On Mon, 28 Jan 2002 00:23:38 +0000 (UTC), Flemming Joensson wrote:

> CPU-temp: 65 grader
> Mobo-temp: 37 grader

Det er meget høje idle-temperaturer, men du kan få rigtig meget ud af
at sænke din kabinettemperatur ("Mobo-temp") gennem bedre udluftning i
kabinettet.

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Dalle

Dato : 28-01-02 07:22

Hvordan får man bedre udluftning i et kabinet ??
Jeg har set nogen snakke om kabinetblæsere , men øger de så ikke bare støjen
????
Hvordan monterer man egentlig sådan en kabinetblæser og hvor ???

Mvh
Dan

Fra : F.Larsen

Dato : 28-01-02 11:05

Se mit kabinettet her:
http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise2/A7V266-E.htm

Køb et 12db eller 19db PABST 80mm til kabinet, dem kan man stort set ikke høre.

I ATX kabinetter er der plads til en blæser i fronten og en bagerst. jeg vil
foreslå dig at montere en bagerst - så den blæser den varme luft ud af kabinettet.

Som andre har skrevet er 37 grader lige i overkanten for kabinet temperatur. CPU
temperatur derimod er svær at sammenligne da der kan være forskelle i produktionen
af CPU og diverse unøjagtigheder i temperaturmålingerne. Generelt anbefales det at
CPU ikke kommer over 70 grader. Min egen ligger på 55-62 grader og MB temperatur
på 30-32 grader. Jeg har lavet forskellige eksperimenter med køling, men det har
nu ikke hjulpet særligt meget (min CPU er bare varm) :=)

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Zalman/index.htm

Fra : Dalle

Dato : 28-01-02 11:08

Hvilken spænding kører din Silverado med og hvordan har du monteret din
kabinetblæser - er lidt svært at se på din side.

Mvh
Dan

Fra : F.Larsen

Dato : 28-01-02 21:46

Silverado har jeg kørt med 8 volt. CPU temperatur er 2-3 grader lavere ved 12
volt.

Kabinetblæser sidder på bagsiden tæt på CPU .. opbygning + støjdæmpning ligger
her:
http://hjem.get2net.dk/Quake2/LowNoise2/ -- man kan tydeligt se hvor blæseren skal
monteres på de to første billeder.

Sammenligning af 8045 og silverado kan iøvrigt findes her:
http://hjem.get2net.dk/Quake2/AlphaPal8045T/index.htm

... når get2net åbner for min side igen (lukkes med jævne mellemrum) ;=)

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-01-02 15:01

"F.Larsen" <N0Spam@spamfilter.dk> wrote in

> [...]
>
> I ATX kabinetter er der plads til en blæser i fronten og en
> bagerst. jeg vil foreslå dig at montere en bagerst - så den blæser

I mit kabinet er der ikke huller til blæser nummer to, har du selv
lavet dine, eller kan man købe en plade med hullerne, eller hvorledes
har du gjort. Mit kabinet er et Aopen HQ45 med en NoiseControl 300W
strømforsyning.

> [...]
> på 30-32 grader. Jeg har lavet forskellige eksperimenter med
> køling, men det har nu ikke hjulpet særligt meget (min CPU er bare

Hvilken spænding kører du din Silverado ved?

flemming

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-01-02 03:54

> Jeg har ikke forstand på blæsere men i PC-Alert står ser blæseren sådan
ud:

> CPU1 56 grader - Chassis 43
> FANSPEED: Fan2: 3358 rpm og Fan3: 3375
> Voltage:
> Vcore1:1,71v - Vcore2:1,25v
> +5v:4,86v - 3,3v: 3,25v
> +12v: 11,80v - -12v: -12v

Monter en kabinetblæser. Det er svært at køle noget som helst med 43 grader
varm luft. Mit kabinet er max 25 grader varmt.

- Martin