Med hensyn til korn, så har jeg lavet en scanning af baggrundsområder i
billeder taget med fuji film fra 100 til 800 ASA, og konklusionen er at
kornstørrelsen stiger kraftigt efterhånden som filmene bliver hurtigere,
ganske som man kunne vente. Specielt hvis du vil scanne med mere end 2000
dpi, er der grund til at holde sig til den langsomme Reala (100 ASA).
Kodak supra 100ASA ser ud til at have stort set samme korn som reala, men
jeg kan bedre lide realaens farveholdning.
VH
Bjørn
"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message
news:kf885ugm0of7d4r6phs838hfv5hf82lbpj@4ax.com...
> Efter at have ligget død i mange år med hensyn til hobbybetonet/
> kreativ fotografering, har jeg nu igen fået lyst til at støve min
> gamle skrammelkasse af et Nikon FE af til dåd.
>
> Jeg tænkte at kun de bedste er godt nok, så jeg købte straks en 50 ASA
> diasfilm, men så var det jeg læste forleden, at en farvenegativfilm
> har langt større eksponeringsspillerum, hvorfor den vil være bedre
> egnet til scanning, da man kan "hive" langt flere detaljer frem, hvis
> noget er brændt ud eller er underbelyst. Det synes jeg lyder logisk
> nok, men straks melder spørgsmålet sig om, hvilken film der så er den
> bedste.
>
> Jeg tager udelukkende billeder udendørs og uden brug af flash.
> Motiverne er fortrinsvist natur og mikro-makro af spændende detaljer.
> Jeg vil gerne have en film der tegner så skarpt som muligt og helst
> helt uden korn
Selvfølgelig er det rart med en vis hastighed
> (100-200 ASA), da mit foretrukne objektiv, 55 mm Mikro Nikkor, kun er
> blænde 3.5, men hvis prisen er grove korn, bruger jeg hellere stativ
> til optagelserne.
>
> Om de forskellige fabrikaters farveegenskaber kan der vel være delte
> meninger, og det betyder vel heller ikke alverden, da jeg alligevel
> skal/vil justere dem efter scanningen.
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen