Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS 300 eller Nikon F65?
Fra : Mark Enoch

Dato : 27-01-02 20:10

Hvilket et af ovenstående skal jeg vælge?

M.v.h.

--

Mark Enoch

Website: http://www.styleofcopenhagen.dk
E-mail (1): enoch@compaqnet.dk
E-mail (2): mark.enoch@styleofcopenhagen.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-01-02 20:39

Mark Enoch wrote:

> Hvilket et af ovenstående skal jeg vælge?

Hej Mark

Først et velkommen, du er jo ny her i gruppen.

Når det er sagt, så vil jeg sige at du efterlyser et "orakel-svar", hvis
du skulle ha' en ny bil, ville du så også poste et indlæg i bil-gruppen,
og sørge om du skulle vælge Toyta eller Nissan...?

Prøv at sætte dig ind i, og sammenlign de to kameraers tekniske data og
priser, og spørg som det du ikke forstår, på den måde kan du selv
bedømme, hvad der er det bedste valg...!

Fra : Mark Enoch

Dato : 28-01-02 00:29

Hej Niels,

Tusind tak.

Ja, jeg ved godt det er lidt "religion", ligesom med så mange andre ting.
Grunden til jeg spørger er, at jeg er helt blank på det her område, og så
ville jeg høre lidt om hvad i syntes om ovenstående kameraer. Om i har haft
nogle gode - eller dårlige - erfaringer med disse?

Men ja, du har ret. Jeg må læse lidt mere om dem, og sætte mig bedre ind i
hvordan det hele fungere. Jeg syntes bare det kan være svært at finde
information om det på nettet. Den eneste fotoside jeg kender er
fotokritik.dk - hvilket også er et fedt site - så derfor hvis du, eller
nogle andre, kender flere sider, må i gerne skrive til mig.

M.v.h.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-01-02 01:07

Mark Enoch wrote:

> [...]
> fotokritik.dk - hvilket også er et fedt site - så derfor hvis du,
> eller nogle andre, kender flere sider, må i gerne skrive til mig.

Ja - det er meget klogt at du selv prøver at overskue markedet, for det
er kun mindre detaljer, som skiller de kendte varemærker, og når man
først har fået anskaffet sig en to - tre objektiver til et givent mærke,
så fanger bordet, det er ihvertfald dyrt at skifte hele molevitten ud.

Jeg har samlet en sjat foto-links på flg URL, se selv om der er noget du
kan bruge, ellers prøv med søgninger www.google.com

http://www.photo-gallery.dk/side-04.htm

Fra : Ink

Dato : 28-01-02 15:04

On Mon, 28 Jan 2002 00:29:01 +0100, "Mark Enoch" <enoch@compaqnet.dk> wrote:

> [...]
>fotokritik.dk - hvilket også er et fedt site - så derfor hvis du, eller
>nogle andre, kender flere sider, må i gerne skrive til mig.

Denne side har specifikationer på de mest populære mærker:
"http://www.photozone.de/"

Her er nogle "user reviews":

Canon EOS 300:
http://www.photographyreview.com/35mm/Canon+EOS+Rebel+2000-EOS+300/PRD_83218_3105crx.aspx

Nikon F65 (hedder N65 i USA)
http://www.photographyreview.com/pscCameras/35mm/Nikon,N65/PRD_84923_3105crx.aspx

Håber det kan hjælpe, og at du kan engelsk : P

--
Henrik

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 28-01-02 15:24

"Mark Enoch" <enoch@compaqnet.dk> wrote in

> [...]
> fotokritik.dk - hvilket også er et fedt site - så derfor hvis du, eller
> nogle andre, kender flere sider, må i gerne skrive til mig.

Hvis du er ny inden for fotografering / spejlrefleks: www.photo.net/learn

Lidt om at vælge sit første spejlrefleks:
http://www.homeusers.prestel.co.uk/magor/tony/FIRST%20SLR.htm

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk
http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=48
http://www.photo.net/photodb/user?user_id=255231

Fra : Permoje

Dato : 28-01-02 16:49

Ja hej

Prøv og læs lidt ældre spørgsmål......jeg stillede det samme spørgsmål for
ca. 8 dage siden.

Der kan du læse nogle flere svar........

Jeg købte Nikon F65 Det er jeg rigtig glad for......

Og hele svineriet gav jeg 3500 kr. for incl. original stor taske + uv filter
+ batterier + 5 film + bære strop.

Mvh. Permoje

Fra : Mark Enoch

Dato : 28-01-02 18:21

Tusind tak for de gode links.

Jeg tror det bliver et Canon EOS 300 kit, som jeg har set til 4389,- da jeg
har kunnet læse på Internettet, at Nikon F65 mangler nogle funktioner i
forhold til denne. Med dette kit følger der 2 originale objektiver og en
taske - hvilket jeg syntes lyder som en okay deal. Hvad siger i?

Ellers kan jeg få et alm. Canon EOS 300 m. enten et 28-80 mm eller 50 mm
F/1,8 objektiv til 2695,-

For 100,- mere - 2795,- - kan jeg få et Nikon F65, også med en af de to
typer objektiver.

Og endeligt et Nikon F80 med en af samme objektiver til 4695,-

Jeg må indrømme at jeg også går lidt og overvejer F80'eren, da den kun
koster 300,- mere end det Canon EOS 300 kit som jeg går og funderer over -
men hvad syntes i? Kan det betale sig at gå et skridt op i prisklassen? Jeg
vil gerne have et kamera, som jeg kan "vokse med".

M.v.h.

Fra : Jesper

Dato : 28-01-02 21:00

> [...]
Jeg
> vil gerne have et kamera, som jeg kan "vokse med".

Hejsa - det lyder billigt for F-80'eren - hvor har du set det henne?

mvh
Jesper

Fra : Mark Enoch

Dato : 29-01-02 03:04

Hej Jesper!

Det har jeg set hos http://www.kamerahuset.dk som også har en adresse "real
life" på Frederikssundsvej 17 København NV. Hvis du ikke bor i København, er
det (vist nok) heldigvis også muligt at bestille online.

M.v.h.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 28-01-02 22:32

> [...]
> funktioner i forhold til denne. Med dette kit følger der 2 originale
> objektiver og en taske - hvilket jeg syntes lyder som en okay deal.

Hvad vil du tage billeder af? Har du brug for den ekstra zoom med lang
brændvidde? 4400-2700 = 1700 for det ekstra objektiv, og hvis det er en 75-
300 så er det den samme pris som du kan købe den til løst. Så kan du vente
og se om du får brug for det. (Jeg har ikke haft brug for noget over 135 mm
endnu, men det kan være anderledes for dig jo..)

> Ellers kan jeg få et alm. Canon EOS 300 m. enten et 28-80 mm eller 50
> mm F/1,8 objektiv til 2695,-

50'eren er skarpere men naturligvis også mere begrænsende, men det er slet
ikke sikkert at du vil kunne se en forskel. Hvis du vil se om du kan
undvære en zoom, så scroll ned og læs mit sidste forslag og lån et gammelt
spejlrefleks.

> For 100,- mere - 2795,- - kan jeg få et Nikon F65, også med en af de to
> typer objektiver.

Nikon / Canon - det er et spørgsmål om hvad du bedst kan lide at betjene -
og hvilke objektiver du kan købe. Prøv dem begge to hos fotohandleren!

> [...]
> over - men hvad syntes i? Kan det betale sig at gå et skridt op i
> prisklassen? Jeg vil gerne have et kamera, som jeg kan "vokse med".

Du kan sagtens vokse med EOS 300'eren eller F65'eren. Spar dine penge og
brug dem på film og fremkaldelse i stedet for..

Alternativt: Lån et gammelt spejlreflekskamera af en ven eller
familiemedlem. Jeg tror næsten alle familier har et gammelt Pentax,
Minolta, Canon eller Nikon med objektiv liggende. Støv det af, smmid
batteri og film i og leg lidt med det..

Det var mine råd - der er sikkert nogen der er af en anden mening

Fra : Mark Enoch

Dato : 29-01-02 03:40

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> [...]
mm
> endnu, men det kan være anderledes for dig jo..)

Ja, den er svær. Jeg har ikke som sådan gjort mig nogle ideer om motivet, da
et godt motiv efter min mening kan være hvad som helst, og opstå ret
spontant. Så derfor vil jeg gerne være udrustet til at tage alt fra
galopperende heste til solnedgange. Sådan lidt all around.

> [...]
> ikke sikkert at du vil kunne se en forskel. Hvis du vil se om du kan
> undvære en zoom, så scroll ned og læs mit sidste forslag og lån et gammelt

Fin ide, men jeg kender desværre ingen som har sådan et. Jeg er den første
"fotograf" i familien. Min kæreste har dog et Canon EOS 300, som jeg da også
har rodet lidt med. Dejligt kamera - dog lidt for plastik agtig efter min
smag. Men det er selvfølgelig ikke det, som det skal komme an på - og til
prisen kan man heller ikke forlange andet. Men er nok lidt kræsen, når det
kommer til look and feel. Gid det dog kunne fås i hel sort...

> [...]
> batteri og film i og leg lidt med det..
>
> Det var mine råd - der er sikkert nogen der er af en anden mening

Da forskellen mellem EOS 300 og F65 er så lille - og at Canon'en åbenbart
har nogle enkelte fordele frem for F65'eren og tilmed er 100,- kroner
billigere - må valget vist falde på Canon. Så kan mig og min kæreste også
dele udstyr. Ret smart, ik'.

Så det ser sådan ud forløbigt:

Canon EOS 300 m. 50 mm f/1,8 objektiv til 2795,- og så et Canon EF 75-300 mm
objektiv til 1795,-.

Men jeg undersøger stadig, så intet er sikkert.

Tusind tak for dit svar.

M.v.h.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 29-01-02 10:56

> [...]
> kroner billigere - må valget vist falde på Canon. Så kan mig og min
> kæreste også dele udstyr. Ret smart, ik'.

Fornuftigt!

> Så det ser sådan ud forløbigt:
>
> Canon EOS 300 m. 50 mm f/1,8 objektiv til 2795,- og så et Canon EF
> 75-300 mm objektiv til 1795,-.

Jeg ville nu stadig vente med at købe 75-300 indtil jeg havde brug for den.
Du sparer intet ved at købe samlet og pristabet hvis du skal sælge den
brugt (hvis du ikke har brug for den) er betydeligt. Men det er jo dit valg

> Tusind tak for dit svar.

Det var så lidt..

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 28-01-02 21:08

"Mark Enoch" <enoch@compaqnet.dk> wrote in message

> Hvilket et af ovenstående skal jeg vælge?

Det er som du selv siger et religionsspørgsmål, og det lader til at du gør
et stykke arbejde for at finde det rigtige kamera.

Men husk nu at gå ned til en forhandler så du kan prøve at holde dem begge i
hånden, prøve funktioner mv. inden du bestemmer dig. Det er nok den bedste
måde at bestemme sig på.

Til slut vil jeg lige, for at gøre forvirringen endnu større, henlede din
opmærksomhed på Minolta Dynax 5, der ligger i ca. samme prisklasse som de to
andre. Det er lidt mindre og lettere og har vist nok lidt flere funktioner,
så det var måske en overvejelse værd. Jeg har i hvert tilfælde et som jeg er
meget glad for.

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den!" - Dalai Lama

Fra : Mark Enoch

Dato : 29-01-02 03:47

Tusind tak for dit svar!

Ja, jeg undersøger stadig - man vil jo helst have fuld valuta for pengene,
og det rigtige udstyr fra starten. Går ned til forhandleren i morgen, og
bombaderer ham med flere spørgsmål. Fik vist deres e-mail til at gå ned i
går, pga. alle mine spørgsmål pr. mail - eller også blev de bare trætte af
at svare. Jeg tror det var det sidste.

Og ang. det Minolta Dynax 5 som du skriver om, så tror jeg, at jeg vil holde
mig til de to mest anvendte mærker - så jeg lettere kan skaffe udstyr.

M.v.h.