hvad kan man fange i limfjorden
Fra : Jeppe

Dato : 27-01-02 20:31

Hej jeg vil en tur ud og fiske i Limfjorden men jeg ved ikke hvad der er
eller om der overhoved er noget.

Hilsen Jeppe

Fra : Finn Jensen

Dato : 27-01-02 21:32

"Jeppe" <Familien.Noergaard@xxxmail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hej jeg vil en tur ud og fiske i Limfjorden men jeg ved ikke hvad der er
> eller om der overhoved er noget.

Jeg kan desværre fortælle dig at de stationære fisk i Limfjorden er
forsvundet.
I følge biologerne var grænsen for hvor Limfjorden er tom for stationære
fisk området vest for Aggersund Broen og ud til Thyborøn. Denne grænse når
nu helt ind til broerne ved Aalborg.

De eneste fiskearter du kan finde i fjorden er sild og hornfisk i sæsonen
og trækkende havørreder. Fisk som rødspætter, skrubbe og torsk er forsvundet
fra fjorden.

Grunden er ikke at Limfjorden har det dårligt, tværdigmod har fjorden det
godt men grunden skal findes i skarvbestandene som er eksploderet i og
omkring Limfjorden og skarven æder alle småfiskene og ynglen.

Nu hvor skarven næsten har tømt fjorden for småfisk og yngel har disse fugle
bredt sig til vandløbene hvor de sidder på rad og række stort set fra
udspring til udløb og æder fiskeyngelen og de smolt som udsættes i åerne.

I dag ser det ud til at det hverken var garnfiskerene, landbruget eller
forureningen der udryddede fiskebestandene men en fugl som i tidens morgen
selv var ved at blive udryddet.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Stefan Lund-Rasmusse~

Dato : 27-01-02 23:34

> Grunden er ikke at Limfjorden har det dårligt, tværdigmod har fjorden det
> godt men grunden skal findes i skarvbestandene som er eksploderet i og
> omkring Limfjorden og skarven æder alle småfiskene og ynglen.

En lille ting, som jeg ikke forstår.....

De sidste par år eller tre har jeg hørt VIRKELIG mange mennesker, som ikke
kan forstå at skarven skal have lov til at ødelægge fiskevande, grej o.l.
Jeg er ikke i tvivl om, at fuglen har en stor effekt på fiskebestanden - den
har ofte fanget masser af fisk lige der hvor jeg stod med min stang (om det
så var derfor jeg ikke fangede noget...ja...)

Men hvis alle har den holdning - så må der vel også være lavet
undersøgelser. Og hvis der er lavet undersøgelser, så burde der foreligge
nogle helt konkrete facts om skarvens gode appetit - og indvirken på
miljøet.

Og det er så her, at jeg ikke forstår .... Hvorfor er det stadig ikke
tilladt at begrænse bestanden af disse grov-ædere, hvis alle er enige om at
de gør stor skade idag? Hvilke argumenter findes der, som retfærdiggør en
opretholdelse af forbudet?

Stefan

- jeg ved godt at emnet er grænsende til off-topic, men en skarv kan vel
også betegnes som fisker - den fanger i hvertfald mere end mig

Fra : Søren Hansen

Dato : 28-01-02 00:18

On Sun, 27 Jan 2002 23:33:35 +0100, "Stefan Lund-Rasmussen"
<sl@danskeinvest.dk> wrotd:

> [...]
>de gør stor skade idag? Hvilke argumenter findes der, som retfærdiggør en

Det er fordi man et blevet nogle vatp*kke, og skal være politiske
korrekte, og skarvens fredningsvenner skriger højt, og bruger ord som
Ekstra Bladet osv.

Var de her ovre på djævleøen var de her ikke længe, det skulle tykke
berta nok sørge for.

Nej en vis bestand skal der vel være, men den behøver jo ikke at
skulle regulere sig selv ved sultedød

>- jeg ved godt at emnet er grænsende til off-topic, men en skarv kan vel
>også betegnes som fisker - den fanger i hvertfald mere end mig

Du har ret, ihvertfald det med de er dygtige

Søren

Fra : Finn Jensen

Dato : 28-01-02 06:52

"Stefan Lund-Rasmussen" <sl@danskeinvest.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> de gør stor skade idag? Hvilke argumenter findes der, som retfærdiggør en

Vi har haft en al svag miljøminister på dette punkt.
Sådan som jeg tolker signalerne fra Skov og Naturstyrelsen så er de klar
over problemet og vil gerne gøre noget ved det. Hidtil har SNS brugt at
oversprøjte skarvens æg således at fosterne dør men denne metode havde
desværre ikke den helt store virkning. Nu har man så endelig givet
tilladelse til at bortskyde et vist antal skarv ved nogle vandløb i
forbindelse med udsætninger men når det første skud falder så flyver
skarvene væk og vender ikke tilbage før der er ro igen, så der er lidt svært
i det hele taget at opfylde den tildelte kvote på f.eks. 20 styk skarv i
forbindelse med udsætningerne.

I Ringkøbing fjord og i Nissum Bredning har fiskerene fået lov til at drive
en begrænset jagt på skarven så jeg for et stykke tid siden i TV Midt/Vest.
Så kan vi jo håbe at denne tilladelse også vil brede sig til resten af
landet.

Et andet problem med hensyn til de manglende fiskebestande er den spættet
sæl som i Limfjorden har etrebleret en kæmpe bestand som har bredt sig meget
langt udfra Limfjorden. Jeg talte med en gut forleden dag som kunne fortælle
at han fiskede i Lillebælt hvor han aldrig har set så mange spættet sæler
som der er i dag. Men specielt i Limfjorden er sæler et stort problem og i
bl.a. Trend Å er der set en sæl oppe ved Hyllebjerg som ligger flere
kilometer fra åens udløb i fjorden. Men det lader til at modstanden for at
regulerer sæl bestanden er endnu større end ved at regulerer skarvbestanden.

Sportsfiskerforbundet laver så meget men jeg kan desværre ikke få øje på dem
i denne sag ? Jeg kan selvfølgelig have overset dem men ellers kunne det jo
være en sag at tage op for vi får vel næppe den store støtte fra DN og DOF.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : KeldV

Dato : 28-01-02 09:35

Til Stefan...

Hvad angår undersøgelser er der netop i (og af biologer) Ringkøbing
amt, foretaget mærkning med radiosendere af udsatte småfisk i Skjern
å. Af disse blev en (for biologer og politikere overraskende!) stor
del til "flyvefisk" som "fløj" til skarvkolonierne her omkring.
At dette sker kommer ikke bag på hverken lyst- eller fritidsfiskere
herude!.

Efterfølgende har/er der en begyndende forståelse hos ihvertfald
amtspolitikerne, for en vis regulering af skarvbestanden. Det der så i
øjeblikket diskuteres er metoder til og lovgivning omkring en evt.
regulering.

Hvorvidt undersøgelserne også har omfattet Staby og Nr. Nissum fjorde
ved jeg ikke...

Ovenstående er ihvertfald som jeg har opfattet tingene ud fra vor
lokale avis samt DR's regionalradio herude vestpå....

med lystfiskerhilsen...

Keld

Fra : KeldV

Dato : 29-01-02 12:27

Blot lige en tilføjelse....

I gårsdagens lokale avis, kunne læses en artikel om besøg af vor nye
miljøminister, som sammen med repræsentant (skovrideren fra Oxbøl
statsskovdistrikt) fra Skov- og naturstyrelsen var ude at kigge på
skarvens tilholdssteder i og omkring Ringkøbing Fjord og høre mere om
"flyverotten" som fjordfiskerne kalder den herude....

Så måske der er noget i vente (til skarven)...

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 31-01-02 16:27

-klip-

> [...]
> forureningen der udryddede fiskebestandene men en fugl som i tidens morgen

Der var du vist lidt for hurtig, Finn. Jeg bor selv lige midt i det hele, og
snakker jævnligt med fiskere i alle afskygninger. Både af nysgerrighed og i
kraft af mit arbejde som fotograf på Ringkøbing Amts Dagblad. Jeg har endnu
til gode at møde én, der så ensidigt skyder skylden på skarven. Vi har i
flere omgange forsøgt at grave dybere i årsagen til, at der ikke lever
bundfisk i denne del af Limfjorden. Ingen har endnu givet en så enkel
forklaring.

Det er et faktum, at ålegræsset pga. nedsat sigtbarhed ikke vokser på de
samme dybder som tidligere, og i øvrigt er på tilbagetog. Det er nok for
tidligt at frikende landbruget. Sargassotang stormer til gengæld frem og
lukker store områder fuldstændig til.

Det er en teori, at sandfodringen langs vestkysten spiller ind, og det
passer i øvrigt også nogenlunde med, hvornår det begyndte at gå tilbage.

De helt små muslinger, som skrubbeyngel lever af, er en mangelvare.

Muslingeskrabere pløjer bunden op over store områder, og jeg har ved flere
lejligheder set dem gå meget langt indenfor 2- og 3 meter grænserne.

Jeg er ikke ude på at frikende skarven, men som det forhåbentlig fremgår, er
der mange mulige forklaringer. Og sandheden er sikkert en kombination af
mange sammenfaldende faktorer. At skarven sikkert har en plads her, er da
sikkert rigtigt nok.

For et par måneder siden var vi ude at snakke med en erhvervsfisker fra
Nissum Fjord. Èn af de tre med licens to kill. Hans konklusion var kort og
godt. Glem alt om at skyde dem! Det er umuligt at komme på skudhold fra
søsiden. Det er svært at komme på skudhold fra land, og kommer man på
skudhold, er de svært at slå dem ihjel. Han havde skudt og ramt indenfor 25
meter, hvor skarven bare fløj videre, fordi de våde fjer udgjorde et så
stærkt panser, at kun et skud tværs gennem hovedet kunne slå den ned. Man
skyder altså én af gangen, som man måske rammer. Og så venter man en rum
tid, til de muligvis kommer tilbage. Hvem vil ofre så meget tid og så mange
penge (patroner) på at skyde så lille en del af bestanden.

Johan Gadegaard