Baggrundsbilleder om jeg fatter tricket!!!~
Fra : Torben Jørgensen

Dato : 27-01-02 15:46

Altså at lave et billede der fylder skærmen ud 80% hen og 80% ned
i fx Photoshop, fylder en bondegård og tager omkring 7 evigheder
at downloade. Så den går ikke.

Så var der en der fortalte mig at man kunne lave et billede på fx
7 X 7 pixels, så det ikke fylder så meget i download. For et få
billedet til at have den størrelse man ønsker så skulle man vist
ved hjælp af "puslespilsmetoden"(dont ask) kunne forstørre
billedet op så det havde den størrelse man ønsker. Men om jeg
fatter hvordan man gør???

Så fik jeg fat på følgende kode fra www.grode.dk - musik linket:

style="tab-interval:
36.0pt">

Dette skulle vist være pulsespildsmetoden. Men det der sker her
er at billedet bliver gentaget, på samme måde, som hvis man
sætter wallpaper i windows med tile. Altså flere billeder istedet
for et billede.

Det jeg egentlig ønsker at gøre er at have et baggrundsbillede
der fylder mindst muligt, men jeg er meget usikker på hvordan
gør. Altså skal man lave et lille billede der fylder et få antal
bytes og så gange det op til den størrelse man ønsker i sit
dokument og hvordan gør man??

Hilsner Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper N. Henriksen

Dato : 27-01-02 18:03

> [...]
> gør. Altså skal man lave et lille billede der fylder et få antal
> bytes og så gange det op til den størrelse man ønsker i sit

kan man få et eksempel???

Fra : Rasmus

Dato : 27-01-02 18:09

Første skridt : Photoshop.
Når du nu sidder med dit billede i Photoshop og er færdig med at
tegne eller hvad du nu laver, så går du ind under Files og finder
Jump To > Imageready.
Det starter et nyt program op.
Derinde kan du vælge hvilket format du vil gemme billedet i.
Vælg Jpeg for mange farver, og Gif for få farver ( op til 256 farver
).
Så vælger du en kvalitet, og derefter gå op under Files og væg Save
Optimized As ...
Så navngiver du det nye optimerede billede og indsætter det til
sidst i HTML dokumentet. Det skulle lette meget på billedets
størrelse.
F.eks et billede i 800x600 der fylder 300 Kb kan snildt komprimeres
til 25 - 10 Kb.

God fornøjelse, Rasmus